[biologie]BSE bij vrouwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[biologie]BSE bij vrouwen

In mijn boek staat dat de bezinking van erytrocyten bij vrouwen over het algemeen hoger is dan bij mannen. De reden zal te maken hebben met het feit dat vrouwen minder hemoglobine in hun ery;s hebben. Nou lijkt het mij juist dat minder hemoblobine in ery's ervoor zorgt dat het soortelijk massa van erytrocyten lager wordt. In dit geval zal de bezinking toch juist langzamer verlopen aangezien de massa ten opzichte van het plasma lager is?

Ik heb hier a.s. maandag een toets over dus een duidelijk antwoord zal welkom zijn :)

bvd,

Jordy
Knowing a lot kills the fantasy

Berichten: 20

Re: [biologie]BSE bij vrouwen

De BSE berust op het gegeven dat ery's elkaar afstoten (negatief geladen aan de buitenkant). Dus onder fysiologische omstandigheden stoten ze elkaar af en is de bezinking laag. Bij infecties etc komen er bepaalde eiwitten vrij in het bloed die de polariteit van de ery's veranderen, met als gevolg dat ze elkaar minder afstoten en dus meer bij elkaar blijven en dus inzakken in de kolom (hoge BSE). Vrouwen hebben een lager Hb dan mannen. Maar een met een lager Hb wordt niet alleen het echt Hb bedoeld, maar ook het aantal ery's. Als je minder ery's hebt dan neemt de botsingfrequentie af en zakt het bloed dus ook verder in de kolom. Mensen met bloedarmoede hebben ook een hogere BSE dan mensen met een normaal Hb.

Reageer