distillatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

distillatie

Kan iemand mij hierbij helpen (het gaat om een distillatie):

In het geval van alcohol en water heeft men een azeotropisch systeem dat gekenmerkt is door volgende gegevens:

kookpunt van component A (water): 100°C

kookpunt van component B (alcohol): 78.3°C

kookpunt van het azeotroop: 78.15°C

massaprocent van het azeotroop: 4.43% A

Probeer aan de hand van deze gegevens een kookdiagram voor het mengsel van ethanol en water te schetsen.

Ga op de diagram na wat de samenstelling van het condensaat zal zijn wanneer je een mengsel van 40% alcohol en 60% water 3 maal distilleert.

Wat kan je daaruit besluiten omtrent het bekomen van zuivere alcohol door distillatie?

Berichten: 130

Re: distillatie

Wat is eigenlijk precies het probleem?

Het tekenen van het diagram of het bepalen van de samenstelling van het destillaat?

En even voor de duidelijkheid: als je een azeotropisch mengsel hebt, verandert op een gegeven moment de samenstelling van het mengsel niet meer.

Daardoor kun je nooit zuiver alcohol verkrijgen!!!

Re: distillatie

Het probleem is het tekenen van het diagram en daaruit de samenstelling bepalen van het mengsel na 3 destillaties.

Berichten: 130

Re: distillatie

Ok, ik zal proberen het uit te leggen.

Het diagram tekenen is op zich niet zo moeilijk maar mijn scanner is op het moment kapot dus kan ik het niet voor je tekenen, maar ik zal mijn uiterste best doen om het je uit te leggen.

Op de x-as zet je de samenstelling van de vluchtigste component, in dit geval dus component B, alcohol. Op de x-as krijg je dus 0.1 0.2 0.3 0.4 enz enz to de 1.

Op de y-as zet je de temperatuur. Als het ware teken je 2 y-assen omhoog, links voor component A en rechts voor component B.

Dan teken je links en rechts precies op de y-as de kookpunten in voor beide stoffen, links voor alcohol en rechts voor water.

Als laatste teken je het kookpunt in van het azeotropische mengsel. Deze teken je bij 78.15 graden en bij 4.43% A.

Nu heb je als het goed is 3 punten en kun je van het kookpunt van A een lus tekenen naar het kookpunt van het azeotropische mengsel, hetzelfde doe je voor B.

Ik hoop dat je het snapt, ik vind het namelijk best moeilijk om uit te leggen, het was makkelijker geweest om het te laten zien.

Ik heb even een plaatje opgezocht op internet hoe het er ongeveer uit moet komen te zien. Je moet kijken naar het onderste diagram.

http://www-sigma.sci.kun.nl/gifs/tentamens...+kin%2001.1.jpg

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Reageer