Springen naar inhoud

Trisomie

• Log in om te kunnen reageren

Ingetje

Ingetje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 19:51

Ik heb even een vraag (misschien een heel simpele, maar okť).

Stel je hebt trisomie 21, dan heb je het Syndroom van Down.

Maar nou komt het. Als je trisomie 13 of 18 hebt, stef je vlak voor je geboorte, waarom geven ze het een naam als de andere chromosomen (in drievoud) ook niet levensvatbaar zijn (letaal)?

Met die vraag zit ik al heel lang, misschien is het heel simpel, leg het me aub uit, bvd :)

Inge

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 20:53

Trisomie 8 heeft ook een naam, het 'Warkany-syndroom'.

Losstaand hiervan snap ik je vraag niet helemaal. de term 'trisomie 11' is bijvoorbeeld ook een naam. Het staat alleen niet beschreven als een syndroom. Dit zal waarschijnlijk komen doordat de meeste trisomieŽn dodelijk zijn, vlak na de bevruchting. Dit in tegenstelling tot trisomie 13 en 18 (resp. syndroom van Patau en syndroom van Edwards). Hierbij is het mogelijk dat er een levensvatbaar kind ter wereld komt.

Wikipedia geeft als beschrijving van een syndroom de volgende definitie

Een syndroom is een verzameling van klinische verschijnselen/symptomen die samen voorkomen bij een persoon.

"Meep meep meep." Beaker

joachimds

joachimds

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 21:31

ik versta de vraag ook niet echt, maar de uitleg van hierboven legt alles uit wat er mogeijks over te zeggen is;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures