Moord Bart, Oostende

Moderator: Rhiannon

Berichten: 69

Moord Bart, Oostende

Goedeavond

Zoals jullie misschien al gehoord hebben is eergisterennacht hier in Oostende een jongen, Bart, vermoord voor een sigaret (vermoedelijk). Nu weten jullie dat we op school bijna onze hoedjesfuif en een voorafgaande tienerfuif organiseren en ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om een actie tegen zinloos geweld op touw te zetten. Heeft iemand nog ideeën? Alle suggesties zijn welkom.

Julie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Moord Bart, Oostende

Je bedoelt het goed natuurlijk, maar eerlijk gezegd geloof ik absoluut niet in dit soort acties. In Nederland zijn al talloze stille tochten gehouden, er zijn stoeptegels met lieveheersbeestjes gelegd op plaatsen waar mensen door zinloos geweld om het leven zijn gekomen en meer van dat soort dingen.

Ik zou echter niet weten hoe dit in godsnaam bij zou kunnen dragen aan een vermindering van zinloos geweld.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Moord Bart, Oostende

Daar sluit ik me bij aan. "Zinloos geweld" blijft bestaan zolang er mensen zijn die op niets af agressief worden. Dan kan 99% van de mensen er nog van overtuigd zijn dat het fout is, maar 1% betekent nog steeds 60 miljoen mensen die er anders over denken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moord Bart, Oostende

Ik zou graag even vermelden dat hier in Aalst het afgelopen weekend ook een vechtpartij heeft plaatsgevonden. Een 21-jarige geadopteerde Aalstenaar was met zijn vriendin in 't stad. Een 31-jarige man op een motorfiets passeerde hen en slingerde de jongen verwijten naar het hoofd als "vuile neger", waarop zijn vriendin iets terugriep. De man stapte af en gaf het meisje enkele slagen met zijn motorhelm. Uiteraard ontstond er een gevecht, maar gelukkig kwam de politie tussenbeide... Nadat dit gebeurd was echter, bleef de man rondrijden tot hij het paar weer tegenkwam. De jongeman sloeg op de vlucht maar werd achtervolgd. Aan een bouwwerf heeft hij een ijzeren staaf gepakt en zijn achtervolger ermee neergeslagen.

Het was dus een weekend met weer twee gevallen van zinloos geweld, terwijl de mp3-moord, het moordparcours van Van Themsche, en de geweldplegingen op buschauffeurs van afgelopen jaar ons nog vers in het geheugen zitten... We moeten echter oppassen met analyses, want dit blijven marginale gevallen.

Hoewel deze gevallen weinig met elkaar gemeen hebben vallen ze onder dezelfde noemer en stuiten ze ons om die reden tegen de borst. Een zoveelste actie zal jammer genoeg weinig uithalen. De verzuring moet aangepakt worden, en dat zal in de eerste plaats vanuit de mensen zelf moeten komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Moord Bart, Oostende

Het heeft er denk ik ook mee te maken hoe je als potentieel slachtoffer reageert. Bijvoorbeeld: ik liep afgelopen weekend vanuit mijn flat richting de supermarkt. Dan kom ik ook langs de algemene afvalcontainers voor onze flat. Daar was iemand bezig een auto die was afgeladen met verhuisafval leeg te gooien. Ik was nog aan het bedenken of ik er iets van zou gaan zeggen, maar voordat ik dat deed kreeg ik al agressie van de man. Het ging ongeveer zo:
Man: Wat moet je?

Ik: Eh, erlangs...? (zijn auto met open deuren versperde nogal de weg)

Man: Ja, waar bemoei je je mee man!

Ik: Nou, ik bemoeide me nergens mee, maar als je erom vraagt... Volgens mij ben je hier illegaal afval aan het lozen. Dat vind ik niet zo prettig, want nu kunnen wij tot aankomende dinsdag ons afval niet meer kwijt.
Dat had ik niet moeten zeggen, want hij begon te duwen en zeggen dat ik moest oprotten, want hij woonde daar al 5 jaar en ik had er niets mee te maken, waar woonde ik dan wel, waar bemoeide ik me mee, greep me bij me jas en stond op het punt mij een vuist in het gezicht te planten. Als ik aggressief terug had gereageerd, had ik die vuist gekregen. Ik bleef echter heel rustig (uiterlijk dan) reageren waardoor hij dus uiteindelijk geen aanleiding had om te slaan. Was dat echter wel gebeurd, dan had het op een stevige kloppartij uitgelopen. Voordat anderen erbij hadden kunnen komen had ik dus al op straat kunnen liggen.

Nu wil ik absoluut niet roepen dat het hun eigen schuld is geweest, maar het is denk ik wel een factor die meespeelt. Als ik lees dat de vriendin van de jongen uit Aalst iets terugriep, dan drijf je de spanning dus alleen maar op. Het is misschien vervelend om dingen over je kant te laten gaan, maar misschien is dat wel beter. Zeker in het geval dat je een kenteken hebt (motorfiets). Dan kun je dus altijd nog de politie bellen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Moord Bart, Oostende

Strakke actie, Ger...

Ik kan mij ook zelden stilhouden in dergelijke gevallen. Of ik de behoefte ertoe onderdruk hangt af van persoonlijk risico. Hoe spannend/risicovol het soms ook is. Het doet mij vaak denken aan de uitspraak van Edmond Burke: "All that is required for evil to prevail is for good men to do nothing."
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moord Bart, Oostende

Straf dat je dat durft te zeggen Ger [rr] Maar ik zelf zou het nooit doen vermits je die persoon toch niet tot inkeer kan brengen volgens mij. Ik zou gewoon de nummerplaat van de auto onthouden en de politie bellen zodra ik de straat uit ben. Ik vind het ergens nutteloos om zelf in mekaar geslagen te worden (of de kans hebben dat het gebeurt) terwijl het waarschijnlijk toch niks uithaalt dat je die persoon aanspreekt of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Moord Bart, Oostende

Straf dat je dat durft te zeggen Ger [rr] Maar ik zelf zou het nooit doen vermits je die persoon toch niet tot inkeer kan brengen volgens mij. Ik zou gewoon de nummerplaat van de auto onthouden en de politie bellen zodra ik de straat uit ben. Ik vind het ergens nutteloos om zelf in mekaar geslagen te worden (of de kans hebben dat het gebeurt) terwijl het waarschijnlijk toch niks uithaalt dat je die persoon aanspreekt of niet.
Ik overwoog nog om door te lopen zonder iets te zeggen, maar die mogelijkheid werd dus uitgesloten door zijn aggressieve benadering. En omdat hij natuurlijk wist dat hij fout zat (vraagt niet voor niets waar ik me mee bemoei terwijl ik met geen woord over zijn actie gesproken had) en daarom probeerde mij met aggressie weg te bluffen had ik dus weinig keus. Uiteindelijk doordat ik rustig bleef kon ik dus doorlopen zonder klappen te hebben gekregen. En inderdaad, nadat ik de hoek om was heb ik de politie gebeld en het verhaal verteld. Ook al was hij waarschijnlijk al klaar en weg voordat de politie er was, hij zal het nog wel te horen krijgen van de politie. Ze hebben zijn kenteken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 69

Re: Moord Bart, Oostende

Je hebt natuurlijk gelijk dat Witte Marsen ed (zo goed als) niets veranderen, dat besef ik ook, maar er moet toch een manier zijn om meer mensen wakker te schudden. We zouden (bvb op school al) moeten geconfronteerd worden met dergelijke situaties om te leren hoe we dan moeten reageren (zoals Ger!).

Het is misschien nogal naiëf van mij, maar ik kan er moeilijk mee leven dat je als je 's avonds op straat rondloopt het risico loopt overvallen, verkracht of vermoord te worden.

Julie

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Moord Bart, Oostende

Ik vind het één grote hypocriete boel.

Waarmee ik niet wil zeggen dat jíj hypocriet bent, maar gewoon, het gros van de mensen dat meedoet aan die acties.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 4.546

Re: Moord Bart, Oostende

Ik snap alleen niet waar die aggressie en woede vandaan komt waardoor dit soort dingen gebeuren, ik snap dat echt niet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Moord Bart, Oostende

Ik snap het best wel. Maar die laatste moorden worden zo ongelooflijk opgeklopt in het nieuws. Het zijn de kranten die hierover de schul moeten hebben.

'Zinloze moord in Oostende' krijgt de gehele voorpagina.

Dat het broeikasseffect nu onomkeerbaar ons klimaat aan het veranderen is en we dus voor een wereldwijde ramp staan kreeg een klein stukje op pagina 6.

Berichten: 4.546

Re: Moord Bart, Oostende

Waar komt al die aggressie en woede dan vandaan?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moord Bart, Oostende

Aaargh, dat krijgt enkele keren per jaar wel een voorpagina hoor. En eigelijk vind ik dit nieuws wel voorpagina waardig, uiteindelijk krijg je een hele hoop negatieve uitingen tegen geweld, en dat lijkt me positief! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Moord Bart, Oostende

Waar komt al die aggressie en woede dan vandaan?


Die is er altijd geweest jongeman :wink:
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer