[fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

[fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

mijn opdracht schreef:Als we twee objecten hebben, dan wordt er vaak gesproken over de onderlinge afstand van die twee objecten. Als de objecten bewegen, zoals bijvoorbeeld de zon en de aarde, dan is de onderlinge afstand r een functie van de tijd: r(t).

18.   Leg uit dat je, om goed te definiëren wat je bedoelt met “de onderlinge afstand” van bewegende objecten, je gebruik moet maken van het begrip “gelijktijdigheid”. Doe dit bijvoorbeeld door uit te leggen hoe je de onderlinge afstand (op een tijdstip t) zou kunnen meten.
Ik ben het effe kwijt. Met die ladder-schuurparadox kom ik er wel uit, al blijft dat gelijktijdige een beetje vaag. Iemand die me kan uitleggen wat bedoeld wordt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Dit is toch simpelweg door toedoen van lengte-contractie?

Lengte contraheert als je relatief beweegt t.o.v. een ander inertiaalstelsel.

Tijdens een meting van zo'n grote afstand moet je dus rekening houden met gelijktijdigheid

http://www.stuif.com/rel4.html
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Die gelijktijdigheid en aarde rond zon doen mij denken aan de perkenwet (2de wet van Kepler): de voerstraal van elke planeet tov de zon beschrijft in gelijke tijden gelijke oppervlakten van zijn ellips. Ik vraag me wel af of je dat hier kan gebruiken.

edit: nee, sorry :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Lijkt me in dit geval weinig relevant. Het lijkt hier toch expliciet over de relativiteitstheorie te gaan, bovendien zag ik in Jans post over LaTeX een formule staan met de bekende gamma :)

- misschien wat contradictoir: het LIJKT EXPLICIET te gaan over; het is het een of het ander, maar goed -
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Ja, inderdaad :) , niet op letten :) . (Ik dacht al dat het waarschijnlijk wel heel wat moeilijker zou zijn :?: :) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Ik denk dat mijn blokkade zit in het feit dat ik niet zie hoe ik de diverse parameters in een wereldlijnengrafiek moet krijgen. Bij zo'n ladder-schuurparadox heb ik de twee muren van de schuur en de twee uiteinden van de ladder, ik kan me als waarnemer in hetzelfde referentiestelsel zetten als een van beide objecten en dan eens gaan zien wat ik gelijktijdig waarneem. Zou het nou de bedoeling zijn dat ik als waarnemer in een ruimteschip langsraas met verschillende snelheden en zo steeds verschillende afstanden meet (waarbij ik zon en aarde als de twee uiteinden van een ladder beschouw waarvan ik de lengte moet beoordelen) of moet ik op de aarde gaan staan (of op de zon), en dan van daar uit iets gelijktijdig zien gebeuren??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Zou het nou de bedoeling zijn dat ik als waarnemer in een ruimteschip langsraas met verschillende snelheden en zo steeds verschillende afstanden meet (waarbij ik zon en aarde als de twee uiteinden van een ladder beschouw waarvan ik de lengte moet beoordelen) of moet ik op de aarde gaan staan (of op de zon), en dan van daar uit iets gelijktijdig zien gebeuren??
Mijns inziens kan het beide even goed; zolang je maar rekening houdt met de genoemde lengte-contractie. Je moet bij het meten van de afstand dus eerst duidelijk opmerken dat er geen absolute gelijktijdigheid is, dus dat de gemeten lengte varieert afhankelijk van de beweging.

Of je het dan meet op een manier waarbij je wel of geen rekening hiermee moet houden, maakt m.i. niets uit. Bij de ene manier moet je alleen een corrigerende factor in je berekening meenemen.

Het gaat erom dat je begrijpt in hoeverre de gekozen meetmethode de meting beïnvloedt. Tenminste, dat meen ik op te maken uit de vraag.

Berichten: 4.502

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

De aarde draait om de zon heen in een spiraalvormige en in de plattegrond een ellipsvormige beweging;dat komt a: de zon beweegt zich met een snelheid van ca. 220 km per sec.door de ruimte in een baan wrs.van Sirius richting Hercules en wij draaien in een afwisselende afstand om de zon,zo gemiddeld een 150 miljoen km met een snelheid van ca.29 km/sec. en dan nog een dagelijkse rondte om onze as.

Vervolgens kantelt de aarde ook nog om die as in de zoveel duizend jaar als in een jojo beweging.

Wij zitten met onze Melkwegsysteem dat weer draait in een Galaxie en die weer in een Cluster van Galaxies en dat hele zaakje via via in het totale Universum.

Enkele malen ben ik met getallen aan het veranderen geweest en kom nog aan een mogelijk ander probleem om de afstand zon-aarde op een gelijktijdig tijdstip te berekenen en dat houdt dus verband met het eerder vermelde.Je zult op een vast tijdstip,stel 2 febr.2007 om 00.01.uur (ik neem maar geen fracties van seconden) de situaties van de zon en de aarde met de rest in hun respectievelijke banen moeten vaststellen.Er is geen enkel ogenblik -geen fractie van een seconde- eenzelfde afstand door de continue bewegingen in het heelal.

Ik wens jullie leuk rekenwerk toe om de topicvraag exact te beantwoorden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Ik hoef hem gelukkig ook niet te berekenen, Oktagon. Waar het om gaat is dat ik oet aantonen dat de klassiek benadering van de zwaartekracht (die beroemde formule van Newton) niet klopt, omdat die een aantal factoren bevat die niet absoluut vaststaan vanwege de hele beweging. Als ik afhankelijk van mijn positie als waarnemer verschillende afstanden meet, hoe weet ik dan welke van die verschillende metingen ik moet gebruiken om in Newton's formule in te vullen??
Phys schreef:Je moet bij het meten van de afstand dus eerst duidelijk opmerken dat er geen absolute gelijktijdigheid is, dus dat de gemeten lengte varieert afhankelijk van de beweging.  

Of je het dan meet op een manier waarbij je wel of geen rekening hiermee moet houden, maakt m.i. niets uit. Bij de ene manier moet je alleen een corrigerende factor in je berekening meenemen.
Bij welke manier dan wel of niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [fundamentele fysica] afstand tussen zon en aarde

Ik geloof wel dat je altijd een gelijktijdigheid van opname kunt creeeren door de "klokjes"gelijk te zetten,de banen en de situatie van de te meten objecten vaststellen lijkt me moeilijker!

Wat de bewegingen betreft,worden er baanbewegingen gemeten of directe rechtlijnige afstanden (voor zover dat mogelijk is als we dat astronomisch gaan bekijken) zonder afwijkingen door lichtvertekeningen,stralingsafwijkingen, storingen door zonnewinden,etc.

Reageer