Persoonlijkheid vereiste voor opleiding/beroep?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Persoonlijkheid vereiste voor opleiding/beroep?

Een tijdje geleden heb ik de topicvraag in mijn hoofd gekregen, ik vroeg me nou bijv. af of sterk verlegen mensen ook marketing of sociologie studeren (oke voor sociologie hoef je niet zeer sociaal vaardig te zijn, het blijft immers een wetenschappelijke studie maar toch hebben sommigen dit idee) en zo ja, tegen welke problemen zij aanlopen. Voelen zij zich wel op hun plaats, hoe is de interactie met hun omgeving enzovoorts.

Voor een opleiding tot manager o.i.d. zijn eigenschappen als leidereigenschappen best belangrijk denk ik, hoe houdt een timide persoon zich staande tijdens de opleiding (voorzover timide personen dergelijke opleidingen kiezen, wat ook goed mogelijk is).

Ik heb vooral de zwakke sociale persoonlijkheid/sterk sociale opleiding verhouding aangehouden bij dit topic maar dat diende alleen als voorbeeld natuurlijk, er zijn meer dan genoeg andere mogelijkheden.

Graag hoor ik de meningen van andere psychologen en sociologen (en anderen uiteraard).

Berichten: 481

Re: Persoonlijkheid vereiste voor opleiding/beroep?

Een niet erg sociaal iemand , zal dan ook geen manager opleiding e.d. kiezen.. Ik zelf ben nogal verlegen, vroeger zou je me haast autistisch noemen, vooral vroeger dus, maar toch blijf ik nogal teruggetrokken..

In de sociale wetenschappen ben ik dan ook niet geinteresseerd, maar wel in de exacte wetenschappen..

Volgens mij ( het is een vermoeden) zijn de wat ''minder sociale'' mensen beter in wiskunde, al blijft dit een vermoeden..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 3

Re: Persoonlijkheid vereiste voor opleiding/beroep?

Volgens mij ( het is een vermoeden) zijn de wat ''minder sociale'' mensen beter in wiskunde, al blijft dit een vermoeden..
Dus mensen die goed zijn in wiskunde, laat staan exacte wetenschappen, zijn per definitie dan minder sociaal.

Dat klopt langs geen kant, vrees ik.

Iemand kan sociale blokkages hebben maar toch een gezonde interesse en feeling voor de meer sociale richtingen. Als hij overwegend zijn gevoel volgt zou hij deze richting kiezen, maar door er te veel over na te denken toch maar voor de exacte wetenschap gaan.

Dat maakt deze persoon in kwestie niet meer geschikt om de exacte wetenschap te volgen.

Berichten: 206

Re: Persoonlijkheid vereiste voor opleiding/beroep?

TC7 schreef:
Heezen schreef:
Volgens mij ( het is een vermoeden) zijn de wat ''minder sociale'' mensen beter in wiskunde, al blijft dit een vermoeden..
Dus mensen die goed zijn in wiskunde, laat staan exacte wetenschappen, zijn per definitie dan minder sociaal.
Zo te zien kun je wel een paar lessen in de logica gebruiken, je bewering is namelijk ongeldig. Dat a -> b betekent niet dat b -> a ! (waarbij a=minder sociaal, b=goed in wiskunde).

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het met Heezens uitspraak eens ben; ik reken mezelf tot de 'minder sociaal vaardige' mensen en ik heb wiskunde altijd een van de moeilijkste vakken gevonden.

Ik kan wel een aantal redenen kiezen waarom sociaal niet-begaafden toch een studie kiezen waarvoor sociale vaardigheden een vereiste zijn:

- ze denken dat ze op den duur wel wat socialer worden (zelfontwikkeling)

- ze hopen dat juist het dwingend sociale karakter van de opleiding hen dwingt tot sociaal gedrag

Berichten: 3

Re: Persoonlijkheid vereiste voor opleiding/beroep?

Dat a -> b betekent niet dat b -> a ! (waarbij a=minder sociaal, b=goed in wiskunde).
De kans is wel groter dat er eerder meer minder-sociale EW'ers zijn dan dat er meer minder-sociale HW'ers zouden zijn.

(E = exacte / H = humane)
- ze hopen dat juist het dwingend sociale karakter van de opleiding hen dwingt tot sociaal gedrag
En in hoeverre is een dwangmatig sociaal zijn nog constructief gedragsvormend ?

Reageer