[scheikunde] destillatie-methanol water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] destillatie-methanol water

kan iemand mij helpen?

ik moet een verslag maken van een praticum waar we een methanol-water destillatie moesten uitvoeren.

we moeten massa- en molpercentige samenstelling berekenen

en ook een distillatiekromme tekenen: temperatuuur in functie van het totale volume destillaat.

maar ik weet echt niet hoe hieraan moet beginnen, is er iemand die hier meer verstand van heeft als ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] destillatie-methanol water

Dit is eigenlijk huiswerk-werk. Volgende keer gelijk in het goede forum plaatsen aub.

Je kent de molecuulformule van methanol? Dan kun je dus ook de molecuulmassa van methanol uitrekenen, en dus weet je ook gelijk de molmassa.

Je bent begonnen met een bepaalde massa water + methanol. Je eindigt je destilllatie met een bepaalde massa methanol. Nou weet je ook de massa water. Je kunt nu de massapercentages van elk berekenen (samen 100 % natuurlijk)

Met de massa methanol en de molmassa van methanol kun je simpel uitrekenen hoeveel mol methanol je hebt opgevangen. Met de massa water en de molecuulmassa van water weet je hoeveel ol water je had. Je kunt nu de molpercentages van beide berekenen. (samen 100 % natuurlijk)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] destillatie-methanol water

Je hebt het praktikum blijkbaar al gedaan dus je moet metingen hebben, anders houdt alles op.

Wat je niet gemeten hebt kunt je immers ook niet gebruiken.

De vraag voor ons lezers is eigenlijk: wat heb je gemeten?



Je zegt je moet een distillatiekromme tekenen: temperatuuur in functie van het totale volume destillaat.

Heb je de temperatuur aan de bovenkant van de opstelling, vóór de condenser gemeten? Of onder in de kolf? En telkens ook de hoeveelheid gevormd destillaat? Dan kun je de curve(s) tekenen. Heb je deze dingen niet gemeten, dan kun je helaas niks.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] destillatie-methanol water

ik heb de massa's telkens van ongeveer 7ml distillaat en de begin en eindtemperatuur voor de condenser. vanwaar kan ik weten dat alle methnol overgedistilleerd is, is dat wanneer de temperatuur ineens veel stijgt?

:wink: bedankt voor het antwoorden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] destillatie-methanol water

is dat wanneer de temperatuur ineens veel stijgt


a) wat gebeurt er bij het kookpunt van een ZUIVERE vloeistof met die vloeistof?

b) waarom is dat (voor zuivere stoffen dan toch) een kookPUNT.

c) is er nog van die vloeistof boven dat kookpunt?

d) wat zijn de kookpunten van respectievelijk methanol en water?

e) WAT IS DUS HET ANTWOORD OP JE VRAAG?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer