Springen naar inhoud

Ongelovigen branden in de hel

• Log in om te kunnen reageren

jebevers

jebevers

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 16:01

Ik heb eens opgevangen van goede mensen die toevallig christen waren, wat hun mening was over zij-die-niet-geloven, nu ongelovigen genoemd. Zelf waren ze overtuigd Christen en geloofden in God, allicht ook Jezus en vooral ook de hel. Ik vind dat best. Ze doen maar. Het maakt mij niet uit en ze worden er in mijn ogen ook niet minder van. Het zijn niet ineens slechte mensen, ofzo. Misschien heeft dat te maken met respect. Maar wat blijkt? En dat ben ik later vaker tegengekomen, zo vaak dat het me de moeite leek hier als onderwerp te openen: ongelovigen zijn volgens hen wťl slechte mensen en zullen branden in de hel! Ik vat dat vervolgens persoonlijk op en denk: ik heb toch niemand ooit iets misdaan? Hoe kun je zo over andersdenkenden denken. Van mij mag je geloven, maar ik mag niet nietgeloven? Vandaar nu mijn topic en poll:

wie niet in God gelooft, zal branden in de hel!

Ben benieuwd waar de discussie toe leidt.
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 31 januari 2007 - 17:13

Er is geen hel. Ik heb dus nee gestemd.

In de bijbel staat dat God (een beter, oneindig) leven zal geven aan alle mensen die met heel hun geest en hart in God geloven; Mensen die dit niet doen zullen met de tijd oud worden en sterven. Dood is de afwezigheid van het leven.

Merk op dat geloof meer is dan hoop of denken dat iets waarheid is. Als iemand die op zijn bed ligt, waker wordt en gelooft dat zijn huis in brand staat maar vervolgens niet opstaat en zijn huis uitvlucht dan zal zijn geloof, indien waarheid, hem niet kunnen redden. Slechts door passende actie te ondernemen kan geloof redding bewerkstelligen.(Jakobus 2:24,26)

Er is geen leven na de dood aangezien dood per definitie de afwezigheid van leven is. De ziel is de levende mens of dier zelf, de ziel is net zo sterfelijk als dat de mens dat zelf is. Het woordtje sjeol of hades uit de bijbel dat vroeger wel eens vertaald werd met hel wordt tegenwoordig in moderne vertalingen steeds vaker vertaald met 'graf'.

De gedachte van een onsterfelijke ziel komt niet in de bijbel voor, de gedachte kan herleid worden tot de invloed van de griekse filosofie op de vroegere kerk rond de 3de en 4de eeuw.

De meeste mensen die proberen om te bewijzen dat er bijbel teksten zijn die aantonen dat er toch in de bijbel staat dat de ziel onsterfelijk is maken geen onderscheid tussen de woorden geest en ziel. Geest (letterlijk: "adem"; figuurlijk: de potentie om te leven, levenskracht) is echter iets heel anders dan ziel (letterlijk: "iemand die ademt"; figuurlijk: een persoon, individu, "ik").
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 18:42

Ja, volgens mij zullen ongelovigen branden in de hel :?:
Als ik ''God'' definieer als het hoogste object van het denken, zal een gemis aan ''waarheid'', ''schoonheid'' of ''gerechtigheid'' (you name it!) ongetwijfeld leiden tot een psychische gesteldheid die je hels zou kunnen noemen :)

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 19:14

Ignorance is a bliss zegt men soms :) Ik denk dus niet dat die metaforische versie echt klopt, is natuurlijk ook anders per persoon.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 21:12

Niemand die het weet.. Better safe then sorry, oftewel,als je gelooft heb je niks te verliezen :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2007 - 21:28

Dat wordt dan druk in de hel. Wanneer deze stelling waar zou zijn, zou iedereen in de hel komen. Immers iedereen is ongelovig tav andere goden dan die van het eigen geloof of ongelovig tav alle goden.
Skeptic by nature

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 10:38

Mohammed zei, "I was shown the Hell-fire and that the majority of its dwellers are women. Bukhari Vol. 1:28, 301; Vol. 2:161; Vol. 7:124-126. (en in nog veel meer Hadiths)
Pas maar op Veertje!

http://www.zombietim...slamic_mo_full/

Mohammed, along with Buraq and Gabriel, visit Hell, and see a demon punishing "shameless women" who had exposed their hair to strangers. For this crime of inciting lust in men, the women are strung up by their hair and burned for eternity. Persian, 15th century.

En nog meer helleplaatjes via zombietime

De Christenen e.a. zouden nmm wel eens wat meer naar gmlk kunnen luisteren.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 14:37

Niemand die het weet.. Better safe then sorry, oftewel,als je gelooft heb je niks te verliezen

Onzin, je laat je leven toch niet bepalen door angst?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 04:22

Niemand die het weet.. Better safe then sorry, oftewel,als je gelooft heb je niks te verliezen :)

Volgens mij is geloven iets anders dan "laat ik maar aannemen dat hij bestaat, anders eindig ik straks misschien in de hel" :)

En bovendien, we passen dezelfde redening ook niet toe op de Almachtige Roze Eenhoorn. Terwijl iedereen die niet in Hem gelooft, eveneens voor eeuwig zal branden... (echt waar!)

Houdt "eeuwig branden" trouwens in dat God een soort perpetuum mobile van al die ongelove ketters maakt? Ik bedoel, eeuw branden, vroeg of laat is de brandstof in een mens toch een keer op?
En wat brandt er eigenlijk... Niet het lichaam, want dat ligt jaren na overlijden nog steeds onder de grond. En een ziel brandt niet, die reageert niet met zuurstof voor zover ik weet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 11:31

Volgens mij is geloven iets anders dan "laat ik maar aannemen dat hij bestaat, anders eindig ik straks misschien in de hel" :)

Ik denk het ook, volgens mij moet je om ergens in te kunnen geloven, dit ook begrijpen, want anders weet je niet waar je in gelooft en geloof je eigenlijk nergens in.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 13:28

Dat "ongelovigen zullen branden in de hel" vind ik een slecht uitgangspunt. Ik geloof niet in de hel, zoals die wordt beschreven in christelijk geÔnspireerde overleveringen. Maar stel je voor dat het inderdaad zo is... Dan is er van alle stromingen in alle religies maar ťťn juiste, al de rest staat eeuwige pijn te wachten.

Het is inderdaad fout je leven door angst te laten bepalen, dan kan je er m.i. niet meer van genieten. Verder heb ik reeds aangegeven dat het geloof in een (nogal zwaar) straffende God moraliteit ondermijnt: als je je beslissingen baseert op het woord van God (het woord dat trouwens steeds weer verschilt), en niet op jezelf, omdat alleen het woord Gods het juiste is en al de rest leidt tot "eternal damnation in the lake of fire"(*), kan geen vooruitgang geboekt worden, is alle ethiek overbodig, en schuif je de (voor sommigen door God gegeven) vrije wil beter opzij.

(*) Stel u eventjes zo'n devote Amerikaanse predikant voor bij voorgaande quote.

PS: Waar blijven degenen die "ja" gestemd hebben?

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 15:48

volg je regeltjes van geloof heb je niet eens een leven meer :)

Jakobo Joesov

Jakobo Joesov

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 16:26

Dat wordt dan druk in de hel. Wanneer deze stelling waar zou zijn, zou iedereen in de hel komen. Immers iedereen is ongelovig tav andere goden dan die van het eigen geloof of ongelovig tav alle goden.

:) Deze stelling Ūs dus waar! Je laatste zin geeft duidelijk aan dat de aanwezigheid van een intellectueel vermogen onmisbaar is om God, hel en verdoemenis in woorden te vangen! [rr] Wie God vangt, vangt zichzelf! :?: De gevangenis van de hel is aan mij niet besteedt!
zonder vrijheid geen waarheid

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 18:43

Ik ben het eens met wat Ypsilon zegt.
De hel, zoals het door hen wordt afgebeeld, is gewoon een sprookje wat bedacht is door religieuze fundamentalisten om de rest bang te maken en zo te dwingen mee te doen aan hun religie.
Stel dat God, de hemel en de hel zouden bestaan dan zouden jouw intenties en daden bepalen in welk van de 2 je terecht komt. Stel je voor; je hebt 10 mensen vermoordt, 20 meisjes verkracht maar je bent toevallig gelovig. Je zou dan echt niet in de hemel terecht komen hoor. Het andere uiterste; je bent in een laag sociaaleconomisch milieu opgegroeid in de USA, je hebt je omhooggewerkt en hebt zelfs toen je nog arm was veel mensen opgevangen die het nog slechter hadden, je hebt scholen laten bouwen in Africa, je bent altijd constructief en vriendelijk geweest enz maar toevallig ben je ongelovig. Zou een God zo iemand dan naar de hel sturen :) :)
Nogal lachwekkend toch? Dat zou een verdomd wrede God zijn. Zou zo'n wreed monster de wijsheid in pacht hebben om eventjes een heel universum te scheppen in NB 7 dagen. [rr]

Zelf geloof ik meer in het boedhisme; reÔncarnatie en ontwikkelen doorheen de verschillende levens. Gelukkig dreigt dit geloof niet met een hel voor de ongelovigen. :?:

is er van alle stromingen in alle religies maar ťťn juiste, al de rest staat eeuwige pijn te wachten.

Het boedhisme/hindoeÔsme?

PS: Waar blijven degenen die "ja" gestemd hebben?

Ze zullen zeker een gebrek aan rationele argumenten hebben :wink:

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 04 februari 2007 - 19:21

Ik krijg haast het idee dat ik hier de enige gelovige ben die gelooft dat met de dood het leven daadwerkelijk ophoud?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures