Springen naar inhoud

boeddhisme en wetenschap

• Log in om te kunnen reageren

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 14:56

Albert Einstein zei eens:

Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.
bron: http://www.levendegedachten.nl

Vinden de wetenschap en het boeddhisme elkaar misschien in een kosmocentrisch wereldbeeld(=relatie met de kosmos staat centraal)? Ik ben erg benieuwd op welke wetenschappelijke behoeften Einstein eigenlijk doelde, misschien weet een van jullie het?
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 15:31

Albert Einstein zei eens:  

Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.
bron: http://www.levendegedachten.nl

Vinden de wetenschap en het boeddhisme elkaar misschien in een kosmocentrisch wereldbeeld(=relatie met de kosmos staat centraal)? Ik ben erg benieuwd op welke wetenschappelijke behoeften Einstein eigenlijk doelde, misschien weet een van jullie het?

Zou je Einsteins oorspronkelijk citaat eens kunnen geven? de Duitse wel te verstaan. ik vind dit citaat iets te verwarrend.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 12:52

Zou je Einsteins oorspronkelijk citaat eens kunnen geven? de Duitse wel te verstaan. ik vind dit citaat iets te verwarrend.

Dat was een terechte goede vraag van je 1207, het is namelijk veel specifieker :)

Die Religion der Zukunft wird eine kosmische Religion sein. Sie muss über den persönlichen Gott hinausgehen und Dogma und Theologie meiden. Sie sollte sich auf das Natürliche ebenso beziehen wie auf das Spirituelle und ein religiöses Empfinden zur Grundlage haben, welches aus der Erfahrung erwächst, dass alle Dinge der Natur und des Geistes eine sinnhaltige Einheit bilden. Der Buddhismus entspricht dieser Beschreibung ... Wenn es eine Religion gibt. die dem modernen Wissenschaftsanspruch standzuhalten vermag, dann ist es der Buddhismus.
Albert Einstein

http://www.ttcberlin.de/zitate.htm

Dus al ik het goed heb vind Einstein dat het boeddhisme aansluit bij de wetenschappelijke behoeften omdat het geen persoonlijke God kent, geen dogma's en ervan uitgaat dat de ervaring de grondslag van alles is?
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 15:46

Een religie die niet botst met de moderne wetenschap dus. Volgens Einstein kwam het Boeddhisme daar het dichst bij in de buurt.

Een kosmische religie die zich bijvoorbeeld bezighoudt met het verspreiden van de mensheid over verschillende lokaties in de ruimte, om zo de kans dat de mensheid overleeft te vergroten. Er zou bijvoorbeeld wat kunnen gebeuren met deze planeet (een mega-meteorische inslag bijvoorbeeld).
En dat, om zoiets te bereiken, het begrijpen van de eenheid tussen de werking van de geest en de interpretatie van de natuurwetten een voorwaarde is om zoiets te realiseren. Houdt in principe ook in dat het mogelijk is dat een situatie als hier geschetst in de toekomst werkelijkheid wordt.

Let's go explore the universe! :)
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 18:59

Dat was een terechte goede vraag van je 1207, het is namelijk veel specifieker :?:

Die Religion der Zukunft wird eine kosmische Religion sein. Sie muss über den persönlichen Gott hinausgehen und Dogma und Theologie meiden. Sie sollte sich auf das Natürliche ebenso beziehen wie auf das Spirituelle und ein religiöses Empfinden zur Grundlage haben, welches aus der Erfahrung erwächst, dass alle Dinge der Natur und des Geistes eine sinnhaltige Einheit bilden. Der Buddhismus entspricht dieser Beschreibung ... Wenn es eine Religion gibt. die dem modernen Wissenschaftsanspruch standzuhalten vermag, dann ist es der Buddhismus.
Albert Einstein

http://www.ttcberlin.de/zitate.htm

Dus al ik het goed heb vind Einstein dat het boeddhisme aansluit bij de wetenschappelijke behoeften omdat het geen persoonlijke God kent, geen dogma's en ervan uitgaat dat de ervaring de grondslag van alles is?

Wijze woorden van Albert Einstein; hij was blijkbaar niet alleen een genie mbt de physica.
Hij doet hier meerdere stellingen in dat korte stukje tekst, zoals ik het interpreteer.
Hij beweert dat de andere religies (islam, christendom en de joodse religie) per definitie al onwetenschappelijk zijn omdat ze een God hebben verzonnen en andere dogma's hanteren waar geen objectieve bewijzen voor zijn. Hij stelt eveneens dat materie en geest samengaan en een interactie op elkaar (wederkerig!) uitoefenen, iets wat de laatste decennia steeds meer door de wetenschap is ondersteund. Zo komen de artsen er de laatste 10-20 jaar ineens achter hoe enorm veel invloed jouw levensinstelling heeft op allerlei fysiologische processen (de kwaliteit van het immuunsysteem, het helend vermogen van het lichaam enz.).

Het aantal aanhangers van het boedhisme is in het westen enorm sterk gestegen in de laatste decennia, het aantal aanhangers van de traditionele religies is in het westen nog sterker gedaald. Dit had Albert Einstein blijkbaar dus al voorspeld, best indrukwekkend [rr]

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 20:21

Zo komen de artsen er de laatste 10-20 jaar ineens achter hoe enorm veel invloed jouw levensinstelling heeft op allerlei fysiologische processen (de kwaliteit van het immuunsysteem, het helend vermogen van het lichaam enz.).

Merk op dat je levensinstelling ook best gewoon een fysiologisch proces zou kunnen zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 20:39

Hmmmmm dat refereert natuurlijk weer aan het uitgangspunt dat alles een (kosmische) eenheid is.
Er bestaat niet zoiets als een scheiding tussen lichaam en geest, de mens is een soort van dynamisch proces waarbij alles binnen en buiten een mens continu op elkaar inwerkt.
Wat ik zelf denk is dat de kunstmatige scheiding tussen een lichaam en geest wishful thinking is. Op die manier zou de geest als het lichaam sterft kunnen overleven...wie wil dat nu niet geloven...

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 22:47

Zo komen de artsen er de laatste 10-20 jaar ineens achter hoe enorm veel invloed jouw levensinstelling heeft op allerlei fysiologische processen (de kwaliteit van het immuunsysteem, het helend vermogen van het lichaam enz.).

Merk op dat je levensinstelling ook best gewoon een fysiologisch proces zou kunnen zijn.

Het is gewoon een vicieuze sirkel met een wederkerige feedback.
Het is niet makkelijk aan te wijzen waar de initiële oorzaak ligt, wel kan je vaak op beide punten ingrijpen om een spiraal te stoppen en om te keren.

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 23:45

maar ja stilstand is dan ook een illusie, omdat alles continu in beweging is.
Het accepteren van een beginpunt heeft een praktische functie voor mensen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures