Springen naar inhoud

Immanuel Kant On Education


  • Log in om te kunnen reageren

#1

rosalie

    rosalie


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 18:48

Ik lees voor mijn profielwerkstuk: On Education van Kant, ik vroeg me af of iemand heel toevallig hiervan een samenvatting gemaakt of het gelezen heeft.

groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Veertje

    Veertje


  • >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2007 - 10:10

Goed dat je deze topic in beginsel in het huiswerk topic hebt gezet. [rr] Maar, gezien het feit dat je het boek aan het lezen bent en er misschien wat vragen over hebt heb je in dit geval een betere kans op een antwoord in het filosofie forum.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 februari 2007 - 12:52

Ik ben een verzamelaar van weetjes (het volgende is een uittreksel uit div.literatuur van schrijvers die dit ook weer uittrokken,resp.copieerden;dit even ter voorkomening van opmerkingen in mijn richting,dat ik geen referenties noem!),dus:

Een vernieuwende (verdedigende)geest van de filosofie was:
Immanuel Kant (1724-1804) Was professor aan de universiteit van Koningsbergen;hij had de rationalistische metafysica van Wolff,een leerling van Leibnitz bestudeerd,twijfelde er niet aan en zag toen de filosofien van Hume.Deze ondermijnden volgens hem alles waar hij tot dan toe in geloofd had.
Hij wilde die dus gaan weerleggen en deed dat in "Kritiek der reinen Vernunft";hierin probeerde hij het beste uit de filosofie van Hume te verenigen met wat er nog over was van het rationalisme na de frontale aanval van Hume!
Kant geloofde dat filosofie, wetenschap,gezond verstand (en misschien religie) alleen weer respectabel gemaakt konden worden door aan te tonen dat er synthetische a priori waarheden bestaan.Hij deelde de geest (het verstand) op in drie vermogens (aanschouwing of waarneming,van begrip en de rede).Hij ontleedde deze vermogens tot in detail.Zijn filosofie noemt men de transcendentale filosofie welke beoogt intentionele relaties te funderen in een optimaal samenspel van begrippen of concepten enerzijds en ervaring of waarneming anderzijds.

Subject (de ik-figuur) en object ( datgene waarop het subject-je aandacht- is gericht) zijn de twee polen van een intentionele relatie
Vb.van een uitdrukking:'Ik ben verliefd op die vrouw';Er wordt in veel uitdrukkingen verbinding gelegd tussen twee elementen en wel de ik-figuur (subject) en de inhoud van je bemoeienis (object);de verbinding zelf noemen we de intentionele relatie!

Een mens wordt zich de wereld bewust dankzij begrippen als tijd,ruimte,substantie en oorzakelijkheid.Het verstand moet de wereld 'dingachtig' ordenen en begrijpen als reeksen van oorzaken,ondanks het feit dat er in de wereld niet zoiets als de oorzaak is van welke gebeurtenis dan ook.Kant vond gezond verstand en wetenschap alleen maar zinvol als hun verklaringen de fenomenale(verschijningen) wereld betreffen (volledig in tegenstelling met Hume) en vooronderstelde dat het vermogen van het verstand 'zuivere' begrippen voortbracht (begrippen niet verontreinigd door gegevens uit zintuigelijke waarneming).Zulke begrippen zijn bijv.God en ziel.Alle bewijzen voor het bestaan van God moeten wel mislukken!
Wij mensen kunnen beter de hoop opgeven ooit kennis te hebben van God,rechtvaardigheid,onsterfelijkheid of vrijheid;al deze ideeŽn gaan het menselijk kenvermogen te boven.Iedereen heeft het recht om te geloven,maar niet om te beweren dat hij weet dat God,ziel,etc bestaat.Ze bestaan niet metafysisch (het wetensdenken,het zoeken van het eigenlijke achter het feitelijke) noodzakelijk,maar practisch noodzakelijk.Kant probeerde een scheiding tussen kennis en geloof aan te brengen en het geloof in de morele noodzaak te funderen.Hij legde de nadruk op doel en plicht in zijn theorie,wat bewijst dat het christendom veel invloed op hem had.
Zijn poging om een ethiek van de plicht te bouwen op een verstandelijke basis,toont dat Kant tevens een denker van de Verlichting was.
Als Kant dacht dat zijn kritische filosofie het einde betekende van de beschouwende metafysica (het wezen der dingen bestuderen, wereldbeschouwing,het wezensdenken),had hij het mis.
Er kwam een nieuwe generatie metafysica,waarvan enkelen Kant's beginselen gebruikten om hun eigen opvattingen te ontwikkelen;die gingen tot ver voorbij de grenzen die Kant had beschreven in zijn "Kritik".Er waren filosofen die zich als Kantianen beschouwden maar die een metafysica ontwikkelden die uitgesproken idealistisch was.
Zij bedreven het vak op een manier die Kant verwierp.

De nieuwe generatie duitse filosofen was niet tevreden met de claim van Kant dat er een niet-mentale wereld bestaat die onkenbaar is en die ontevredenheid was het begin van hun idealisme;de meest bekenden waren:
Fichte (1762-1814)
Von Schelling (1775-1854) en
Georg Friedrich Hegel (1770-1831);Hij werd het meest beroemd en zal het duitse idealisme vertegenwoordigen.Kant had beweerd dat de verschijningen van de ultieme werkelijkheid worden voortgebracht door ons verstand,maar Hegel ging verder.

En Hegel laat ik dan ook buiten beschouwing!

Succes met je werkstuk,probeer er wat van te begrijpen;hoewel elke tijd produceert zijn filosofen en die hebben denkbeelden, ontwikkeld in en door de leefperiode van hen en ideeen van hun voorgangers.
Aristoteles dacht anders dan Verhage of mevr.Gorbatsjov,welke laatste filosofie doceerde in de goede ouwe Sovjettijd!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures