Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Vanochtend zag ik twee houtduiven druk bezig met elkaar het hof te maken wat uiteindelijk succesvol uitliep op een paring. Ook het karakteristieke "lentegetsjilp" van andere vogels doet vermoeden dat houtduiven niet de enigen zijn die zich bezig houden met voortplanting.

Mijn eerste reactie hierop was: "is dat niet veel te vroeg? Vast wel, het is ook veel te warm voor de tijd van het jaar". Zoals je dan veel mensen hoort zeggen: "de natuur is echt van slag".

Wat later begon ik me af te vragen of de temperatuur wel van zo'n grote invloed heeft en of niet de lengte van de dagen en daarmee de hoeveelheid licht per dag voornamelijk de aanzet geeft tot paringsgedrag bij dieren en groei/bloei bij planten. Een snelle scan van het Internet levert al meteen een voor mij voorheen onbekende term op: fotoperiodiciteit. Volgens de site van MSN Encarta Winkler Prins
fotoperiodiciteit, het verschijnsel dat bepaalde levensverrichtingen van een organisme beïnvloed worden door het aantal uren licht per etmaal
Zo browsend blijkt dat vooral vogels, maar ook bepaalde soorten planten, insecten, zoogdieren onderhevig zijn aan fotoperiodiciteit (waarom is hier nog geen Wikipedia artikel over?).

Ik vraag me dus af of men niet eigenlijk overdrijft met de stelling dat de natuur van slag zou zijn door de hoge temperaturen in januari. Speelt de temperatuur niet een ondergeschikte rol bij vooral de voortplanting van dieren en planten? Hoe verhoudt de invloed van fotoperiodiciteit zich tot de invloed van temperatuur in dezen? Wat vormt een grotere bedreiging voor de natuur, temperatuurstijging of lichtvervuiling?

Een greep uit de sites die ik heb geraadpleegd:

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2657

http://library.wur.nl/wasp/bestanden/LUWPU...96_A502_001.pdf

publicatielijst A. Veerman.

http://geonschrijver.nl/arcadia.htm

http://www.frettenstichting.nl/medisch.htm
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 6

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

hmm interessante vraag...

iig bij mijn aquarium kan ik mijn vissen tot paren/afzetten aansporen door idd de "dagen" langer te maken door de lampen erboven langer aan te laten.

Bij sommige vissoorten moet ik hiervoor ook de temperatuur om hoog gooien, of juist laten dalen (om een regenseizoen na te bootsen).

Dus ik denk dat het per soort verschilt, en bij de meeste soorten een combinatie is van die twee

Berichten: 3.165

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Ik heb er geen idee van in hoeverre de temperaturen van invloed zijn.

Dat de hoeveelheid licht een belangrijke invloed heeft staat wetenschappelijk vast.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Melatonine wordt aangemaakt in de epifyse (pineaalklier, pijnappelklier) vanuit tryptophaan (aminozuur). De epifyse meet via de ogen hoeveel licht er is (via een zenuw uiteraard) en zodoende reguleert het de productie van het hormoon.

Het zou bij de mens maar een beperkte werking hebben maar er wel voor zorgen dat mensen in zonrijke gebieden eerder fysiek volwassen worden (tot zo'n 2 jaar). Grappig maar niet wetenschappelijk detail: Johan Cruijf die hier vermoedelijk niets van af wist heeft eens de uitspraak gedaan dat die Zuid-Europese voetballers eerder volwassen zijn en fysiek zo'n 2 jaar voorlopen. Hij vertelde dat hij geen idee had hoe het komt maar dat hij dat waarneemt. Ook hier had hij dus weer gelijk. :)

Ik hoor de vogeltjes bij mij voor ook al vrolijk fluiten. Erg vreemd voor januari, normaal is dat toch pas eind februari/begin maart?

Berichten: 4.546

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Ten eerste: gadver waar let jij op :)

Ok nu serieus. Vooral bollen (zo heb ik begrepen) letten wel op de temperatuur, van de grond uiteraard. Die zullen dus eerder uitkomen daardoor. Bij dieren is dat inderdaad anders. Het is dus meer een mix tussen temperatuur en licht.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Tja, bollen kunnen nou eenmaal niet zien of het licht is bovengronds :)

Maar het lijkt me logisch dat de daglengte veel gebruikt wordt, het is tenslotte een veel betere indicator van het seizoen dat gaat komen dan de buitentemperatuur.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Ten eerste: gadver waar let jij op :)
Er is nochtans niets wat mooier is :)

Daar kom je nog wel achter als je wat ouder bent :) :wink:

Ik zie in deze draad nog geen bewijzen dat de temperatuur wel of niet een rol speelt. De vragen zijn:

- heeft de temperatuur invloed op het paargedrag (fluiten is voor vogels een essentieel onderdeel van hun paargedrag :) )?

- als die invloed is, langs welk mechanisme dan?

Berichten: 4.546

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Bij mensen jazeker, maar niet bij houtduiven :)

Anyway, bij dieren die een winterslaap houden lijkt me de temperatuur wel van belang, deze liggen net als bloembollen onder de grond en licht heeft dus geen invloed.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 3.165

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Assassinator schreef:Bij mensen jazeker, maar niet bij houtduiven :?:

Anyway, bij dieren die een winterslaap houden lijkt me de temperatuur wel van belang, deze liggen net als bloembollen onder de grond en licht heeft dus geen invloed.
Die houtduiven hebben er net zo veel plezier in als wij mensen hoor. [rr]

De sex zelf is ook voor de mens niets meer dan een biologisch instinct om voortplanting te garanderen. Niet zo romantisch maar wel de realiteit.

Gelukkig komt er voor veel mensen vaak ook nog liefde aan te pas, hoe dat bij de andere zoogdieren is weet ik niet.

Ondertussen is er nog steeds geen antwoord ofdat de temperatuur een invloed heeft op het libido van de dieren. Misschien eens op een Engelstalig wetenschapsforum proberen (grotere groep mensen)?

Berichten: 236

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Hallo

Ik heb postduiven. Vaak wordt met de beste duiven in de winter gekweekt omdat je dan een extra ronde jongen hebt uit de goede duiven.

Door de lampen aan te doen komen de duiven sneller met eieren in de winter. Als je meerdere koppels tegelijk koppeld dan leggen de duivinnen meestal binnen 5 dagen hun eerste ei, dus duivin 1 legt op dag 10 en duivin 9 op dag 15. Wanneer tijdens het koppelen ineens een vorstperiode komt dan leggen de duivinnen hun eerste ei met een veel groter verschil soms wel 14 dagen.

De vorst beinvloed bij een aantal duivinnen dus de leg. Er zijn altijd duivinnen die normaal op tijd leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Zo ver ik weet zijn er inderdaad een aantal elementen die door de fotoperioditeit geregeld worden maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit een enkele trigger is, de hoeveelheid licht dat het dier ontvangt zal zeker meespelen. De dagen zijn misschien niet langer maar de hoeveelheid licht die we ontvangen is wel beduidend hoger.

Verder zijn er vwel een aantal elementen die zeer crutiaal zijn:

sommige zaden hebben een forst kuur nodig om kiem krachtig te zijn.

Wat paren betreft kan ik geen opinie geven

Maar wel is het zo dat een groot aantal insecten de winter zullen overleven, dus duizende muggen

Vele vogels zijn nu nog in het land terwijl ze al moesten vertrokken zijn naar warmere oorden.

De kikkers en padden zijn nog actief, wat mij dan doet afvragen of ze dan nog genoeg energie zullen hebben voor het paar seizoen.

etc

etc

Een zeer grote ramp zal het niet zijn denk ik (ze zullen wel overleven) maar een aantal soorten kunnen wel nog een zware klap krijgen bij een vorst periode. Indien deze er niet komt dan krijgen wij het lastig met al de muggen deze zomer.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 4.502

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

In Spanje schijnen de meeste kindertjes verwekt te worden tijdens de siesta 's- middag's ;kunnen pa en moe zich even rustig opbergen! Ik neem aan met de gordijnen dicht,dus niet veel licht!

Berichten: 4.546

Re: Natuur "van slag" door te hoge temperaturen?

Vele vogels zijn nu nog in het land terwijl ze al moesten vertrokken zijn naar warmere oorden.
In principe niet, zoals je al zei overleven er genoeg insecten dus is er genoeg voedsel voor die vogels. Maar als er, net als een paar jaar geleden, opeens in maart strenge vorst en sneeuw komt dan zijn ze de sjaak.
De kikkers en padden zijn nog actief, wat mij dan doet afvragen of ze dan nog genoeg energie zullen hebben voor het paar seizoen.
Zelfde verhaal.
Indien deze er niet komt dan krijgen wij het lastig met al de muggen deze zomer.
Leuk...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer