Springen naar inhoud

Waarom reageert alluminium met gootsteenontstopper?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2005 - 17:37

Ik weet niet of ik deze vraag hier wel mag stellen, daarom stel ik hem ook met de nodige voorzichtigheid en met een waarschuwing.
Als je alluminium in contact brengt met gootsteenontstopper en je maakt het een beetje nat, dan zal het zeer heftig gaan reageren. Mijn vraag is waarom doet alluminium dat? Ik weet dat er dan waterstof ontstaat.

NB. AAN DIT PROEFJE ZITTEN WEL DE NODIGE RISICO'S!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2005 - 21:02

in gootsteen ontstopper zat vroeger altijd een hydroxide ( NaOH )
maar momenteel worden ook zuren gebruikt (H2SO4)
een hydroxide kan niet met een metaal reageren, een zuur wel, dus je hebt waarschijnlijk een ontstopper op basis van zwavelzuur
Al + H2SO4 => H2 + Al2(SO4)3
volgens mij is daar niets gevaarlijk aan, buiten dan natuurlijk het gebruik van zuur, ontstaan van waterstofgas(niet té veel inademen en niet in brand steken explosief!)
het ontstane zout is niet echt giftig

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2005 - 22:39

Natriumhydroxide kan wél met aluminium reageren en zal dit ook doen. Als je naar het standaard electrodepotentiaal van aluminium kijkt (E0=-1,67 V), dan is het misschien verrassend dat aluminium niet met gewoon water reageert. De reden hiervan is dat aluminium aan de oppervlakte een beschermend oxidelaagje vormt, zodat het niet verder aangetast kan worden. Dit heet passivering. Dit oxidelaagje kan echter in base worden opgelost:

Al2O3 + 2 OH- + 3 H2O -> 2 Al(OH)4-

Hierdoor komt het aluminium dus vrij te liggen, zodat het direct met water kan reageren. In totaal krijg je de volgende vergelijking:

2 Al + 6 H2O + 2 OH- -> 2 Al(OH)4- + 3 H2

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2005 - 13:49

oei sorry, maar ik had toch een beetje gelijk e, Al reageert niet met NaOH e

R.O.O.T.O.E.

R.O.O.T.O.E.

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2005 - 20:10

Haha, ik ben tijdje weggeweest.
Maar zoek eens naar de topic, van een man die proefjes wilde hebben om zijn klas voor te doen. Daar postte ik ook de truc van de hypnotiseur.

Het caustic soda in de gootsteenontstoppers is link spul, het is een base trouwens die nare brandwonden veroorzaakt.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2005 - 22:29

normaal is het gewoon zoutzuur. perfect voor ontkalken, zoutzuur neutraliseert kalk perfect. de reactoie gaat dan als volgt door

2HCl + Al --> AlCl2 + H2

en water in contact met een zuur idd heftig reageren aangezien dit een zeer exotherm proces is

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 04:18

Gewone gootsteenontstopper (die korrels) is echt wel NaOH en geen HCl of zo. Bovendien zou HCl met Al tot AlCl3 en niet tot AlCl2 reageren. Dat zuur goed is om te ontkalken klopt wel, maar de verstoppingen in een afvoer bestaan zelden uit kalk, maar eerder uit vetten en dergelijke. Daar zijn basen zoals natriumhydroxide veel beter dan zoutzuur.

hitman

hitman

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 12:55

Natronloog heeft als aangename eigenschap dat het sterk heet wordt als je het met water mengt. Dat proces is uiteraard sneller bij hogere temperatuur en roeren. Als het gaat koken dan roert het zichzelf meteen, met als gevolg het bekende verschijnsel van spattende vloeistof. Natronloog in je ogen is een ervaring die je beter niet kunt hebben meegemaakt. Maar goed, het reageert dus niet, het lost gewoon op en het lijkt alleen maar een reactie.

Zwavelzuur beschadigt aluminium wel, ik weet niet hoe snel het oplost. Ontstopper op basis van zwavelzuur heet superontstopper en is moeilijk meer te krijgen, ik denk omdat de flessen een beetje zuur doorlaten en dus niet veilig zijn. Het is wel jammer, want een verstopping die met loog niet meer weg wil die gaat er doorgaans nog wel aan met superontstopper. Als iemand weet waar je deze professionele ontstopper kunt krijgen in bulkhoeveelheden? Ik heb het met succes gebruikt op de plee van een studentenhuis, gewoon 5 liter zuurafval er in (was vooral zwvelzuur en wat water) en de hele zaak liep weer door als een trein, hoewel er een stuk of acht hele toiletrollen in de afvoer waren gestampt.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 20:08

De reden hiervan is dat aluminium aan de oppervlakte een beschermend oxidelaagje vormt, zodat het niet verder aangetast kan worden. Dit heet passivering. Dit oxidelaagje kan echter in base worden opgelost:

hoe kan Al2O3 reageren met NaOH en water? misschien;
Al2O3+NaOH+H2O => Al(OH)3 + Na + H2O => Al(OH)3 + NaOH ??

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 21:54

hoe kan Al2O3 reageren met NaOH en water?

Het Al2O3 gaat onder invloed van base in oplossing (net zoals keukenzout in oplossing kan gaan), zodat het aluminium vrij komt te liggen en dit nu met water kan reageren. Ik begrijp niet goed wat het probleem is.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 13:47

Al2O3 lost dus op maar reageert niet, maar waarom moet er een base bij betrokken worden om opgelost te worden en kan dat niet in gewoon water?

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 17:17

Door de hoge OH--concentratie in een base wordt het evenwicht

Al2O3(s) + 2 OH-(aq) + 3 H2O <=> 2 Al(OH)4-(aq)

voldoende naar rechts verschoven, zodat het aluminiumoxide op kan lossen. In normaal water is deze concentratie te laag.

• Gast

Geplaatst op 20 januari 2005 - 17:19

Bij de reactie van Al met HCl oplossing krijg je geen AlCl3, je krijgt AlOH3.
Je AlCl3 reageert iig gelijk met het water.
Als je AlCl3 wil krijgen, zorg dat er dan geen water bij ind e buurt komt...
Verder zijn er nog wel adressen voor H2SO4 ontstopper, ik heb zelf ook nog een fles staat, niet om de plee mee te ontstoppen :shock: .

Met de reactie van Al met NaOH krijg je trouwens natriumaluminaat

vovtz

vovtz

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2016 - 20:18

NaOH-korrels zijn bijna niet meer te krijgen als ontstopper, bij de supermarkt hebben ze alleen flessen met de opgeloste vorm (ik neem aan vanwege de veiligheid, zal niet te warm worden voor de PVC-leidingen). Van Griffon/Bison hebben ze in sommige bouwmarkten wel Stex, dat zijn NaOH-korreltjes (veel kleiner dan die van vroeger) omringd met een laagje aluminium. Weet iemand wat het nut van dat laagje aluminium is? Langer droog houden?

vovtz

vovtz

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2016 - 20:27

… Ontstopper op basis van zwavelzuur heet superontstopper en is moeilijk meer te krijgen, ik denk omdat de flessen een beetje zuur doorlaten en dus niet veilig zijn. Het is wel jammer, want een verstopping die met loog niet meer weg wil die gaat er doorgaans nog wel aan met superontstopper. Als iemand weet waar je deze professionele ontstopper kunt krijgen in bulkhoeveelheden? Ik heb het met succes gebruikt op de plee van een studentenhuis, gewoon 5 liter zuurafval er in (was vooral zwvelzuur en wat water) en de hele zaak liep weer door als een trein, hoewel er een stuk of acht hele toiletrollen in de afvoer waren gestampt.

Een zeer laat antwoord, wel met up-to-date link  8-) http://www.werkenmet...pper_96_/p/8375

Veranderd door vovtz, 28 juni 2016 - 20:27

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures