Springen naar inhoud

persoonlijkheidsstoornis

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 19:07

Hoe ontstaat eigenlijk een persoonlijkheidsstoornis?
Kan je er van genezen?
Kan het zijn dat de ene persoonlijkheid intelligenter is als de andere?
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 19:34

Ik geloof dat je het hebt over een dissociatieve identiteitsstoornis (of multiple persoonlijkheidsstoornis, niet te verwarren met schizofrenie)?

Om te beginnen wil ik even aangeven dat er heel wat discussie is over het feit of dit al dan niet bestaat.

Dissociatieve stoornissen ontstaan in een poging om angst en stress te ontlopen, levensproblemen het hoofd te bieden en trauma's (zie ook bovenstaande discussie).
Dissociatieve amnesie (het episodisch geheugen - met persoonlijke informatie - wordt ontoegankelijk) en fugues (het aannemen van een nieuwe identiteit) zijn over het algemeen van korte duur en het herstel is nagenoeg volledig.

Of het kan dat de ene persoonlijkheid slimmer is dan de andere is twijfelachtig, daar ze beiden nog steeds putten uit hetzelfde 'reservoir', nl. de hersenen. Een experiment in dit kader (dat eigenlijk bedoeld was om DIS aan te tonen) van Huntjens et al. (2003) toonde aan dat patiŽnten met verschillende persoonlijkheden, onbewust nog steeds dezelfde herinneringen delen. Het is eventueel mogelijk dat een van beide persoonlijkheden zich voor dom houdt.

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 19:46

en kan het zijn dat je bv. 15 jaar aan een stuk de domme persoonlijkheid bent en dan ineens terug je gewoone persoonlijkheid??
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 20:04

Ik geloof wel als je ervan geneest en je bent terug je gewoone persoonlijkheid, je wel veel weet over hoe de mensen doen tegen dommere mensen.
Zeer goede levenslessen denk ik.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 20:05

Ik wil toch even onderstrepen: deze patiŽnt zou niet echt dom zijn, deze persoonlijkheid zou zich eerder als dom voordoen, denk ik. Ik acht de kans erg klein dat de patiŽnt pas na 15 jaar van persoonlijkheid zou wisselen, gesteld dat er een afsplitsing is opgetreden... Een echt probleem met intelligentie is zelden reversibel.

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 20:35

ja , ik denk dat wel begrijp wat je bedoelt, maar door zich dom voor te doen , gaat hij ook niet zo goed kunnen leren enzo denk ik en misschien door in een chronische depressie te raken beseft hij zelf nog maar half dat hij doet alsof hij dommer is en denkt hij bijna echt dat hij zo is en stel dat hij dan nog eens autistisch is, is het helemaal moeilijk om zoiets te ontdekken denk ik en is het denk ik zeer complexe problemen veroorzaken
Zou zoiets niet kunnen en dat bv een verdrongen herinnering na 15 jaar terug bovenkomt en dat je terug je gewoone persoonlijkheid snapt,doordat je ze hebt weggedrongen had je er bij neergelegd dat je zo was,maar stel je bent volwassen en wilt een partner die bij je past,dan gaat de gewoone persoonlijkheid toch niet toelaten dat je voor de rest van je leven met niet je echte type samenwoont?
Je bent jong en je kan niet anders als dom te denken omdat je anders gevaar loopt in je directe omgeving en om alles vlotjes te laten verlopen denk je heel je kindertijd en jeugd zo.
Zijn er naar zo'n dingen al onderzoek gedaan?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 21:05

Over verdrongen herinneringen is nog meer scepsis dan over DIS!
Wat betreft depressie: d.i. een ander gevolg van stress e.d., naast dissociatie. Ik zou comorbiditeit (= het samengaan van beide) dus durven uitsluiten. Het kan eventueel dat de ene persoonlijkheid vrolijker is dan de andere.
Ook autisme en dissociatie lijkt me vergezocht...

Ik heb zo'n beetje de indruk dat ik hier mijn (niet zo grote) kennis over mentale stoornissen aan het weergeven ben voor je... Ik zou je willen aanraden zelf misschien eens een basisboek psychologie (met onderdeel psychopathologie) te lezen. Als je zelf problemen hebt, moet je elders hulp zoeken, zoals de moderatoren eerder al aangegeven hebben.

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 21:25

ok,te ver zoeken is misschien niet te methode, maar ik denk wel dat er dikwijls niet ver genoeg wordt gezocht.
Over mijn problemen zelf mag ik hier niet praten dus dat doe ik niet meer,ik haal alleen maar problemen aan die mogelijk kunnen zijn bij mensen en die ons aan het denken zetten op welke manier problemen bij elkaar komen en wat de aanleidingen zijn.
Vindt het gewoon intressant!
groeten

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 21:32

en ja, zo'n boek kan wel eens intressant zijn,in hoeverre dat zo'n boek over bepaalde problemen in gaat weet ik niet,ik denk alleen dat de problemen verder mogen geanaliseerd mogen worden om zo de kern van bepaalde problemen beter te vatten.
En dus ook in hoeverre bepaalde problemen beter kunnen worden behandeld.
Maarja, zo'n boek kan zeker intressant zijn en daar is ook jaren over gedaan naar zo'n onderzoek, maar het inzicht in zo'n problemen kan er zeker nog in verbeteren denk ik.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2007 - 10:28

Sorry jef, ook hier een slotje op. We hebben je al eerder aangegeven dat we je hier niet kunnen helpen. Je moet gericht hulp gaan zoeken voor je vragen, die stuk voor stuk jezelf betreffen, al probeer je ons nog zo hard ervan te overtuigen dat je vragen puur uit een algemene interesse voortkomen. Alleen het feit al dat je al bij voorbaat de inhoud van een geadviseerd boek afwijst zonder iets dergelijks gelezen te hebben, spreekt "boekdelen". Probeer het nu eens bij de fora waarvan ik je via PB links heb gegeven. En ga asjblieft met professionele mensen praten. Sterkte!
-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures