[scheikunde] ionenreactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 215

[scheikunde] ionenreactievergelijkingen

Welke ionenreactievergeleiking geeft correct de splitsingsreactie ( diccociatie / inonisatie ) van de elektrolyt weer bij het oplossen ervan in water (+) welke niet(-)

1) Ba(NO3)2 => Ba²+ + 2NO31- ( de 3 staat meer naar onder en de 1- staat meer naar boven )

2) MgCl2 => Mg²+ + Cl²-

3) HgSO4 => Hg1+ + SO4 1-

4) Ca(OH)2 => Ca2+ 2 OH1-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] ionenreactievergelijkingen

De aantallen atomen/ionen links en rechts moeten kloppen met elkaar.

de totale lading links en rechts moet kloppen met elkaar.

Beredeneer zelf eens waar dat allebei wél klopt, of waar aan minstens één van deze voorwaarden niet wordt voldaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] ionenreactievergelijkingen

Het antwoord van Jan vd Velde is de helft van wat je moet weten. Het aantal atomen/ionen moet aan beide kanten gelijk zijn.

Maar wat ook belangrijk is, is dat je zorgt dat je de stoffen juist noteert. Reactievergelijking 3 klopt namelijk niet. Er staat het volgende:

HgSO4 --> Hg1+ + SO41-

Echter, die ladingen kloppen niet. De lading van een kwikion is namelijk 2+ en de lading van een sulfaation is 2-. :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] ionenreactievergelijkingen

De lading van een kwikion is namelijk 2+ en de lading van een sulfaation is 2-. :wink:
Goed gezien. :) Had ik door die kromme notatie overheen gelezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] ionenreactievergelijkingen

PdeJongh schreef: De lading van een kwikion is namelijk 2+ en de lading van een sulfaation is 2-. :wink:
Goed gezien. :) Had ik door die kromme notatie overheen gelezen.
Gelukkig zien twee meer dan een :)

Hoewel, nu ik nog net iets verder kijk... Nr 2 klopt ook niet. De lading van een chloorion is 1- en niet 2-. Nu heb ik ze wel allemaal :?:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer