Springen naar inhoud

[ Elektronica ] Het aantal gaten en elektronen bij bronnen

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 16:47

Hallo,

Ik ben aan het nadenken geraakt. Stel dat je een bron aansluit op een "asymmetrische diode". Dus stel dat je een blok N materiaal hebt dat veel sterker is gedopeerd dan het P-materiaal. En je sluit de diode in doorlaat aan.

Als je dan de bron inschakelt zullen er stel 5 elektronen uit de negatieve pool vloeien. En dus 5 gaten uit de positieve pool. Door het sterk gedopeerde N-materiaal wordt de elektronenstroom versterkt door een groot aantal elektronen uit het N gebied. Deze elektronen komen uiteindelijk bij de positieve pool aan bij de bron en verdwijnen. Voor de gaten geldt iets analoogs maar in tegenstelling tot de elektronenstroom zal de gatenstroom maar licht versterkt worden omdat het P gebied veel minder sterk gedopeerd is.

Het komt dus hier op neer. De bron zal aan de positieve pool veel meer elektronen ontvangen als dat dat het geval is voor gaten aan de negatieve pool.

Kan deze situatie? De bron zal dus onderhevig zijn aan een soort vcan "asymmetrie".

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 februari 2007 - 21:19

Door het sterk gedopeerde N-materiaal wordt de elektronenstroom versterkt door een groot aantal elektronen uit het N gebied.

N-materiaal versterkt helemaal niks. P-materiaal ook niet. Diodes ook niet.

De bron zal aan de positieve pool veel meer elektronen ontvangen als dat dat het geval is voor gaten aan de negatieve pool.

Deze conclusie is gebaseerd op een misvatting.

Kan deze situatie?

Het is prima mogelijk om een diode te maken met ongelijke dotering niveau's, maar dat zal van de diode geen versterker danwel bron maken.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 22:07

Ik heb mijn bedoeling slecht onder woorden gebracht.

Met versterken bedoel ik gewoon dat de elektronenstroom van de bron, het aantal elektronen, wordt vergroot met de vrije elektronen in het N-gebied. Dit blijft natuurlijk niet duren, het aantal vrije elektronen in het N-gebied is ook niet onbeperkt. Dit is natuurlijk niet versterken. Maar het beschrijft mijn (waarschijnlijk foute) idee wat ik hierbij heb naar mijn het best.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2007 - 19:56

Met versterken bedoel ik gewoon dat de elektronenstroom van de bron, het aantal elektronen, wordt vergroot met de vrije elektronen in het N-gebied.

En ik probeer aan te geven dat dat onzin is. Het omgekeerde zou je eventueel wel kunnen verdedigen. De electronen uit de bron vergroten het aantal vrije lading dragers in het N-materiaal waardoor de diffusie van electronen naar het P-materiaal zal toenemen. Hierdoor zal de ruimteladingslaag iets kleiner worden. De hoeveelheid electronen die uit het P-materiaal driften naar het N-materiaal zal dus iets afnemen. Dit alles heeft tot gevolg dat er netto meer electronen het P-materiaal instromen. Er is dus een netto stroom in doorlaat.
Dit alles heeft echter niks met versterken te maken. De electronen in het N-materiaal raken niet op. De bron levert net zoveel electronen aan de ene pool als zij ontvangt aan de andere pool. Kirchhoffs wet geldt nog steeds (De verhouding van de doteringen heeft trouwens wel invloed op het potentiaal over de ruimteladingslaag, maar ook dit laat zich niet beschrijven met het woord 'versterken').

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures