Springen naar inhoud

[filosofie] oorlog hoort bij mensen

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 februari 2007 - 09:26

Ik las een op slot gezette filosofische benadering van CORSE over oorlog en vond dit een interessant thema en reageerde op zijn PB als volgt:

"Je filos.benadering (dus van Corse!)globaal gelezen;de moderator vond het blijkbaar een te lastig onderwerp en sloot het topic,jammer.
Ik had graag wel commentaar gehoord,hoewel ik vermoed dat elk redelijk denkend mens je wel gelijk zal geven in grote lijnen.

Aangezien wij een creatief,maar ook hebzuchtig en naar macht strevend soort zijn,geschapen door een hogere creatieve entiteit,is er oorlog op deze planeet en mogelijk ook op andere plekken in het universum.

Mogelijk muteert ons soort nog eens tot een vredelievend product,maar het behoort wrs.tot de natuur;dieren zijn hebzuchtig en het mannelijke soort wil macht om zich voort te planten.Copuleert wrs.niet met opzet om nageslacht te kweken maar het heeft dat wel tot gevolg.

In de plantenwereld wordt de kleinere van een bepaald soort verdrongen door de sterkere en grotere.

Wij, als mens-het intelligentste en creatiefste roofdier op aarde-kunnen ook heel vredelievend denken,maar ergens is er wel de drang tot overleven en zal die drang sterker gaan werken als de vredelievend denkende persoon klem komt te zitten.

Tzittum wrs. in het element "leven" dat in de biologie is ingebracht om het biologie (ecologie,milieu,etc) te noemen.

Een onoplosbaar probleem voor ons soort!"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2007 - 11:10

"Je filos.benadering (dus van Corse!)globaal gelezen;de moderator vond het blijkbaar een te lastig onderwerp en sloot het topic,jammer.
Ik had graag wel commentaar gehoord,hoewel ik vermoed dat elk redelijk denkend mens je wel gelijk zal geven in grote lijnen.

Moderator aanmerkingen:
Beste oktagon, op zich prima dat je een nieuwe topic start over een gedachtengang die je interessant vond al is het natuurlijk geen nieuwe gedachte, ook niet op dit forum. Hoe dan ook, ik laat deze topic open, omdat die op het eerste gezicht gestructureerder is dan warrige cut&paste essays (dezelfde stukken tekst in steeds verschillende combinaties) van Corse, waarmee hij niet alleen dit forum maar ook andere fora bestookt.

Echter zou het wel handig zijn als je de moderator in kwestie (in dit geval ik) eerst even persoonlijk benadert of een vraag in het feedbackforum stelt voordat je aannames over diens handelen maakt en aan anderen kenbaar maakt. Ook had ik het wel prettig gevonden als je het openen van deze topic even met me van tevoren had besproken. Anyhow, voor de duidelijkheid, Corse's account is gedeactiveerd, onder andere omdat wij gegronde redenen hadden om zijn bijdragen als spam te beschouwen. Verwacht dus geen antwoorden meer van zijn kant.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 februari 2007 - 12:37

Mijn opmerkingen richting Veertje deed ik behoedzaam,docht ik!
Wat het onderwerp betreft kun je de vergelijking wat herhaling betreft ook zetten voor het onderdeel geloof,kerken,etc.
Zie de huidige toestand in het Midden Oosten.
Dit zijn vaak de aanleidingen of oorzaken tot het voeren van oorlogen.

Wat de topichouder betreft,had ik het idee,dat hij zeer boos is op de huidige oorlogvoerende mensheid,maar dat er toch wel acceptabele zaken in staan.

Als Corse dit leest: Je moet je toch niet al teveel opwinden,poog te relativeren en wees blij dat je niet in Irak of NoordKorea woont;wij kunnen het ons nog veroorloven kritiek te hebben op systemen.
Op eerder genoemde delen van de aardkorst hebben de bestuurders er een hekel aan.

john_idb

john_idb

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 21:51

hallo,

De mens is absoluut een der grootste oorlogswezen die onze planeet ooit heeft kunnen dragen. Mijn denken is gesteld op de evoluties die ons ras heeft doorgemaakt door tijdperken heen. Het klinkt me logisch om even terug te gaan kijken naar de pre/voorhistorie..we gaan eens even terug naar de neolithicum.

In tijden die we ons moeilijk kunnen inbeelden leefden verschillende soorten aapmensen. Apen en aapmensen (onderscheiding) zijn gekenmerkt door te leven in groepsverband, het hebben van sociale contacten, het hebben van een leider enz. Dat was zo het geval met de Neaderthalers waarvan op de dag van vandaag gezegd wordt dat zij niet onze voorouders zijn. Der is iets heel eigenaardigs gebeurd met deze aapmensen die de territoruim van de planeet aarde moesten delen met onze voorouders, ' de homo sapiens'. (nog geen sprake van de homo sapiens sapiens). Wetenschappers zijn tot conclusie gekomen dat de Neaderthalers allemaal een vreselijk lot werden toe bedeeld en dat konden ze bewijzen door archeologische vondsten. In afrika werden familiegraven gevonden met allemaal kenmerken van onnatuurlijke dood zoals ingeslage schedels en dergelijke. De wereld was geshockeerd toen het vernam dat de oud-mens tot de moderen mens instinctief een moordmachine is. Er heerste oorlog tussen twee sootgelijke rassen en het ene ras was sterker in het denkvermogen dan de neaderthalers. Waarschijnlijk werd er gevochten met de eerste oorlogswapens en raar maar waar; ze maakte gebruik van oorlogsbuit en wat wij nu noemen 'oorlogsmisdaden', zoals verkrachting. [rr]

Hier is mijn bewijs dat het in ons bloed verzegeld ligt om culturen uit te moorden en volgens mij zal dat alleen maar blijven duren, totdat iedereen een perfect onderwijs krijgt toegedient. Eeuwen strijkten voorbij en bij het ontstaan van de eerste dorpen kwam er een nieuw hoogtepunt in de menselijke geschiedenis. Macht!!![/u]
amor fati: liefde voor het lot, hoe het ook moge uitkomen

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2007 - 22:34

Wij hebben inderdaad onze instincten, maar we hebben ook het geestelijke vermogen om die instincten te onderdrukken. Als er heden ten dage oorlog wordt gevoerd is dat maar zelden vanuit instinct maar omwille van het niet aanvaarden van andere culturen, gedachten, etc. of omdat de ene meer heeft en de andere een stuk van de koek wil.

Verkrachting lijkt mij een verkeerde term in dit verband. Om te beginnen waren er in die tijd nog geen zeden, normen en waarden zoals wij die nu kennen. Ten tweede lijkt het me onwaarschijnlijk dat verkrachting veel zou zijn voorgekomen als de Neanderthalers en onze voorouders aparte soorten waren.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 22:34

Lijkt me nogal voorbarig john, want wie zegt dat soortgenoten het niet hebben gedaan? Anyway, oorlog is inderdaad deel van de mens. Het is gewoon een grootschaligere versie van wat we verder in de natuur waarnemen, wij doen het simpelweg met veel meer soortgenoten omdat onze territoria (landen natuurlijk, maar ook gebieden die zich af willen scheiden als TsjetsjeniŽ zijn territoria) ook gigantisch zijn en de "kudde" die erin leeft ook gigantisch is (Wij alleen al 16 miljoen, en wij zijn nog klein!). Het is makkelijk te zien dat we gewoon tot het dierenrijk behoren, alleen het lijkt zoveel anders. Is alles behalve erg, houd ons juist dichter bij onze gezamelijke biotoop.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

john_idb

john_idb

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 11:44

okay..ik heb nog wat opzoekwerk verricht.

Instinctief moorddrang voor vreemde soorten..

Neanderthalers en Homo sapiens

Men treft de Homo sapiens ca 40.000 jaar geleden voor het eerst aan in Europa. Hij produceerde een cultuur die wij nu het Aurignacien noemen. De Homo sapiens en de Neanderthaler leefden nog enkele duizenden jaren gelijktijdig in dezelfde gebieden. Totdat de Neanderthaler zich terugtrok onder de Ebro-grens (Spanje). De meest recente Neanderthalervondsten zijn ca 28.000 jaar oud en werden aangetroffen te Gibraltar. De Neanderthaler is dus op dit moment uitgestorven. Waarom dit is gebeurd is onzeker, en hieromtrent bestaan vele theorieŽn, waarvan de waarschijnlijkste lijkt te zijn dat ze zijn weggeconcurreerd (en wellicht uitgemoord) door de Cro-Magnonmens.

Out of Africa-theorie

De meest geaccepteerde theorie beschouwt de Neanderthaler als een aparte soort en dit om verscheidene redenen. De Neanderthaler zou een te primitief gedrag hebben om een voorouder van de Homo sapiens te zijn. Ook omdat er (met 1 uitzondering, zie verderop) nooit skeletten zijn aangetroffen die het resultaat lijken te zijn zijn van een kruising tussen een Neanderthaler en een Homo sapiens. Hieruit kan men besluiten, of althans vermoeden, dat de Neanderthaler en Homo sapiens geen vruchtbare nakomelingen konden produceren en dus ook niet nauw met elkaar verwant waren.

Bron: http://nl.wikipedia....i/Neanderthaler

Verkrachting heeft altijd al bestaan..de seksdrift..maakt niet uit van welk ras je slachtoffer ook mag zijn..als je behoefte maar bevredigd is. Op het nieuws is onlangs geweest dat ze een man hebben gearresteerd omdat hij alle honden aan het verkrachten was enz..pff..= een allerkleinste voorbeeld

ik wil mij verexcuzeren op een fout in mijn eerste bericht boven. Afrika was het continent waar ze vandaan kwamen en Spanje was het land waar ze massaal gevonden werden door archeologen. sorry daarvoor!

[/url]
amor fati: liefde voor het lot, hoe het ook moge uitkomen

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 12:13

Op het nieuws is onlangs geweest dat ze een man hebben gearresteerd omdat hij alle honden aan het verkrachten was enz

Dat blijft een geÔsoleerd geval...

Nu, het is inderdaad waar dat "geweld" eigen is aan de natuur: dieren doden voor voedsel, om hun territorium te verdedigen, om indruk te maken op partners, etc.
Oorlog lijkt inherent aan de mens, maar dat betekent niet dat we het daarom zomaar moeten aanvaarden. De mens is een instinct-zwakke soort, het zou dom zijn dat we aan alle oeroude driften zouden toegeven.

En het argument blijft staan, dat we tegenwoordig (nu ja tegenwoordig, al een paar duizend jaren) oorlog voeren op gronden die buiten de mens niet voorkomen... We zijn slim genoeg om oorlog te voeren om "beschaving te brengen", "ons van grondstoffen te verzekeren", etc. Maar blijkbaar nog niet slim genoeg om oorlog te vermijden [rr]

Wie zei ook weer dat "de mens de enige soort is, die slim genoeg is om een atoombom uit te vinden, en dom genoeg om ze te gebruiken"?

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:26

En het argument blijft staan, dat we tegenwoordig (nu ja tegenwoordig, al een paar duizend jaren) oorlog voeren op gronden die buiten de mens niet voorkomen... We zijn slim genoeg om oorlog te voeren om "beschaving te brengen", "ons van grondstoffen te verzekeren", etc.

Is dat niet om precies dezelfde redenen? Alles is territoriaal, hetzelde als bij de andere soorten op deze planeet. De schaal waarop wij het doen is alleen vťťl groter en destructiever voor onze eigen soort en soms ook voor andere soorten. De mens heeft wel 1 speciaal ding: we zijn ons bewust van het heden, het verleden en de toekomst. Daarin schuilt onze kracht, alleen soms lijkt die kracht niet aanwezig te zijn.

- Robert Heinlein -

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 februari 2007 - 17:59

Toch levert mijn topic wel interessante beschouwingen op,Veertje.
Je zag dat niet zitten toen je in beginsel een slotje op het topic van mijn voorganger zette!

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 20:55

@Oktagon: Het ging er niet om dat ze het topic niet zag zitten, geloof ik.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2007 - 10:33

Toch levert mijn topic wel interessante beschouwingen op,Veertje.
Je zag dat niet zitten toen je in beginsel een slotje op het topic van mijn voorganger zette!

Moeten we dat nu echt hier gaan bespreken? PB knop kwijt? In mijn vorige post staat waarom ik Corse's topic (in overleg met het gehele team) heb gesloten: warrige essays, geen duidelijke stelling, spam (dezelfde stukken tekst via cut&paste in verschillende combinaties posten waar het maar kan) (google maar eens op Corse). Waarom je "voorganger" geen weblog heeft is me niet duidelijk.
In mijn vorige post staat ook dat het verschil tussen jouw en zijn topic is dat jij een stelling formuleert, terwijl Corse gedachtenflarden opsomt (waarbij jouw stelling overigens niet eens aan de orde komt, als je tenminste doelt op deze topic: http://www.wetenscha...showtopic=52696 ).

Verder denk ik dat je dit interessant zal vinden: http://www.wetenscha...showtopic=29406 (Doel van oorlog?)
http://www.wetenscha...pid=95478#95478
http://www.wetenscha...d=248279#248279
http://www.wetenscha...?showtopic=6421
http://www.wetenscha...pid=79994#79994
http://www.wetenscha...d=249678#249678
http://www.wetenscha...d=185078#185078
http://www.wetenscha...d=115105#115105
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 21:11

"oktagon" schreef:

Wij, als mens-het intelligentste en creatiefste roofdier op aarde-

Zolang wij dit maar blijven denken dan is onze zienswijze niets veranderd. Wij zijn niet de enigste soort dat intelligent is. Elk soort heeft kent een eigen vorm van intelligentie. Want zonder enige vorm van intelligentie kan een soort niet overleven. Wij als mens zien ons zelf als een verheven product van de almachtige schepper, genaamd God, De Heer, en plaatsen ons op de eerste plaats van de evolutie. Maar wanneer men de soorten in onze natuur observeert zal niet kunnen ontkennen dat de andere soorten zich op allerlei manieren bezigen met overleven, waarbij sociale structuren binnen een soort evident is aan de jacht, voortplanting e.d.

Nu is oorlog niet een menselijke eigenschap, net als slavenij. In de dierenwereld zijn er soorten bij die hetzelfde gedrag vertonen als de mens, Zo heeft de Japanse Hornet (exacte naam van de soort is mij ontschoten). Zo heeft dit vliegend gevaar de eigenschap bijennesten aan te vallen en de bijen geheel uit te roeien. De larven worden meegenomen naar het nest van deze vliegende soldaten om hun eigen jongen mee te voeren. Zo zijn er ook mieren soorten die larven van andere mieren uit geroofden nesten meenemen om die groot te brengen als slaven.

Ik ben van mening dat de mens eenmaal de drang heeft om geweld jegens anderen te gebruiken, waarom? Omdat het eenmaal in de genen zit. De mens heeft een uitlaatklep nodig om opgekropte woede en energie te kunnen botvieren, dat het goed of slecht is is niet ter zake.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 21:26

Als oorlog bij mensen hoort, dan wil ik geen mens genoemd worden. :)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 21:35

Oorlog hoort bij onze biotoop, veel dieren vechten, wij alleen op een grotere schaal.

- Robert Heinlein -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures