vergelijking kracht op betonpilaar en ijzeren profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 67

vergelijking kracht op betonpilaar en ijzeren profiel

Kan er iemand mij zeggen hoeveel een betonnen balk kan verdragen in het midden van kracht?

De balk is 10cm dik, 15cm hoog & steunt over een afstand van 3m.

Ik had deze graag eens willen vergelijken met een ijzeren HEB100 profiel met een lengte van 3,5m.

Van dat profiel weet ik al dat deze in het midden een kracht van 400kg kan verdragen wanneer deze steunt op een afstand van 4m.

hopelijk is dit het goede forum voor deze vraag en dank bij voorbaat voor een antwoord...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: vergelijking kracht op betonpilaar en ijzeren profiel

Dat hangt van de bewapening en voorspanning af. Beton zelf kan in die richting niet veel hebben.

Berichten: 67

Re: vergelijking kracht op betonpilaar en ijzeren profiel

Dus volgens jou zou die betonnen plaat zeker geen 400kg kunnen verdragen en is die HEB100 dus "sterker"?

Wat bedoel je met voorspanning?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: vergelijking kracht op betonpilaar en ijzeren profiel

Voorspanning wordt toegepast op de bewapening. De metalen delen worden voor het uitharden van het beton als een snaar gespannen, daardoor wordt het beton sterker. Dit soort latijen zijn kant en klaar te koop.

Berichten: 22

Re: vergelijking kracht op betonpilaar en ijzeren profiel

Beton is veel lastiger om mee te rekenen, beton zelf kan zonder wapening alleen druk verdragen, bij buiging komt er ook trek voor en zonder wapening gaat het dus stuk.

Daarnaast kent beton een aantal tijdafhankelijke effecten waar je bij staal geen last van hebt (kruip, krimp). Dit effect heeft oa. tot gevolg dat de krachtenverdeling tussen de wapening en het beton in de loop van de tijd gaat veranderen en het beton mogelijk gaat scheuren e.d.
Van dat profiel weet ik al dat deze in het midden een kracht van 400kg kan verdragen wanneer deze steunt op een afstand van 4m.
Dit is wel een beetje kort door de bocht, zonder materiaalkwaleiten kun je hier natuurlijk niks mee, dat geldt zowel voor beton als voor staal en ijzer.

Verder hangt het van de soort ondersteuning af (scharnier, veer, volledige inklemming), om welke as je het profiel belast en bestaan er nog allerlei vervelende tweede orde effecten als bv. kip.

Suc6 ermee

Reageer