[microbiologie]zichtbaar maken bacteriën watervast middel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

[microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Ik heb een vraagje:

Is er een waterproof middel beschikbaar waarmee je bacteriën zichtbaar kunt maken? Of is dit te maken door twee middelen bijelkaar te voegen? Waarmee zou ik het meest gewenste resultaat mee kunnen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Bacteriën zichtbaar maken? hoe bedoel je dit? Welke situaties heb je het over. Een microscoop moet toch al wel het een en ander laten zien (zowel met als zonder kleuring).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Bacteriën zijn vaak al zichtbaar (kolonie op je petrischaal). Of wil je ze individueel kunnen bekijken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Het gaat over het kleuren van bacteriën.Dat groepen bacteriën zichtbaar worden op alledaagse voorwerpen. Ik weet dat er middelen bestaan voor de microscoop om bacteriën een blauwe kleur te geven om ze individueel beter te kunnen bekijken. Bestaat er ook zo´n middel wat watervast is?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Waarom moet het watervast zijn? Wat is het specifieke doel wat je wilt bereiken, onder welke omstandigheden?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Ik doe een onderzoek naar de bacteriën die zich op een vaatdoekje bevinden. Door het watervast kleuringsmiddel te gebruiken zou je in verschillende stadia de groei kunnen laten zien na het een aantal keren het vaatdoekje te hebben gebruikt. Hoe zou je dit dan het beste kunnen aantonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Dan lijkt het me het beste om dan om de zoveel tijd je vaatdoek over een voedingsbodem te strijken. Deze overnacht op 37oC wegzetten en dan macroscopisch beoordelen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

maar er is geen mogelijkheid om dit op het doekje zelf zichtbaar te maken?Om als het ware een watervaste voedingsbodem op het vaatdoekje te plaatsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [microbiologie]zichtbaar maken bacteri

Niet dat ik weet.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer