Springen naar inhoud

Geiger-müllertelbuis = deeltjesversneller?

• Log in om te kunnen reageren

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 februari 2007 - 21:09

Vandaag tijdens natuurkunde1, kregen we uitleg over de detectie van ioniserende straling. Dit kan op twee manieren waarvan eentje bekend is als de Geiger-müllertelbuis.

De Geiger-müllertelbuis werkt volgens dit principe:
1. Een foton, een alfa.gif -deeltje of een beta.gif -deeltje komt binnen in de cilinder
2. Er ontstaat, vanuit een neutraal molecuul, een ion (positief geladen) en een elektron (negatief geladen)
3. De ladingen gaan bewegen:
Het positieve ion gaat naar de wand van de cilinder
Het negatieve elektron gaat naar de stroomdraad in de cilinder
4. Door botsingen met andere moleculen ontstaat -via lawine effect- een stroomstoot door de weerstand
5. De stroomsterkte door de weerstand geeft een spanningspuls over de weerstand
[/list]
Nu vraag ik me af of een deeltjesversneller op hetzelfde principe berust. Waarom denk ik dat? Wel, vanwege puntje 4. Er is dan namelijk een zogenaamd lawine effect.
Een lawine gaat steeds sneller en sneller na beneden. Bij een deeltjesversneller gaan de deeltjes ook steeds sneller.

Op de deeltjesversnellerpagina van Wikipedia staat o.a. het volgende:

Men zou alledaagse apparaten als de televisie en de computermonitor kunnen opvatten als deeltjesversnellers (met energieniveaus van ongeveer 30 keV), evenals apparaten voor het opwekken van röntgenstraling. Voor het produceren van radio-isotopen voor medisch gebruik kan de deeltjesversneller een goed alternatief zijn voor de milieubelastende nucleaire methode.

Röntgenstraling valt onder de gamma.gif -deeltjes en daarmee dus de fotonen. En het bovengenoemde principe geldt ook voor fotonen die in de Geiger-müllertelbuis terechtkomen.

Is het terecht dat ik nu aanneem dat de werking van een deeltjesversneller berust op het principe van een Geiger-müllertelbuis?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2007 - 11:46

Dat is geen lawine effect, een lawine effect is dat als je een sneeuwbal van een helling afrolt, dat het dan steeds meer sneeuw verzamelt op zijn weg naar beneden. In het dal heb je dan een hele sneeuwbal die dan altijd precies richting een openstaande deur rolt.

Een kernbom is een lawine effect. Door splijting van Uranium komen er meerdere neutronen vrij, elke neutron kan weer voor een splijting zorgen. Een splijting heeft dus meerdere splijtingen tot gevolg.

In een deeltjesversneller komt geen lawine-effect voor.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 13:12

Tja het is maar wat je definieert als "deeltjesversneller". Als je een tv een deeltjesversneller noemt, kan je een Geiger-Muller buis ook een deeltjesversneller noemen, omdat er in beide een elektrisch veld aanwezig is dat geladen deeltjes versnelt.
In het "deeltjesfysica -jargon" zijn de versnellers meestal grote dingen die deeltjes zeer hoge energieen geven. Daar komt meer bij kijken dan een enkel elektrisch veld.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2007 - 15:21

Dan heb ik me bij m'n beredenering dus laten beïnvloeden door de televisie :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 01:52

Tja het is maar wat je definieert als "deeltjesversneller". Als je een tv een deeltjesversneller noemt, kan je een Geiger-Muller buis ook een deeltjesversneller noemen, omdat er in beide een elektrisch veld aanwezig is dat geladen deeltjes versnelt.

Toch is er wel een belangrijk verschil: In een beeldbuis is de intentie dat de electronen ongehinderd (zonder botsen onderweg) de andere kant (danwel uitgang) halen. Bij een GM buis is het juist de bedoeling dat ze een aantal botsingen maken voordat ze de wand raken (om zo dat lawine effect te verkrijgen).

Strict genomen zou ik dus de CRT eerder een deeltjesversneller noemen dan een GM buis.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures