[Elektriciteit] met hitte kaars een gloeilamp laten branden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[Elektriciteit] met hitte kaars een gloeilamp laten branden

ik heb een vraagje,

Zou je met de hitte die van een brandende kaars afkomt een dynamo aan kunnen drijven die genoeg electriciteit afgeeft dat hij een gloeilamp kan laten branden?

Als dit theoretisch mogelijk is, hoe zou je dit praktisch voor elkaar kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] met hitte kaars een gloeilamp laten branden

Bouw gewoon een kolencentrale op schaal na: kaarsvlam warmt model-stoommachientje op, stoom wordt gebruikt om een miniatuurgeneratortje aan te drijven. Een klein lampje moet wel lukken lijkt me.

Mijn praktische inborst zegt dan: ik denk dat de kaars zelf meer licht zal geven dan het lampje. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [Elektriciteit] met hitte kaars een gloeilamp laten branden

Das wel een leuke uitdaging om te bouwen, zo'n constructie waarbij de lamp meer licht geeft dan de kaars zelf.

Ik denk dat het wel moet kunnen trouwens, een kaars levert een paar tiental watts thermisch, maar slechts het licht van ongeveer een 1 watts gloeilamp. Als je ipv de gloeilamp een goede efficiente led of cfl mag gebruiken klinkt het zeker haalbaar (leuk voor een science fair?)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] met hitte kaars een gloeilamp laten branden

Das wel een leuke uitdaging om te bouwen, zo'n constructie waarbij de lamp meer licht geeft dan de kaars zelf.
Een procent of 5 rendement zou je dan moeten zien te halen. Lijkt me inderdaad een uitdaging met dat kleine spul. Géén idee of dat wel haalbaar is.

Ik vond tijdens een googlezoektocht ooit eens een serieus Nederlands modelbouwforum op internet, misschien dat die je meer info hierover kunnen geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer