Springen naar inhoud

lading

• Log in om te kunnen reageren

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 14:03

ik zit met een eenvoudige vraag: wat is het verschil tussen de formele lading en de effectieve lading van een atoom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 20:19

Als er covalente bindingen van het donor-acceptortype voorkomen in het molecule, dan kan men aan de betrokken atomen een formele lading toekennen. vb Het N atoom stelt twee elektronen gemeenschappelijk met het O-atoom. Bij een normale covalente binding stelt elk atoom ťťn elektron gemeenschappelijk om het bindingselektronenpaar te vormen. Het is dus alsof het N-atoom ťťn elektron aan het zuurstofatoom geeft om hiermee een bindingselektronenpaar te vormen. Formeel gezien geeft het N-atoom dus ťťn elektron af: formele lading +1; het O-atoom neemt formeel gezien ťťn elektron op: formele lading -1.

een effectieve lading kan volgens mij enkel worden gebruikt bij ionen en niet bij atomen
Vb NaCl de effectieve ionlading voor Na+ is 1+ voor Cl-is 1-

wat ook misschien kan bedoeld worden is de effectieve kernlading van een atoom, maar dit wordt bepaald door het aantal protonen in de kern en woedt weergegeven door het ranggetal of atoommummer.

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2007 - 19:22

Bedankt!
Ik bergijpt het nu, de effective lading is inderdaad enkel bij ionen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures