Nieuwe type verbrandingsmotor?
-
- Berichten: 193
Nieuwe type verbrandingsmotor?
"Enorm" vermogen : http://www.angellabsllc.com/
......toch volgens hun site??
Of weeral een kwakkel?
Mvg,
Paul Siemons
......toch volgens hun site??
Of weeral een kwakkel?
Mvg,
Paul Siemons
- Pluimdrager
- Berichten: 4.167
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Dit is niet meer dan de zoveelste versie van een rotatiemotor. Velen kennen nog wel de Wankel motor.
De MYT werkt met een "torus" maar dat idee is ook al tientallen jaren oud.
Ik zie op de site alleen de claim van een hoge "power to weight ratio". Nergens zie ik wat het rendement (efficiency) is en dat is toch echt het enige dat kan "spawn the next industrial revolution and will rocket the internal combustion engine into the next millennium".
Elementaire thermodynamica kennis volstaat om te weten dat de efficiency van een verbrandingsmotor hoofdzakelijk afhankelijk is van de compressieratio. Wellicht kan een compacte motor gebouwd worden met een hogere ratio maar het ding ziet er wel erg fragiel uit.
Als ik daarop wat google vind ik alleen kletskoek. Er wordt de indruk gewekt dat de verbranding "vollediger" is en dat daarom de efficiency groter is dan van bestaande motoren. Ook zou de wrijving minder zijn. Maar nergens zie ik wat de efficiency nou is. Het is zelfs niet duidelijk of het ding ooit op brandstof gelopen heeft of tot heden toe alleen op perslucht.
Iedere "uitvinder" die claimt een revolutionaire motor te hebben ontworpen/gebouwd maar het woord efficiency angstvallig mijdt dient gewantrouwd te worden.
De MYT werkt met een "torus" maar dat idee is ook al tientallen jaren oud.
Ik zie op de site alleen de claim van een hoge "power to weight ratio". Nergens zie ik wat het rendement (efficiency) is en dat is toch echt het enige dat kan "spawn the next industrial revolution and will rocket the internal combustion engine into the next millennium".
Elementaire thermodynamica kennis volstaat om te weten dat de efficiency van een verbrandingsmotor hoofdzakelijk afhankelijk is van de compressieratio. Wellicht kan een compacte motor gebouwd worden met een hogere ratio maar het ding ziet er wel erg fragiel uit.
Als ik daarop wat google vind ik alleen kletskoek. Er wordt de indruk gewekt dat de verbranding "vollediger" is en dat daarom de efficiency groter is dan van bestaande motoren. Ook zou de wrijving minder zijn. Maar nergens zie ik wat de efficiency nou is. Het is zelfs niet duidelijk of het ding ooit op brandstof gelopen heeft of tot heden toe alleen op perslucht.
Iedere "uitvinder" die claimt een revolutionaire motor te hebben ontworpen/gebouwd maar het woord efficiency angstvallig mijdt dient gewantrouwd te worden.
Hydrogen economy is a Hype.
- Lorentziaan
- Berichten: 5.079
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Ik vind het ook een vaag soort motor. In de animatie draait hij linksom, maar gezien de symmetrie zou hij net zo goed rechtsom kunnen draaien.
En wat ook onduidelijk blijft is hoe de beweging van de zuigers overgebracht wordt naar de buitenwereld. De zuigers bewegen zich stapsgewijs door de torus, en hun onderlinge afstand varieert ook steeds. Het blijft onduidelijk hoe ze dat mechanisch voor elkaar krijgen.
En dan blijft natuurlijk de hamvraag: hoe zit het met de efficiency, ook wel rendement genoemd?
En wat ook onduidelijk blijft is hoe de beweging van de zuigers overgebracht wordt naar de buitenwereld. De zuigers bewegen zich stapsgewijs door de torus, en hun onderlinge afstand varieert ook steeds. Het blijft onduidelijk hoe ze dat mechanisch voor elkaar krijgen.
En dan blijft natuurlijk de hamvraag: hoe zit het met de efficiency, ook wel rendement genoemd?
- Berichten: 4.220
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Zolang hij het ding alleen nog maar laat zien als hij op perslucht loopt en weigert inhoudelijk te praten over cijfers (rendement bijvoorbeeld), wantrouw ik dit soort plaatjes:
Knappe jongen die het equivalent aan vermogen uit zo'n klein bakkie haalt
Het lijkt me een relatief zware, ingewikkelde en dus kwetsbare constructie om die twee sets zuigers door de verbrandingskamers te roteren.
Knappe jongen die het equivalent aan vermogen uit zo'n klein bakkie haalt
Het lijkt me een relatief zware, ingewikkelde en dus kwetsbare constructie om die twee sets zuigers door de verbrandingskamers te roteren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-
- Berichten: 9.240
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Er word ook niet duidelijk over torsie en vermogen gepraat, alleen maar over vermogen. Het belangrijke van een dieselmotor is zijn torsie.
Een traktor heeft barweinig vermogen, heel veel torsie.
Een traktor heeft barweinig vermogen, heel veel torsie.
-
- Berichten: 582
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
De zuigers hebben te grote versnellingen te verduren. Afdichting is een groot probleem. De wankelmotor is vele malen eenvoudiger maar wordt niet massal toegepast omdat er toch de nodige problemen aankleven.
Het eerste wiel was echt niet rond
- Berichten: 9.240
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Behalve in de Mazda RX-8.
Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.
Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.
-
- Berichten: 193
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Inderdaad; de eerste verbrandingsmotoren zullen ook niet lang hebben gedraaid,maar hadden eigenlijk geen "concurrentie" te duchten.DePurpereWolf schreef:Behalve in de Mazda RX-8.
Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.
Dus zij konden rustig verderontwikkelen.
Nu bij elk nieuw concept wordt er al direkt vergeleken met de huidige 4 taktmotor.
Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.
Mvg,
Paul Siemons
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Het belangrijkste nadeel van dat nieuwe concept is dat nieuwe concept zelf. Het doet gewoon niet wat er beloofd wordt.Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.
-
- Berichten: 193
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
...nog niet maar misschien later wel....?Het belangrijkste nadeel van dat nieuwe concept is dat nieuwe concept zelf. Het doet gewoon niet wat er beloofd wordt.Paul Siemons schreef:Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.
Het concept op zich vind ik wel interessant.
Mvg,
Paul Siemons
[/b]
-
- Berichten: 582
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
Er zijn in het verleden tientallen fabriekanten geweest die het geprobeert hebben met de wankelmotor.Paul Siemons schreef:Inderdaad; de eerste verbrandingsmotoren zullen ook niet lang hebben gedraaid,maar hadden eigenlijk geen "concurrentie" te duchten.DePurpereWolf schreef:Behalve in de Mazda RX-8.
Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.
Dus zij konden rustig verderontwikkelen.
Nu bij elk nieuw concept wordt er al direkt vergeleken met de huidige 4 taktmotor.
Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.
Mvg,
Paul Siemons
Alleen de Mazda heeft er nog een.
De afdichting is altijd een probleem geweest. Verder waren er individuele problemen, iedere fabriekant had zo zijn probleempje, die ze liever niet in de folder zette. uiteindelijk zijn stuk voor stuk (geflopt) gestopt.
De doodgewone 4 takt is en blijft een wonder door zijn eenvoud en door zijn robuustheid. De tegenwoordige mankementen zijn meestal niet mechanisch maar electronisch.
Het eerste wiel was echt niet rond
- Berichten: 2.902
Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?
De wankelmotor wordt ook niet alleen geflopt vanwege de moeilijkheid voor het afdichten van de krukas en andere onderdelen maar ook omdat hij enorm veel benzine verbruikt.
Ik heb ook nog een filmpje over het concept dat bovenaan in deze topic besproken wordt:
film
Informatie
Ik heb ook nog een filmpje over het concept dat bovenaan in deze topic besproken wordt:
film
Informatie
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=60653" target="_blank">http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... c=60653</a>