[Natuurkunde]Stralingspracticum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Natuurkunde]Stralingspracticum

Hallo,

Afgelopen week had ik op mijn school een practicum over straling. Nu heb ik alleen een probleem bij een proef genaamd de bariumkoe. De vraag is: Waarom is het in de praktijk belangrijk om de hersteltijd van een generator voor kortlevende radioactieve isotopen te weten ?

We hadden bij een andere proef nog een vraag die we niet wisten. Bij die proef moest je in een pak opsporen waar het lood was en hoe dik het lood was. Hierbij had je de gamma-straler cobalt-60 en kon je via de formule:

I(d)= I(0)*(1/2)^(d/d1/2)

I(d)=Stralingsintensiteit met absorber

I(0)=Stralingsintensiteit zonder absorber

D= Dikte van plaatje

D1/2=halveringsdikte van lood

Maar nu vragen ze of je ook nog een andere methode weet om de dikte te berekenen.

Als iemand antwoord op deze vragen, zou die mij erg helpen :) .

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde]Stralingspracticum

Niemand ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde]Stralingspracticum

Na vier uurtjes al ongeduldig ? Verwacht jij op niet alledaagse vragen een instant antwoord? Iemand die het antwoord heeft of een aanzet in die richting zit niet permanent on-line op jouw vraag te wachten hoor. :?:

Dat antwoord komt heus wel, :) bumpen is overbodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde]Stralingspracticum

Jan van de Velde schreef:Na vier uurtjes al ongeduldig ? Verwacht jij op niet alledaagse vragen een instant antwoord? Iemand die het antwoord heeft of een aanzet in die richting zit niet permanent on-line op jouw vraag te wachten hoor.   :)  

Dat antwoord komt heus wel,   :?:  bumpen is overbodig.
Ik weet dat het niet zo fijn is, maar ik het antwoord al morgen nodig :) . Daarom hoopte ik dat iemand door die bump het topic opende en me kon helpen :) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde]Stralingspracticum

Tja, dat geloof ik best, maar vertel me niet dat de reden voor die vraag van hedenochtend stamt. Een beetje planning scheelt al veel paniek.

Wat betreft die bariumkoe, ik denk niet dat je het in de natuurkundige hoek moet zoeken, maar eerder bij de practische gebruiker, zoals een ziekenhuis. De vraag komt er eigenlijk op neer: hoe vaak per dag kun de die koe melken, m.a.w. hoe vaak per dag kun je een afspraak voor een onderzoek maken.

Het antwoord op je tweede vraag zie ik zo gauw niet, althans niet zolang het nog iets met straling te maken moet hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer