Springen naar inhoud

[Scheikunde] Synthese van een ester

• Log in om te kunnen reageren

LiantjeHu

LiantjeHu

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 22:06

Daag allemaal!

Ik moet een practicum maken met als doel een ester maken met een aardbeiengeur. Ik moest een katalysator met 2-methyl-1-propanol en methaanzuur in een korthalskolf voegen en het mengsel in een zandbak(200 C) verhitten. Het mengsel kookt dan en er vormt zich condens in de terugvloeikoeler. Na verloop van tijd ontstaat er ook vloeistof in het zijarmpje van het T-stuk. Ik moest vervolgens van tijd tot tijd die vloeistof terug gieten in de korthalskolf. Nadat ik dat een tijdje had gedaan, moest ik het mengsel uit de zandbak halen en er soda aan toevoegen tot dat er geen belletjes meer ontstaat. Er drijft dan een laagje vloeistof, wat de ester is.

Alleen mijn vraag is welke stof of stoffen er nou in die zijarm is gekomen. Het kookpunt van de ontstane ester ((2-methylpropyl)methanoaat) is 98,4 C. Ik denk dat dit in de zijarm is gekomen, alleen dit kookpunt zit zo dichtbij het kookpunt van water maar ook die van methaanzuur (100,7 C). Zit er dan al deze drie stoffen in het zijarmpje?

Een andere vraag is: Waarom moest ik het vloeistof in het zijarmpje teruggieten in het korthalskolf? Zodat het rendement van de ester hoger wordt? Maar als je de ester weer teruggiet, dan gaat het evenwicht in de kolf toch naar links(naar methaanzuur en het 2-methyl-1-propanol), zodat je helemaal geen hoog rendement krijgt van de ester.

En dan nog de laatste vraag: Waardoor scheidt zich de ester af van de overige stoffen in het basische milieu? Ik snap dat de soda gaat reageren met methaanzuur en dat er dan water en koolstofdioxide vrijkomt. Alleen als je die methaanzuur weghaalt, verschuift het evenwicht dan ook niet naar links? Valt de ester zeg maar niet weer uiteen in methaanzuur en 2-methyl-1-propanol? Of heeft dat er niks mee te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures