Docent zijn op VWO na een WO béta studie

Moderator: Rhiannon

Berichten: 481

Docent zijn op VWO na een WO b

Beste mensen,

Veel van mijn docenten zijn afgestudeerd aan een universiteit.. Vooral met de wat ''socialere'' docenten vraag ik soms waarom hij/zij voor het onderwijs heeft gekozen..

Mijn natuurkunde docent:

'' Ik ben afgestudeerd aan TU-Delft in Elektrotechniek. Nog voor ik was afgestudeerd kreeg ik brieven van Philips om te werken bij hen. Ik bezocht hen, maar het werk wat daar werd gedaan beviel me helemaal niet. Men zat daar in kamers van 30 vierkanten meter, de hele dag ''oplossingen'' aan het bedenken, aan het brainstormen dus. Het onderwijs kent trouwens ook zijn voordelen''

Scheikunde docent:

''Ik ben aan Wageningen uni afgestudeerd in moleculaire wetenschappen. Les geven is erg leuk, je bent met jonge mensen bezig, en bovendien kan ik zo mijn vak aan andere duidelijk maken.''

Wiskunde/Informatica docent:

'' Ik heb Bedrijfsinformatica gestudeerd aan Universiteit Twente. Na het afstuderen kon ik meteen aan slag bij een informatica bedrijf. Het werk echter beviel me niet, aangezien je constant voor een ander externe werkgever moest werken, en de ene keer in Maastricht en de andere paar maanden in Groningen moet werken.''

Wat ik duidelijk wil maken is dat vele mensen ( incl. ik zelf) het lesgeven aan het VWO na een WO studie niet erg aantrekkelijk lijkt, terwijl velen van mijn beta docenten ( die dus zeker aan een ander baan konden komen) voor het onderwijs hebben gekozen.

Wat denken jullie? Zouden jullie willen werken in het onderwijs? Opzich lijkt het werk me best leuk ( veel vakanties, niet al te veel stress gevend e.d.) .

De enige ''nadeel'' is wellicht de wat lagere lonen vergeleken met die in het bedrijfleven..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Vroeger leek het me helemaal niets, die puberende kinderen, waarvan een groot deel ongeinteresseerd/ongemotiveerd is, proberen iets bij te brengen.

Ik moet zeggen dat daar langzaam verandering in komt. Hoe verder ik raak met mijn huidige studie, dus hoe meer wis- en natuurkunde vakken ik krijg, hoe meer ik boven de VWO-stof ga staan. En dan gaan allerlei dingen in eens op de goede plaats vallen, terwijl je op het VWO vaak niet echt een idee had waar je mee bezig was.

Bij mij ontstaat daarom een beetje de pretentie béter dingen uit te kunnen leggen dan mijn eigen docenten. Natuurlijk is het veel moeilijker in de praktijk, maar het lijkt me wel een uitdaging om stof die jezelf goed beheerst aan anderen over te brengen.

Er blijven wel nadelen aan vastzitten. Het is geen erg afwisselende baan; d.w.z. qua inhoud, qua stof. In feite houd je je jaar in jaar uit met hetzelfde bezig, alleen je 'publiek' verandert. Verder is het inhoudelijk ook niet echt uitdagend, in de zin dat je dingen bijleert op je vakgebied.

Onderzoek doen, in het bedrijfsleven, kan ook aantrekkelijk zijn: uitdagender, afwisselender, i.h.a. hoger salaris.

Misschien ga ik wel eerst het bedrijfsleven in, en na 10 jaar het onderwijs in. Of docent op de universiteit, waar je geinteresseerde en gemotiveerde mensen doceert, met ook nog eens beter salaris :wink:

Of iets heel anders. Ik weet het nog niet. Ik sluit nog niets uit in ieder geval.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Op zich lijkt het werk me best leuk ( veel vakanties, niet al te veel stress gevend e.d.) .
:)

oh boy
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Op zich lijkt het werk me best leuk ( veel vakanties, niet al te veel stress gevend e.d.) .
:)

oh boy
:)

Ik kan me best voorstellen bij jou jan dat dit niet zo is, maar er zijn zat veel leerkrachten die er hun voeten aan vegen en voor hun is een job als leerkracht dus lekker ontspannend en lekker veel vakantie (laten we zeggen dat 1/4 tot 1/2 van de leerkrachten zo is). Ik heb in het middelbaar vaak best vreselijke leerkrachten gehad (eigelijk waren die leerkrachten wel tof, je moest er nooit wat voor doen, maar ergens vond ik dat ook irritant want je leerde eigelijk zelden iets bij).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Hehe, als iets me stress-gevend lijkt is het inderdaad wel docent.

Zeker in de onderbouw, en zeker op het VMBO.

Hoeveel docenten hebben niet een paar weken eruit gelegen wegens stress?

Op onze school toch wel een aantal :)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Laat ik het zo zeggen: als je je niet blij kunt maken met een paar kleine dingetjes per dag, word dan geen docent. Daarentegen, als je dat wel kan, denk ik niet dat er een beroep is dat je zoveel kleine blije momenten per dag kan leveren als je het goed doet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Vroeger leek het me helemaal niets, die puberende kinderen, waarvan een groot deel ongeinteresseerd/ongemotiveerd is, proberen iets bij te brengen.
Mij spreekt het heel sterk aan leerkracht worden. En eigenlijk net daarom, Omdat het om die reden zo uitdagend is lijkt het me erg voldoenend, je kunt jezelf er helemaal in loslaten en uitleven denk ik, op de conditio sine qua non dat je graag dingen uitlegd uiteraard.

De reden dat ik het niet zal doen is het lagere loon en het feit dat ik ook nog wat anders wil doen. Misschien nog als ik al ouder ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Leerkracht zijn is niet voor mij: Ik heb geen geduld, en nooit zin om iets te doen wat ook maar in de verste verte lijkt op iets wat ik al eerder heb gedaan.

Daar komt bij, ik werk wel op een universiteit, een instituut om meer precies te zijn. Ik werk vaak met Ms/PhD studenten (geen pubers).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

zin om iets te doen wat ook maar in de verste verte lijkt op iets wat ik al eerder heb gedaan.
Ik doe nooit iets wat lijkt op wat ik eerder deed. Dat probeer ik wel, maar dat lukt nooit. Dat wordt altijd versjtiert (overigens zowel in positieve als negatieve zin) door de lijdende voorwerpen. Elke les is één grote sinterklaassurprise. Soms een luciferdoosje met een diamantje erin, dan weer een enorme kartonnen doos met niks dan krantenproppen. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Ik kan me best voorstellen bij jou jan dat dit niet zo is, maar er zijn zat veel leerkrachten die er hun voeten aan vegen en voor hun is een job als leerkracht dus lekker ontspannend en lekker veel vakantie (laten we zeggen dat 1/4 tot 1/2 van de leerkrachten zo is). Ik heb in het middelbaar vaak best vreselijke leerkrachten gehad (eigelijk waren die leerkrachten wel tof, je moest er nooit wat voor doen, maar ergens vond ik dat ook irritant want je leerde eigelijk zelden iets bij).
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst onderwijs hebt gehad maar tegenwoordig is er een enorme werkdruk voor leraren in het middelbaar onderwijs. Volgens de CAO heb je ook een baan van 48 uur (om zo de vakanties te waarborgen), dit is ook voor velen zeker waar en dan wordt het doorwerken in de vakanties nog niet eens meegerekend! Een les is echt vele malen meer werk dan die 50 minuutjes voor de klas.

Wat me wel een beetje tegenvalt is het idee dat sommige mensen van het beroep leraar hebben. Allereerst dit: leraar heeft een van de beste startlonen, zoveel verdien je niet als starter bij een bedrijf. Verder is leraar zijn hard werken, ook in de vakanties. Veel vakanties is ook maar deels waar, een schooljaar bestaat uit 40 lesweken, voor leerlingen... Leraren hebben daarna nog allemaal vergaderingen e.d.

Het mooie van leraar zijn qua beroepsperspectief is vooral de 100% baan garantie. Als je nu bijvoorbeeld wiskunde gaat doen heb je over 4 jaar zeker weten een baan. Om het tekort te illustreren: ik zit in het tweede jaar van de leraren opleiding wiskunde aan de NHL (Leeuwarden), de dichtstbijzijnde opleiding is in Zwolle, ik heb precies 4 klasgenoten.

Om het werkdruk en tekort probleem op te lossen hoeft er waarschijnlijk maar 1 ding gebeuren: hogere lonen voor leraren. Ik zie dat wel zitten :)
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Leraar worden lijkt me geweldig (de zeker aanwezige stressverhogende zaken al ingecalculeerd), met name middelbare school. Ik heb een eeuwige behoefte kennis uit te dragen (waarom denk je dat ik met dit forum bezig ben) en dingen uit te leggen, net zo lang en op liefst steeds andere manieren totdat iemand het snapt.

Alleen schijn je met een studie bouwkunde aan de TU geen leraar te mogen worden in wat dan ook. (dat bedoel ik overigens vakinhoudelijk; uiteraard is het altijd nodig je meer te bekwamen in didactische dingen)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Ik heb het altijd zeer vreemd gevonden....

Het is moeilijk uit te drukken, maar...

Dat iemand dan zeg maar naar school gaat, universiteit, wiskunde bijvoorbeeld.

Dan leer je dus veel wiskunde... je snapt een boel ervan... en dan wordt je leraar...?!!? Soort van rare zichzelf instandhoudende cirkel. Wiskunde leren om het anderen te leren. Vreemd. Je moet toch wat doen met de wiskunde? Vage keuze vind ik dat. Maar goed, leraren moeten er ook zijn. Maar toch een vreemde 'onnatuurlijke' keuze. Wat ik wel enigszins snap zijn mensen die al een 'carriere' achter de rug hebben en dan leraar worden. Ex-wetenschappers van 50 jaar die wat willen overdragen. Maar jonge mensen die HBO Wiskunde-leraar gaan doen, daar kan ik met de pet niet bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

@Marconius Ik kom net uit het middelbaar, en heb er ondertussen al een half jaartje hogeschool op zitten. Het is dus nog niet lang geleden dat ik nog les heb gehad.

En ik deel Aap33 in z'n mening volledig, als ik afgestuurd ben wil ik wat gaan doen met wat ik ken!

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

Ik heb het ook wel altijd een beetje "zonde" gevonden mensen met zo veel kennis in het onderwijs te steken. Oké je kunt moeilijk iemand enkel een cursusje calculus en meetkunde geven en ze dan voor een klas zetten. Maar waarom er niet een soort van kant en klare opleiding leerkracht in de wetenschappen bestaat, dat begrijp ik niet. Waarin ze dan dus alle wetenschappen aangeleerd krijgen tot een bepaald niveau, en dan wel langer blijven stilstaan bij de basis (dat is wat ze zullen moeten overbrengen) en bij het overbrengen van die basis. Samen met wat didactische vakken en andere menswetenschappen ed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Docent zijn op VWO na een WO b

 Maar waarom er niet een soort van kant en klare opleiding leerkracht in de wetenschappen bestaat, dat begrijp ik niet. Waarin ze dan dus alle wetenschappen aangeleerd krijgen tot een bepaald niveau, en dan wel langer blijven stilstaan bij de basis (dat is wat ze zullen moeten overbrengen) en bij het overbrengen van die basis. Samen met wat didactische vakken en andere menswetenschappen ed.
Dat is exact wat de lerarenopleidingen in Nederland doen. Dat zijn dan Hogere beroepsopleidingen. Daarmee heb je dan een zogenaamde tweedegraads bevoegdheid en mag je les geven behalve aan de hogere leerjaren van havo-vwo (in België ASO geheten als ik het goed begrijp).

En ik moet eerlijk zijn: Ik denk dat de slimste 5% van de VWO-ers meer zou kunnen vragen dan ik kan beantwoorden met mijn tweedegraad. Voor die laatste leerjaren ben ik het dan ook roerend eens met een vereiste van een universitaire opleiding op vakgebied. (de overige 95 % kan ik makkelijk "baas")

Dan nog, docent zijn is een vak apart. Wie het als een beroep voor "te licht bevondenen" wil beschouwen pakt er fors naast.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer