[Scheikunde] Bepaling sacharose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Scheikunde] Bepaling sacharose

hoi,

Ik moet voor scheikunde een eigen proef bedenken, maar ik ik weet niet echt hoe ik moet beginnen. het is de bedoeling dat je het gehalte van sacharose in red bull bepaalt, en het moet met behulp van titraties met natriumthiosulfaatoplossing.

Ik heb ook nog informatie over een proef waarbij je het gehalte aan glucose bepaalt. daarbij verwarm je eerst een hoeveelheid Red bull met een kopersulfaatoplossing en een sterk basische oplossing van kaliumnatriumtartraat en dan treedt de volgende reactie op:

C6H12O6 + 2 Cu2+ + 5 OH- --> C6H11O7- + Cu2O + 3 H2O

Na aanzuren en de toevoeging van een overmaat kaliumjodide-oplossing reageert

het overgebleven Cu2+ als volgt:

2 Cu2+ + 4I- --> 2 CuI + I2

De hoeveelheid gevormd I2 wordt bepaald door titratie met een natriumthiosulfaatoplossing:

I2 + 2 S2O3 2- --> 2 I- + S4O6 2-

En hiermee zou je het gehalte aan glucose kunnen berekenen (als je weet hoeveel natriumthiosulfaatoplossing je hebt, dan kun je terugrekenen naar het aantal mol glucose toch?)

Ik weet dat de molecuulformule van sacharose C12H22O11 is, en dat als de verbinding tussen de 2 monosachariden wordt verbroken, dat er dan een glucoseeenheid en een fructoseeenheid ontstaat. Is er dan misschien een mogelijkheid dat ik de bovenstaande proef kan gebruiken (of voor een gedeelte) om het gehalte aan sacharose te bepalen?

Of heeft iemand misschien een ander idee?

Ik hoop dat het een beetje logisch is uigelegd, ik snap het zelf bijna niet eens [rr]

alvast bedankt!

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose


Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

Bedankt! ik kan er wel wat van gebruiken.

ik heb nu het idee om sacherase te scheiden met het enzym sacherase, als het goed is zou dat moeten kunnen, alleen weet iemand of het ook uit te voeren is of dat dat alleen in het lichaam kan plaatsvinden? en hoe zou ik aan sacherase kunnen komen?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

ik heb nu het idee om sacherase te scheiden met het enzym sacherase, als het goed is zou dat moeten kunnen, alleen weet iemand of het ook uit te voeren is of dat dat alleen in het lichaam kan plaatsvinden? en hoe zou ik aan sacherase kunnen komen?


Dit is zeker uit te voeren. let wel op dat je voor enzymen nogal een hoge prijs betaald. Alle benodigde links staan hier in een ander post van mij weergegeven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

Hoi ScS,

Ik moet ook een proef doen voor scheikunde, ik heb het onderwerp glucose en sacharose bepalen in verschillende soorten dranken!

Jou methode om glucose te bepalen is wel juist. Ik heb het gevraagd aan mijn docent en hij vond het wel goed. Maar wat ik er niet uit kom is het hydrolyseren van sacharose. Ken je miss een methode om sacharose te bepalen??!!

Ik zal je op de hoogte houden als ik er iets nieuws heb !!

groetjes, alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

Hydrolyseren van sacharose kan aan de hand van sucrase worden gedaan. Zoals ik eerder ook al had aangegeven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

hoi Shooda,

sorry voor de zeer late reactie :S maar ik had geen bericht gekregen van een reactie. ik had gevonden dat je door de frisdrank even flink te verwarmen je de sacharose splitst, hydrolyseert dus. ook zou het toevoegen van zetmeel moeten werken. ik weet niet wat er werkt, de proef werd uitgesteld, maar misschien is 1 van de methodes goed.

je kan inderdaad ook sacharose hydrolyseren met behulp van sacharase of sucrase, maar daar kun je waarschijnlijk nogal moeilijk aan komen, zover ik weet.

ik hoop dat je er nog iets aan hebt!

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

sorry,

ik bedoelde gist, geen zetmeel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepaling sacharose

Pas heel erg op wanneer je een kwantitatieve bepaling uit gaat voeren wanneer je gist gebruikt. Gist bevat ook sucrase. Vervolgens kan gist de geproduceerde monosachariden metaboliseren. Hierdoor is het mogelijk dat niet alle suikers in je mengsel kunnen worden gekleurd. Je zou er voor kunnen kiezen om je gist af te doden en met een eiwit scheidingsmethode (kollom of 2D electroforese) sucrase in handen proberen te krijgen.

Hydrolyseren dmv verwarming van je oplossing zal zeker goed gaan.

Kijk ook nog eens hier
"Meep meep meep." Beaker

Reageer