Nieuwe type verbrandingsmotor?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 193

Nieuwe type verbrandingsmotor?

"Enorm" vermogen : http://www.angellabsllc.com/

......toch volgens hun site??

Of weeral een kwakkel?

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Dit is niet meer dan de zoveelste versie van een rotatiemotor. Velen kennen nog wel de Wankel motor.

De MYT werkt met een "torus" maar dat idee is ook al tientallen jaren oud.

Ik zie op de site alleen de claim van een hoge "power to weight ratio". Nergens zie ik wat het rendement (efficiency) is en dat is toch echt het enige dat kan "spawn the next industrial revolution and will rocket the internal combustion engine into the next millennium".

Elementaire thermodynamica kennis volstaat om te weten dat de efficiency van een verbrandingsmotor hoofdzakelijk afhankelijk is van de compressieratio. Wellicht kan een compacte motor gebouwd worden met een hogere ratio maar het ding ziet er wel erg fragiel uit.

Als ik daarop wat google vind ik alleen kletskoek. Er wordt de indruk gewekt dat de verbranding "vollediger" is en dat daarom de efficiency groter is dan van bestaande motoren. Ook zou de wrijving minder zijn. Maar nergens zie ik wat de efficiency nou is. Het is zelfs niet duidelijk of het ding ooit op brandstof gelopen heeft of tot heden toe alleen op perslucht.

Iedere "uitvinder" die claimt een revolutionaire motor te hebben ontworpen/gebouwd maar het woord efficiency angstvallig mijdt dient gewantrouwd te worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Doet me erg denken aan Wankel Engine...

Geen idee wat ik er verder op moet zeggen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Ik vind het ook een vaag soort motor. In de animatie draait hij linksom, maar gezien de symmetrie zou hij net zo goed rechtsom kunnen draaien.

En wat ook onduidelijk blijft is hoe de beweging van de zuigers overgebracht wordt naar de buitenwereld. De zuigers bewegen zich stapsgewijs door de torus, en hun onderlinge afstand varieert ook steeds. Het blijft onduidelijk hoe ze dat mechanisch voor elkaar krijgen.

En dan blijft natuurlijk de hamvraag: hoe zit het met de efficiency, ook wel rendement genoemd?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Zolang hij het ding alleen nog maar laat zien als hij op perslucht loopt en weigert inhoudelijk te praten over cijfers (rendement bijvoorbeeld), wantrouw ik dit soort plaatjes:

Afbeelding

Knappe jongen die het equivalent aan vermogen uit zo'n klein bakkie haalt :)

Het lijkt me een relatief zware, ingewikkelde en dus kwetsbare constructie om die twee sets zuigers door de verbrandingskamers te roteren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Er word ook niet duidelijk over torsie en vermogen gepraat, alleen maar over vermogen. Het belangrijke van een dieselmotor is zijn torsie.

Een traktor heeft barweinig vermogen, heel veel torsie.

Berichten: 582

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

De zuigers hebben te grote versnellingen te verduren. Afdichting is een groot probleem. De wankelmotor is vele malen eenvoudiger maar wordt niet massal toegepast omdat er toch de nodige problemen aankleven.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Behalve in de Mazda RX-8.

Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.

Berichten: 193

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

DePurpereWolf schreef:Behalve in de Mazda RX-8.

Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.
Inderdaad; de eerste verbrandingsmotoren zullen ook niet lang hebben gedraaid,maar hadden eigenlijk geen "concurrentie" te duchten.

Dus zij konden rustig verderontwikkelen.

Nu bij elk nieuw concept wordt er al direkt vergeleken met de huidige 4 taktmotor.

Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.



Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.
Het belangrijkste nadeel van dat nieuwe concept is dat nieuwe concept zelf. Het doet gewoon niet wat er beloofd wordt.

Berichten: 193

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Paul Siemons schreef:Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.
Het belangrijkste nadeel van dat nieuwe concept is dat nieuwe concept zelf. Het doet gewoon niet wat er beloofd wordt.
...nog niet maar misschien later wel....?



Het concept op zich vind ik wel interessant.

Mvg,

Paul Siemons

[/b]

Berichten: 582

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

Paul Siemons schreef:
DePurpereWolf schreef:Behalve in de Mazda RX-8.

Tja wat is massaal. De automarkt is een van de meest veeleisende markten. Een auto moet altijd werken, starten bij min 20, en plus 50. Verder heeft het altijd veel rillingen te verduren. Oh ja, er word benzine tot ontploffing in gebracht.
Inderdaad; de eerste verbrandingsmotoren zullen ook niet lang hebben gedraaid,maar hadden eigenlijk geen "concurrentie" te duchten.

Dus zij konden rustig verderontwikkelen.

Nu bij elk nieuw concept wordt er al direkt vergeleken met de huidige 4 taktmotor.

Dat werk mijns inziens "nadelig" voor de eventuele verderontwikkeling van dat nieuw concept.



Mvg,

Paul Siemons
Er zijn in het verleden tientallen fabriekanten geweest die het geprobeert hebben met de wankelmotor.

Alleen de Mazda heeft er nog een.

De afdichting is altijd een probleem geweest. Verder waren er individuele problemen, iedere fabriekant had zo zijn probleempje, die ze liever niet in de folder zette. uiteindelijk zijn stuk voor stuk (geflopt) gestopt.

De doodgewone 4 takt is en blijft een wonder door zijn eenvoud en door zijn robuustheid. De tegenwoordige mankementen zijn meestal niet mechanisch maar electronisch.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Nieuwe type verbrandingsmotor?

De wankelmotor wordt ook niet alleen geflopt vanwege de moeilijkheid voor het afdichten van de krukas en andere onderdelen maar ook omdat hij enorm veel benzine verbruikt.

Ik heb ook nog een filmpje over het concept dat bovenaan in deze topic besproken wordt:

film

Informatie

Reageer