Springen naar inhoud

[mechanica] hydraulische turbines


  • Log in om te kunnen reageren

#1

alexandercafmeyer

    alexandercafmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 12:42

laat mij even voorstellen,

Ik ben alexander cafmeyer en maak een project samen met mijn medestudent Philip Renaer. Wij zijn twee aso studenten uit het vijfde jaar ASO en volgen de richting wetenschappen wiskunde 7 uur. Wij maken een project rond water en energie. Door dit project zijn wij in aanraking gekomen met een stuk cursus over hydraulische turbines die bestemd is voor vierdejaars studenten burgerlijk ingenieur. Aangezien de leraren (ook wel een beetje slimme mensen) hier niets van snappen hebben wij een klein probleempje en zijn we op zoek naar mensen die het ons kunnen uitleggen op ons niveau.

Het eerste begrip dat we niet begrepen was reactiegraad. Hieromtrent vonden we het volgende op een website:

Reactiegraad: Begrip afkomsig uit de stoomturbine theorie maar ook van toepassing bij vliegtuig gasturbine: De reactiegraad geeft de verhouding weer van de kinetische energie, welke een druk en temperatuur verhoging veroorzaakt in de rotor en de kinetische energie in de rotor en de stator samen.

Omdat we hier niets wijzer uit werden vragen we het aan iemand die het ons misschien gewoon concreet kan zeggen wat er mee bedoeld en waarvoor het gebruikt wordt.

Vervolgens kwamen we in de cursus de volgende formule tegen: deze van optimale specifieke snelheid: aangezien er hier eenheden en grootheden gebruikt worden die onze fysicaleraar zelfs nog nooit heeft gezien zouden we graag hebben dat jullie ons misschien kunnen vertellen wat voor nut deze formule heeft en hoe ze wordt toegepast binnen het kader van hydraulische turbines.

Als we verder in de cursus duiken kwamen we het volgende tegen:

Uit de schoephoek bij uitlaat volgt (ß2 < 0, ß2 = -80°):

v2u = u + w2u = u + w2 sin2

De arbeid is deltaW = u(v1u - v2u) = u(w1 - w2 sinß2)

Voor vijfdejaarsstudenten is dit niet echt duidelijk aangezien we al deze symbolen niet kennen. Ook hier vragen we weer wat meer informatie, wat deze formule doet en hoe hij gebruikt wordt, en dan komen er eigenlijk nog heel wat meer formules waar we niets van snappen maar dit zou een beetje teveel gevraagd zijn vrezen we.

Ten slotte hebben we nog een vraag over de snelheidsdriehoeken. Ook van deze theorie die wordt gegeven in de cursus snappen we niets. Dus eigenlijk zouden we graag willen weten waarom bestaan die snelheidsdriehoeken en wat is hun rol binnen de wereld van hydraulische turbines.

Nu willen we zeker niet het beeld scheppen dat we hier komen bedelen om informatie want ons project beslaat natuurlijk meer dan alleen de hydraulische turbines. waarschijnlijk gaat deze cursus ons petje te boven doch hopen we er iets uit te leren en zijn de bovengenoemde begrippen volgens ons zeker het vermelden waard tijdens onze presentatie.

Mochten er nog suggesties zijn over ons project aarzel aub niet om ze voor te stellen. Nu behandelen wij: brandstofcellen, kernfusie op aarde en in het heelal, hybride wagens, waterkracht, stoomturbines, hydraulische turbines, waterstofbom en proberen we een waterkracht centrale na te bouwen.

Wij bedanken u bij voorbaat en hopelijk vindt u de tijd om op onze vragen te antwoorden.

met vriendelijke groeten,

Alexander Cafmeyer en Philip Renaer

Veranderd door Jan van de Velde, 06 augustus 2014 - 21:36


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

alexandercafmeyer

    alexandercafmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 13:25

zijn het dan zo'n domme vragen dat er niemand op reageert :s?


#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2007 - 13:43

zijn het dan zo'n domme vragen dat er niemand op reageert :s?

Nee hoor, domme vragen bestaan niet. Maar ook op dit wetenschapsforum lopen geen tientallen mensen dagelijks rond met volop verstand van turbinetechniek, en die bovendien de info die je vraagt zo uit hun mouw kunnen schudden. Dat je zo na een dag of drie "bumpt" kan ik je niet kwalijk nemen. Maar ik ben bang dat je nog een beetje geduld moet hebben met zo'n specifieke technische vraag. Niet bepaald dagelijkse kost.

Een tip:
http://www.scholiere.../fm/default.asp

dat is een speciaal scholierenforum van de Technische Universiteit Delft, op wereldniveau qua lucht- en ruimtevaarttechniek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 februari 2007 - 14:56

Reactiegraad heet in het Engels: "reaction ratio" . Als je daarop googled in combinatie met turbine vind je genoeg materiaal. Eventueel ook nog Francis of Kaplan toevoegen.

In diverse hits zal dan ook wel het begrip "velocity triangle" voorkomen. Het samenstellen van snelheden is analoog aan het samenstellen van krachten. De rotor draait met een bepaalde snelheid en het water komt uit de stator onder een bepaalde hoek en een bepaalde snelheid. Die twee samenstellen geeft een snelheidsdriehoek aan de inlaat van de rotor. De rotorschoepen hebben een kromming dus aan de uitlaat van de rotorschoep......enzovoorts.
http://www.ivt.ntnu......ic values.ppt
En dan heb je natuurlijk ook nog wikipedia voor simpele (engelse) uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbine
http://en.wikipedia....i/Water_turbine
maar dat heb je waarschijnlijk zelf al gevonden.

Specifieke snelheid (specific speed) kun je beter vergeten. Dat is alleen interessant voor ontwerpers van die machines.
Hydrogen economy is a Hype.

#5

alexandercafmeyer

    alexandercafmeyer


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 12:34

in die powerpoint, voor wat staat c, u, g, h en lambda? als we deze symbolen kennen kunnen we deze ppt zeker goed gebruiken bij de presentatie van ons project,

veel dank bij voorbaat.

#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 februari 2007 - 15:44

In die .ppt geldt, voor zover ik begrijp:
u = draaisnelheid rotor (runner)
c1 = uittreesnelheid eerste stator/guidevane
c2 = intreesnelheid volgende stator/guidevane
g = gravitatieconstante (9,81 m/s2)
lambda = weet ik ook niet.
h1 = "head", zeg maar potentiele energie (in deze .ppt onterecht enthalpy genoemd) van punt 1 ten opzichte van het waterniveau van turbine-uitlaat-reservoir/rivier. Pas op: niet alle publicaties hebben dezelfde definitie/eenheden voor h en in deze .ppt lijken h met en zonder streepje eronder andere dimensies te hebben.

Er zijn nog tientallen presentaties van dezelfde club beschikbaar. Wellicht kun je daarin vinden wat lambda is:
http://www.ivt.ntnu..../Forelesninger/
Nog wat mooie plaatjes: http://leeds-faculty.../Hydropower.ppt
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures