Springen naar inhoud

[Scheikunde] Brommer op waterstof

• Log in om te kunnen reageren

koenvanham

koenvanham

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2007 - 18:16

Hallo,

Ik ben moet voor school een eindwerkstuk maken. Nu hou ik wel van brommers, dus wilde ik daar wel wat mee doen. Meteen schoot me dit te binnen:
Een brommer aangedreven door waterstof :?:

Maar nu de volgende vraag, in hoeverre is dit reŽel? Kan ik blijven dromen of schud iemand me meteen wakker met een aantal dingen die niet zullen lukken?

Plan
Hopelijk is de 2-takt verbrandingsmotor bekend bij jullie.
In een normale 2-takt verbrandingsmotor wordt in een bepaalde stand een mengsel van lucht+benzinemengsel gelaten. Dit explodeert d.m.v. een vonkje.
Nou de connectie, knalgas knalt. Het is een gas. Wat zou het uitmaken als ik in plaats van het {lucht+benzinemengsel} er knalgas in laat lopen?

Ik weet totaal niet in hoeverre dit kan...? Mischien is knalgas wel veels te krachtig? Practische vraagstukken zoals het inlaten van knalgas kunnen uiteraard later opgelost worden. Het gaat me nu er vooral om de veiligheid van dit plan.

Alvast bedankt voor het lezen! Ik zou graag een reactie ontvangen [rr]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2007 - 19:47

een brommer op waterstof lijkt me niet iets wat je als veilig kan benoemen. Los hiervan zit je ook met de opslag van je waterstofgas, wat toch aan bepaald eisen moet voldoen. Ik heb hier een redelijk hard hoofd in, je kan het natuurlijk altijd voorleggen aan je docent. Verwacht echter wel een negatief advies.
"Meep meep meep." Beaker

koenvanham

koenvanham

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2007 - 19:58

Ik heb ook al op internet zo eens wat rond gekeken. Het wordt door veel mensen als energie verspilling opgevat omdat het heel veel energie kost om al dat waterstof op te wekken. Maar zolang er geen practische bezwaren zijn... ? of zijn die er wel degelijk?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2007 - 20:29

Praktisch zal het wel mogelijk zijn, je zal alleen een dusdanig veilige constructie moeten maken waar je je waterstof in op kan slaan (veilig) en in de motor kan brengen. Nu ben ik geen expert op het gebied van motoren, dus daar kan ik je niet bij helpen. Ik kan me wel voorstellen dat je motor niet gelukkig wordt van waterstofgas. De toevoeging van lachgas gebeurt toch ook niet zonder benzine?
"Meep meep meep." Beaker

flamey

flamey

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2007 - 21:44

Wat dacht je er van om de waterstof in een brandstofcel te gebruiken, die een elektromotor vervolgens aandrijft. Volgens mij rijden er zelfs een aantal bussen op deze manier.

koenvanham

koenvanham

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2007 - 21:46

Weten jullie of er al betaalbare brandstof cellen bestaan die genoeg vermogen leveren om een lichte fiets/brommer aan te drijven?

koenvanham

koenvanham

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 19:25

Ik ben nog even verder gaan zoeken. Volgends mij moet het mogelijk zijn om toch een verbrandings motor op waterstof te maken. Het is en blijft moeilijk, maar tot nu toe wel mogelijk?

Want, wat is ongeveer het verschil tussen LPG (gas voor auto) en waterstof? Het is ook een gas, moet ook veilig worden opgeslagen..?
Alleen dat werkt zover ik weet alleen met een 4-takt motor, zou ik dus ook voor een 4-takt brommer verbrandingsmotor moeten kiezen?

Bedankt!

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2007 - 19:58

Weten jullie of er al betaalbare brandstof cellen bestaan die genoeg vermogen leveren om een lichte fiets/brommer aan te drijven?

Nee, die bestaan niet.

En voldoende hoeveelheden waterstof om je proef uit te voeren, kun je niet zomaar even ergens op de hoek kopen.

Je brommer op waterstof is niet haalbaar binnen de kosten en middelen die jij tot je beschikking kunt hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

SwiffMeister

SwiffMeister

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2007 - 17:33

Ik ben nog even verder gaan zoeken. Volgends mij moet het mogelijk zijn om toch een verbrandings motor op waterstof te maken. Het is en blijft moeilijk, maar tot nu toe wel mogelijk?

Want, wat is ongeveer het verschil tussen LPG (gas voor auto) en waterstof? Het is ook een gas, moet ook veilig worden opgeslagen..?
Alleen dat werkt zover ik weet alleen met een 4-takt motor, zou ik dus ook voor een 4-takt brommer verbrandingsmotor moeten kiezen?

Bedankt!

In 1966 had iemand al een Puchje op Gas rijden :)
http://www.homepages...mfietsjan69.htm
Let op! het gaat hier om een 2takt motortje!
Lijkt me dat je het gas wat hij gebruikte ook wel kunt vervangen door waterstof. ofniet?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2007 - 19:56

Waterstof lijkt me onhaalbaar, maar LPG is zeker haalbaar.
Naast de Puch op LPG, weet ik van een 4-takt stoterstangenblokje (Honda PF50 Novio) dat op LPG heeft gelopen. Evt kan ik je wel in contact brengen met de persoon die dat heeft gedaan, PB me dan even.
Ze hebben het Noofje zelfs voor de lol in een luchtballon gezet en op flinke hoogte liep hij nog prima :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 maart 2007 - 12:47

Een automotor op waterstof is zeg maar 1 op 13 liter en heeft een waterstoftank van zo'n 1 kubieke meter (ongeveer)
Actieradius van zon 400 km ofzo??
Komt niet zo nauw met de maten...

Een brommer rijdt normaal op 1 op 50 en is dus 4 keer zuiniger dan een auto.
Bij een actieradius van zon 200 km heeft men een tank nodig van:
1000 dm3 / 4 / 2=
125 dm3.
Dat is een tank in de vorm van een kubus van een halve meter.

Past niet echt op een brommerje.
Door het gewicht van de tank loopt het verbruik van de brommer ook op waardoor de tank weer groter moet worden.

Is denk ik een kwestie van formaten waardoor het niet kan.

Waterstof kun je zelf eenvoudig opwekken door electrolyse, het opslaan ervan is moeilijk en ronduit zeer gevaarlijk.

Daarom is het niet aan te raden om hiermee te gaan experimenteren.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

SwiffMeister

SwiffMeister

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 11:53

Als je het onder druk op slaat, dan kun je je tank ineens heel veel verkleinen.
Alleen om een tank van 125 liter kleiner te gaan maken tot een tank van pakweg 10 liter (iets kleiner als een tank van bijvoorbeeld een kreidler). Dan heb je wel een enorm hoge druk. Lijkt me niet zo praktisch

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures