[Aerodynamica] Boogschieten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

[Aerodynamica] Boogschieten

Bij het boogschieten staan op een pijl achteraan 4 kammetjes(veertjes) onder een hoek van 90°. Deze zorgen voor de stabiliteit van de pijl. Kan iemand uitleggen hoe dit gebeurt?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

De kammetjes maken de pijl stabiel omdat na verstoring van de pijlstand de pijl direct wil terug keren naar zijn oude evenwichtstoestand. Immers, heeft bv de achterkant van de pijl een verstoring naar beneden zal het horizontale kammetje direct een moment in tegengestelde richting ondervinden omdat de lucht onder het kammetje nu naar beneden afgebogen moet worden (actie lucht - reactie op pijl).

Zouden de kammetjes voor op de pijl geplaatst worden dan zou deze statisch en dynamisch onstabiel worden omdat elke verstoring nu versterkt wordt.

Het verzwaren van de punt zal ook mee helpen aan de stabiliteit omdat je daarmee het zwaartepunt naar voren verlegt en dus de arm tot de kammetjes achter op de pijl vergroot.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

Bij mijn weten zijn het er drie, onder hoeken van 120°.

Tenzij de pijl héél nauwkeurig op het goede punt van de pees aangrijpt zal de pijl een andere richting hebben dan de kracht die er door de pees op wordt uitgeoefend. De peeskracht geeft dan een moment, waardoor de pijl de neiging krijgt om rond zijn massamiddelpunt te gaan draaien (blauwe pijltjes) De staart van de pijl krijgt dan de neiging de punt voorbij te gaan vliegen.

Afbeelding

Ook krijgen pijlen de neiging te gaan zwabberen: omdat de zwaardere punt een grotere traagheid heeft dan de schacht, maar de peeskracht wél achterop de schacht wordt uitgeoefend, zal de schacht tijdens de versnellende beweging krom gaan staan. Dit veert terug zodra de pijl los is (ook al een beetje daarvoor, omdat de netto peeskracht tijdens het afvuren afneemt omdat de boog ontspant). Dat veroorzaakt dus nog een moment in onvoorspelbare richting op de pijl. Ook die "zwabber" moet zo snel mogelijk worden gedempt.

De vinnen hebben een kleine voorwaartse luchtweerstand, maar een grote zijwaartse luchtweerstand, en remmen die draaiingsneigingen daarmee af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

Volgens wikipedia zijn er inderdaad meestal 3, en soms meer kammetjes gemonteerd. Ook lees ik hier dat er nog een extra reden is in verband met een stabilizerende werking.
The fletching is attached at a slight angle, to introduce a stabilizing spin to the arrow while in flight. Oversized fletching can be used to accentuate drag and thus limit the range of the arrow signficantly; these arrows are called flu-flus.
Blijkbaar induceren de kammetjes een spin. Voor de stabiliteit zal dit denk ik vooral van belang zijn door de gyroscopische inertia. Ook kan ik me voorstellen dat aërodynamische effecten op onvolkomenheden in de pijl worden opgeheven omdat de spinnende pijl nu gemiddeld symmetrisch is.

Berichten: 95

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

De vorige antwoorden volstaan al denk ik.

Het is inderdaad juist dat er meestal drie veertjes worden geplaatst onder een hoek van 120°. Drie veertjes i.p.v. vier maken het makkelijker om een vrije vlucht/en vertrek vanaf de boog te verkrijgen.

Bovendien worden die veertjes liefst ook een beetje schuin op de pijlschacht geplaatst, afhankelijk van een rechtse of linkse schutter en boog. De pijl draait (heeft minstens de neiging) inderdaad zoals hier gezegd werd om zijn massamiddelpunt te draaien naar de boog toe. (linkshandige of rechtshandige plaatsing) Om dit te helpen is er dus een lichtjes gekantelde bevestiging van die veertjes nodig, om die draaiïng te versterken. Overigens bij natuurveren is er ook goed op te letten welke kant van de veer je gebruikt. De bolle kant van de veer moet naar boven toe gekeerd zijn (vleugel vliegtuig). Is niet nodig bij kunstveren die zijn plat, behalve de alu-veertjes die zijn dan weer gekrold, en hebben ook weer een andere functie (makkelijker vrije vlucht bij het vertrek, en nadien tijdens de vlucht gaan die meer open staan).

Het juiste punt van plaatsing (nocking-place) op de pees is ook héél belangrijk. Dat is meestal (standaard beginopstelling) zo'n 4 mm hoger dan de pijlsteun (de loper of legger). Achterkant pijl ligt dus hoger.

Dit is dan weer afhankelijk van de "tillering" : het verschil in afstand van binnenkant pees op de bovenste lat en de afstand van de onderste lat. De boog heb je niet in het midden vast en ook het energetisch punt ligt niet in het midden. Anders zou je door je hand moeten schieten.

Bij het opspannen van de boog worden deze afstanden gemeten, (genoteerd bij de afstelling) en vervolgens de pees iets op- of afgedraaid (ziodat de afstelling klopt), zoniet kan het zijn dat het nockingpunt niet optimaal ligt met al gevolg een minder goede groepering van de pijlen in het doel.

De tillering is ook in te stellen, is regelbaar.

Bij het opsteken van de pijl moet de indexveer naarbuiten toe gekeerd, zoniet is de kans groot dat die indexveer het venster van de boog gaat raken.

De keuze van de pijlen wordt bepaald door de kracht van de boog, en de lengte ervan door de treklengte van de schutter (en zijn los). Een pijl mag niet te stijf of te slap zijn, moet net goed gekozen worden. In meer of mindere mate wordt dit ook bepaald door het gewicht van de pijlpunt welke dus ook nog een laatste aanpassing kan krijgen. Deze "spine" wordt ook nog een keer beïnvloed door de keuze van de veertjes. Dit alles gaat ook de snelheid van de pijl bepalen, dit is dan weer belangrijk bij schietingen in openlucht en minder belangrijk bij indoorschietingen.

Overigens moet de pijl een minimum gewicht hebben om te vermijden dat de boog te ver doorslaat en er zich een breuk gaat voordoen aan het materiaal. Hoe krachtiger de boog is, hoe hoger dit minimum gewicht moet zijn.

Wie hierover nog meer wil weten kan met me cointact opnemen en op het net is ongetwijfeld hiervor ook nog meer te vinden, ook m.b.t. de "pijlparadoks"

Om de exacte regeling nog een keer na te zien en te controleren kan er vanop een bepaalde afstand, en op verschillende afstanden, door een opgespannen papier (gazettenpapier) geschoten worden. Hierin mag slechts één gaatje te zien zijn met daarrond drie sneedjes afkomstig van de veren. Géén scheurtje, of inslag/aftekening van de pijlpunt naast het gat van de schacht. Hierbij dient de schutter dus zelf te schieten, waarbij de trainer hoogstens een handje kan helpen om te afstelling te verbeteren.

Overigens bestaat deze proef ook uit en vooral met het ook schieten van een "kale pijl" -pijl zonder bevedering- en die pijl moet evengoed groeperen bij de bevederde pijlen. Zo niet is er een slechte keuze van pijlen, is de pijlschacht keuze ofwel te slap ofwel te stijf, en/of staat het nockpunt en/of de tillering niet optimaal (of de techniek van de schutter niet in orde). En ja soms is een lichte wijziging in de kanteling van de veertjes al voldoende.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

WBE kan zijn internetnaam beter veranderen in Robin Hood :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

*lol* Jan.

Overigens zou ik hieruit kunnen besluiten dat het niet helemaal begrepen over komt. Er wordt dus niet telkens door datzelfde krantengaatje geschoten, maar wordt telkens een ander papier genomen. In dat papier mag slechts een gaatje zijn van de schacht en daaraanvast de sneedjes van de veertjes (geen scheurtje)

Wat dat Robin Hood zijn betreft : nomaal gezien zou ik een appel op een afstand van 70 meter niet mogen missen, want dat is dan buiten de roos. Een topschutter mag diezelfde appel niet missen op 90 meter.

Berichten: 582

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

Bij het boogschieten staan op een pijl achteraan 4 kammetjes(veertjes) onder een hoek van 90°. Deze zorgen voor de stabiliteit van de pijl. Kan iemand uitleggen hoe dit gebeurt?
Maakt voor et verhaal niets uit, maar het zijn er 3.

De veertjes remmen de pijl aan de achterkant af zodat deze (altijd) recht vooruit vliegt.

De eerste meters maakt een pijl de bewegingen van een vis. De hoge versnelling zorgt ervoor dat de pijl krom gedrukt wordt. Een soort kniktoestand. De pijl buigt uit. Dat uitbuigen is na zo'n tien meter verdwenen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 95

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

Dat uitbuigen is na zo'n tien meter verdwenen.
Kan je dit hard maken ? Het is overigens niet zo.

Ik heb hier voldoende films liggen (hogesnelheidsopnames), die vervolgens in slow-motion ook laten zien dat dit niet zo is.....

Trouwens je kan er op het net ook een paar zien, dat net voor de inslag die doorbuiging er nog steeds is :

Bij de inslag :

http://www.wernerbeiter.com/videos/Demo_5.mpg

Onmiddellijk na het vertrek :

http://www.wernerbeiter.com/videos/Demo_4.mpg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

wat geeft dan de meeste stabiliteit?

3 of 4 vleugeltjes, lang of kort, smal of breed.

ik zou denken lang en smal, maar is dit zo?

(bij darts speel ik immers altijd met lang en smal, boogschieten heb ik immers nog niet gedaan)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 582

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

wombat schreef:Dat uitbuigen is na zo'n tien meter verdwenen.
Kan je dit hard maken ? Het is overigens niet zo.

Ik heb hier voldoende films liggen (hogesnelheidsopnames), die vervolgens in slow-motion ook laten zien dat dit niet zo is.....

Trouwens je kan er op het net ook een paar zien, dat net voor de inslag die doorbuiging er nog steeds is :

Bij de inslag :

http://www.wernerbeiter.com/videos/Demo_5.mpg

Onmiddellijk na het vertrek :http://www.wernerbeiter.com/videos/Demo_4.mpg
De films die ik gezien heb (high speed) daarin vloog iedere pijl met de visbeweging weg. Na zo'n 10 meter was dat verdwenen.

Het waren aluminium pijlen.

Het maakt natuurlijk uit wat voor pijl (materiaal) je gebruikt en hoe sterk de boog is.

Helaas kan ik mijn geheugen niet als een filmpje downloaden om het te tonen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

Voor aluminium pijlen zal de uitbuiging langer duren dan voor pijlen van carbon. Het is gewoon of een pijl zich elastisch gedraagd of dat trillingen enigeens gedempt worden. Bij 'Carbon' word er vaak gebruik gemaakt van een Matrix waarbij de carbon verstrengelt is met een flexibele polymeer. De polymeer werkt dan als demper.

Berichten: 95

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

Voor aluminium pijlen zal de uitbuiging langer duren dan voor pijlen van carbon. Het is gewoon of een pijl zich elastisch gedraagd of dat trillingen enigeens gedempt worden. Bij 'Carbon' word er vaak gebruik gemaakt van een Matrix waarbij de carbon verstrengelt is met een flexibele polymeer. De polymeer werkt dan als demper.
Klopt.

Uitgebreidere info :

Carbonpijlen :

eigenschap oa hogere trillingsfrequentie t.o.v. alu-pijlen

grof ingedeeld twee soorten : 1. carbon (bv Beman) en 2. carbon/carbon-aluminium (Easton)

carbon-aluminium (ACC/ACE) pijlen (licht en sterk, geringere buigzaamheid) hebben dus ook een skelet van alu.

Bovendien zijn die pijlen "barreled", om nog beter de "node" punten goed te leggen. Voordelen : oppervlakte langsdoorsnede kleiner, sneller.

"Barreled", de vorm van een wijnvat, diameter in het midden groter dan op het uiteinde. (blijft dus niet gelijk hoe je die inkort/op treklengte van de schutter brengt). Dergelijke pijlen zijn ook gecodeerd, gemaakt in een zelfde reeks, en liefst zo dicht mogelijk bij elkaar.

Er is een merkelijk verschil tussen de eersten in een reeks en de laatsten uit een reeks.....wat dus de groepering niet ten goede komt. Uiteraard is dit belangrijk voor goede schutters, een middelmatige schutter zal dit pas op langere tijd opmerken, .....als hij het al merkt.

Berichten: 1

Re: [Aerodynamica] Boogschieten

zou iemand alsjebliefd op een makkelijke maar goede manier uitleggen hoe je een boog maakt vn gwn hout dat je vind in ht bos.

ojha kun je zelf zo'n mantel maken of kopen zoals in de grijze jagers (boek)

Reageer