Springen naar inhoud

Integreren/primitiveren

• Log in om te kunnen reageren

Gelre

Gelre

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 17:42

Na een lange periode niet meer geďntegreerd te hebben of iets wat er mee te maken heeft, vonden ze het kennelijk interessant op mijn studie om de draad weer eens op te pakken. :S Ik weet dat integreren niet exact hetzelfde is als primitiveren, maar gaat het toevallig wel volgens dezelfde regels of totaal anders?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 18:42

http://www.wisfaq.nl...asp?nummer=1473
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 19:09

Een integraal stelt in de eerste plaats een oppervlakte voor,

LaTeX

Dit is de oppervlakte begrensd tussen f(x) en de x-as, in het interval [a,b]. Je krijgt dus een getal.

Een primitieve van f(x) is een functie F(x) zodat de afgeleide van F(x) gelijk is aan f(x).
Als je zo'n F(x) hebt, voldoet dus ook elke F(x)+c, met c de bekende 'integratieconstante'.

De twee begrippen zijn met elkaar verbonden via de hoofdstelling van de integraalrekening:

LaTeX

Mogelijke verwarring zit in het feit dat we de primitieve van f(x) ook noteren als een onbepaalde integraal:

LaTeX
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:21

Sorry, ik heb zin om ff te mierenneuken:

je mop klopt niet! je haalt de begrippen integreren en primitieveren door elkaar!

Wat is dan het verschil tussen integreren en primitieveren? Ik heb primitieveren nog nooit gehoord :D??: .

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:24

Wat is dan het verschil tussen integreren en primitieveren? Ik heb primitieveren nog nooit gehoord :D??: .

Ik betwijfel of het werkwoord wel echt bestaat, maar het zoeken van een primitieve van de functie f, is een functie F zoeken zodat F' = f. Als je, zonder meer, spreekt van integreren, dan is dit wat er in het middelbaar onderwijs gezien wordt als "bepaald integreren". Dan krijg je dus geen functie, maar een getal.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:24

http://www.wetenscha...s...&pid=273787
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:25

Ik was al vergeten dat ik het ergens netjes had uitgelegd, handig die link :D

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:26

Ik betwijfel of het werkwoord wel echt bestaat

Werd door onze wiskundeleraar op het VWO vaak gebezigd :smile:
(wat nog niets zegt natuurlijk)

\\edit: TD, je bent wel snel! Ik dacht, ik plaats een nieuw bericht zodat het automatisch bij mijn eerste wordt gevoegd :D

Veranderd door Phys, 29 mei 2007 - 21:27

Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:32

Ah, oké, 'k ben mee :-D . Wij noemen dat allebei integreren (zowel in het middelbaar als nu aan de universiteit). Primitieveren is dus onbepaald integreren en integreren bepaald integreren? Raar :D .

Veranderd door evitje, 29 mei 2007 - 21:32

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:36

Er is feite niet niet zoiets als "twee soorten" integralen, "bepaald" en "onbepaald".
De integraal is gedefinieerd als limiet van een som en dat geeft een zeker getal.
Een beetje ongelukkig, noemt men een primitieve functie ook een "onbepaalde integraal".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures