Springen naar inhoud

[ Elektronica ] Terugloopcondensator

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 20:45

Hallo

Bij transistorschakelingen zie je regelmatig dat er voor de basis (voor de spanningsdeler) een condensator in de schakeling is opgenomen. Waarvoor dient deze net?

Ik heb al horen spreken over terugloopcondensatoren dus ik vermoedt dat zulke condensatoren elco's zijn en zullen fungeren als een soort elektrisch ventiel. Klopt dat?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 21:16

Ik heb een heel sterk vermoeden dat de condensator die er staat dient voor AC ontkoppeling.

Je legt een bepaalde instelspanning aan(DC) aan de basis. Via een condensator (is open klem in DC) leg je nu een bepaalde AC inputspanning aan.

Het voordeel hiervan is dat de DC waarde van de ingangsspanning eender wat mag zijn vermits deze niet door de condensator geraak en je de DC spanning kan opleggen die je het beste uitkomt.

Het woord terugloopcondensator heb ik nog nooit gehoord

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 21:32

En wat gebeurt er als je zulk een condensator weg laat. En wat voor een condensator zou je daarvoor gebruiken? Een grote of een lage capaciteit?

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 22:05

Stel dat je een AC bron zou aanleggen die bv varieert tussen -100 en +100mV, dan komt er op de basis een spanning die niet in het goede werkingsgebied van de transistor zit

bv een Commen emitter schakeling (de eenvoudigste vorm), dan zal Vbe te klein zijn om de transistor te laten geleiden.

Je kan natuurlijk een AC bron gebruiken die varieert tussen 0.590 en 0.610 V (dus eentje waar al DC inzit) dan zou de capaciteit niet nodig zijn.

Hoe groot moet die condensator zijn. De impedantie van een condensator is LaTeX
Deze impedantie is bij DC oneindig groot. In AC, bij de frequentie waarvoor je transistor moet versterken moet dit verwaarloosbaar zijn ten opzicht van de andere weerstanden die er staan (bv een factor 10 kleiner). Dan kan je voor het AC signaal de condensator gewoon wegdenken (hij heeft toch impedantie 0) Hoe groter de capaciteit hoe beter deze benadering zal opgaan dus

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2007 - 10:30

De transistor is uitgevonden in de 50-er jaren van vorige eeuw, ik reken het dus tot de moderne natuurkunde, vandaar dat ik het verplaatst heb.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 11:02

De transistor is uitgevonden in de 50-er jaren van vorige eeuw, ik reken het dus tot de moderne natuurkunde, vandaar dat ik het verplaatst heb.

Veel moderne natuurkunde zie ik hier toch niet in hoor. (modern is toch niet hetzelfde als recent uitgevonden?)

(Akkoord om volledig uit te leggen hoe transistoren werken moet je vanuit de kwantumfysica vertrekken, maar dat zou wat te diepgaand worden voor deze vraag.)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2007 - 12:48

Tja, je moet ergens de grens trekken. Ik heb liever dat alles over transistors, van moeilijk naar makkelijk, in 1 forum te vinden is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures