[Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 183

[Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Hallo, daar ben ik weer

ik moet over een paar weken met een klasgenoot een Natuurkunde les verzorgen, daarin moeten we een proef laten zien die wat met natuurkunde te maken heeft.

Nu hebben we bedacht dat de Zuil van Volta wel leuk is, alleen misschien niet super boeiend.

Dus dan was mijn vraag, weet iemand een simpel, leuk proefje, die ook leuk is om naar te kijken?

Thx

NN
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 481

Re: [Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Zichtbaar maken van een magnetisch veld door middel van ijzervijsel?

Ik weet het niet, over het algemeen vind ik natuurkunde practica niet super boeiend, kben meer een theorie type :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Kan je hier wat mee?

Bijvoorbeeld het imploderende limonadeblik is meer natuurkunde dan scheikunde..

--

edit: url-fix
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 16

Re: [Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Ik heb laatst op de opendag van onze school ook een aantal practica gedaan. Wat de jonge leerlingen vooral heel indrukwekkend vonden was dat wij water in een papieren bakje konden koken.

De wat ingewikkelde dingen snaptje ze niet maar dit ging wel om leerlingen die nog op de basischool zaten ( groep 8 )

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Zo'n ding is misschien leuk:

http://www.discoverthis.com/project-ring-v...-launchers.html

Het betreft een simpel toestel om rookringen mee te maken. Ziet er leuk uit, iedereen kan meedoen, en er zit een enorme hoeveelheid natuurkunde (stromingsleer) achter. Daarvan kun je eigenlijk zoveel of zo weinig uitleggen als je wilt, dus het niveau van de proef is nog in te stellen ook.

Berichten: 16

Re: [Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Wat is pijnlijker, jij rijdt tegen een auto, of jij staat in de weg en de auto rijdt tegen jou?
kan de wetenschap het niet verklaren?

bedenk dan zelf iets op basis van de wetenschap, en voeg iets toe aan de wetenschap

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Natuurkunde] Idee voor Leuk Practicum

Wat is pijnlijker, jij rijdt tegen een auto, of jij staat in de weg en de auto rijdt tegen jou?
Aangereden worden...

Maar ik denk niet dat deze het haalt :)

Maar weet jij nog die proef waarbij de tafel van v.Zuilen in de fik vloog? Leg die dan hier even uit. Die is ook leuk [rr]

Edit, hij weet em niet meer... Het was in ieder geval iets met een ouderwets lasapparaat. Met spoelen, wisselstroom..
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer