Verwarming isolatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Verwarming isolatie

Bij ons zit achter de verwarming een folie. Deze folie lijkt een beetje op aluminiumfolie, maar dan dikker, misschien ken je het wel. Nu heeft mijn moeder daar behang overheen geplakt. Nu is mijn vraag: maakt dat wat uit? wat is de functie van de reflectie van dat spul.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verwarming isolatie

Het juiste antwoord is hier niet of of of of, maar en en en. ik zou de laatste drie antwoorden willen aanstippen in de poll, maar dat lukt helaas niet. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Verwarming isolatie

Wat is de functie van de reflectie van dat spul.
Het spiegelende oppervlakte reflecteert warmtestraling die niet voor het oog zichtbaar is.

Verder heb ik geen idee of het behang wat uit zou maken. Straling zou nog steeds worden tegengehouden door het isolatiemateriaal geloof ik. Dat het behang daar misschien heet van wordt geeft ook niet want zolang alle warmte maar binnen blijft is het ok toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verwarming isolatie

De correcte benaming is (hoe logisch ook) radiatorfolie en berust zich op twee principes:

- De helft van de straling van een verwarming wordt de muur in gestraald en die warmte gaat dan ook deels verloren. Radiatorfolie kaatst deze straling terug de kamer in.

- Radiatorfolie heeft ook een isolerende werking, die met name in slecht geisoleerde huizen tot zijn recht komt. In plaatst van dat de warmte die op de muur terecht komt naar buiten vervliegt, zal deze in het huis blijven.

Radiatorfolie verdient zich in slecht geisoleerde huizen in no-time terug. Zeker de moeite waard.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verwarming isolatie

Dat het behang daar misschien heet van wordt geeft ook niet want zolang alle warmte maar binnen blijft is het ok toch?
Dat behang zal niet zó heet worden dat er brand dreigt, maar het wórdt warm. Vervolgens zal het volgens mij een groot deel van deze warmte middels geleiding afstaan aan het aluminiumfolie waar het opgeplakt zit, en dat aluminiumfolie warmt daarmee weer de muur op.

Volgens mij is het een kostbaar behangetje dat daarover is geplakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Verwarming isolatie

Metalen weerkaatsen warmtestraling. Als het oppervlak geverfd wordt dan is dat effect veel minder. De moderne verchroomde design-radiatoren werken slechter omdat daar veel minder stralingswarmte af komt.

Ik verwacht ook zoiets met behang op aluminium. De warmte wordt in dit geval beter opgenomen verwacht ik, dus de isolerende werking is slechter doordat de stralingswarmte uiteindelijk in de muur terecht komt.
Het eerste wiel was echt niet rond

Re: Verwarming isolatie

Is het mogelijk dit effect ook te bekomen door zelf een strook rotswol te plaatsen en daarvoor een dunne aluminiumplaat te plaatsen (architecturale wens van de bouwheer). Mijn vraag is vooral: waar kan ik hierover informatie vinden (dikte metaal, glans metaal,) ifv een zo optimaal mogelijke reflectie...

Alle tips meer dan welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verwarming isolatie

*gast_Sammy_* schreef:Is het mogelijk dit effect ook te bekomen door zelf een strook rotswol te plaatsen en daarvoor een dunne aluminiumplaat te plaatsen (architecturale wens van de bouwheer). Mijn vraag is vooral: waar kan ik hierover informatie vinden (dikte metaal, glans metaal,) ifv een zo optimaal mogelijke reflectie...

Alle tips meer dan welkom!
Waarom zou je dit zelf willen doen? Radiatorfolie kost bijna niks.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verwarming isolatie

Als het er persé mooi en strak moet uitzien achter de radiator (wens bouwheer), lijkt me een plaatje RVS knapper.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Verwarming isolatie

De alufolie of rvs-plaat zullen beide refelecteren,afh.oppervlaktegladheid.Maar ze zullen beide ook warmte doorlaten door hun geleidingspotentie.

Dus isolatie achter beiden is positief.

Bij behang op het gladde opp.wordt de reflectiemogelijkheid gereduceerd en zal er voornamelijk warmtegeleiding naar de koude zone plaats vinden.

Reageer