Gouden Kooi

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Gouden Kooi

Al een tijdje volg ik geregeld 'De Gouden Kooi'.

Ik heb altijd al een zwakte gehad voor dit soort groepsdynamische reality-programma's; met name Expeditie Robinson vond ik erg leuk.

De Gouden Kooi slaat echter alles, er staat veel op het spel, psychologische spelletjes -om invloed uit te oefenen en de druk hoog te houden- worden dan ook erg vuil gespeeld.

Vooral deelnemer Huub begreep het spel erg goed, nu hij er uit gaat verwacht ik eerlijk gezegd zelf het programma een stuk minder interessant te gaan vinden.

Wordt er door meer mensen de Gouden Kooi gevolgd, wat vinden jullie ervan?

Moet dit soort tv -waarin met het asociale gedrag van enkele deelnemers behoorlijk grenzen worden overschreden- wat jullie betreft kunnen?

Berichten: 4.546

Re: Gouden Kooi

2 Zijn eruit gezet na een vechtpartij......dat laat genoeg zien over dit aapjes-kijken programma, wagelijke manierom geld te verdienen, waar is het moraal gebleven.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Gouden Kooi

waar is het moraal gebleven.
Wanneer er de behoefte bestaat aan de paternaliserende tegenhangers is er voor de moralisten onder ons natuurlijk 'Hoe schoon is jouw huis', 'dr. Phil', 'Oprah' en 'de opvoedpolitie'....

Afbeelding

Oprah Winfrey, ook erg leuk...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Gouden Kooi

groepsdynamische reality-programma's
Hahaha :) [rr]

Ja zo kun je het ook noemen ja. :?:

Ik noem het liever trash-tv.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gouden Kooi

Ik heb het één keer gedurende zo'n 10 seconden gevolgd. Toen kwam het me al grondig de keel uit...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.780

Re: Gouden Kooi

Na op Talpateletekst bij de hóófdpunten(!!) van het nieuws gelezen te hebben dat ene Nena was weggestuurd omdat ze iemand geschopt had, vrijdagavond voor het eerst, en het laatst, gekeken. Gadverdamme, wat een zieke vertoning.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gouden Kooi

Ik meende al dat ik niks zou missen....... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 547

Re: Gouden Kooi

Moet dit soort tv -waarin met het asociale gedrag van enkele deelnemers behoorlijk grenzen worden overschreden- wat jullie betreft kunnen?
Dan zou ik eerst willen weten wat de gevolgen van dit soort programma's zijn, voordat ik daar echt iets zinnigs over zou kunnen zeggen.

De emotionele en psychische schade van de deelnemers. Die doen er wel zelf aan mee. Er gebeurt niets wat niet mag, nuchter bekeken. Asociaal gedrag komt dagelijks langs op de tv. En weinig creatieve, flauwe tv-programma's daar raak je ook aan gewend. (wat dacht je van dancing on ice [rr] , ik hoef de tv maar aan te zetten en ff te zappen en ik zie het weer voorbij gaan. Oja, niet te vergeten die belspelletjes) Maar okee, nogal subjectief.

Als je een grens wilt trekken om mensen bv te beschermen, waar trek je dan die grens; internet, games met geweld kan dat dan ook niet.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander die er naar kijkt hier niet negatief door beinvloed wordt.

Verder vind ik het mijn eigen pakkie an of ik er wel of niet naar kijk. Ik heb het een paar keer gezien, maar volg het verder niet.

Blijkbaar is er ook behoefte aan dit soort programma's. Kijk daar dan eens naar, wat dat werkelijk betekent voor mensen.

Ik vind het "zieke vertoning-gehalte" in het NOS-journaal stukken hoger liggen, by the way. Ik ben er maar mee gestopt om dat uit te kotsen, na een paar jaar nauwelijks gekeken te hebben naar die "zieke vertoningen."

Berichten: 4.546

Re: Gouden Kooi

Ik vind het "zieke vertoning-gehalte" in het NOS-journaal stukken hoger liggen, by the way. Ik ben er maar mee gestopt om dat uit te kotsen, na een paar jaar nauwelijks gekeken te hebben naar die "zieke vertoningen."
Mee eens, er wordt zoooooveel tijd besteeds in de journaals aan alle zooi in de wereld (waarom wéér een item over de zoveelste zelfmoordaanslag??), je ziet zoooooveel bloed en geweld op het journaal. Het goede nieuws is erg ondervertegenwoordigd.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Gouden Kooi

Mee eens, er wordt zoooooveel tijd besteeds in de journaals aan alle zooi in de wereld (waarom wéér een item over de zoveelste zelfmoordaanslag??), je ziet zoooooveel bloed en geweld op het journaal. Het goede nieuws is erg ondervertegenwoordigd.
om maar te zwijgen van de verkeersongevallen waarop de dorpsfilosofen steeds een frisse blik werpen. (of is het alleen in België zo erg? bij ons heeft de berichtgeving over de zelfmoordaanslagen zowat het laagste peer-en-jefke-gehalte.)

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Gouden Kooi

Laatst was er een collum van Joep van Deutekom op 3FM bij Giel over de televisie van tegenwoordig. Op een grappige manier vertelde hij iets wat 100% waar is: vroeger kwam je op televisie omdat je ergens goed in bent, omdat je mooi kunt zingen/dansen of omdat je grappig bent. Tegenwoordig is het anders, we kijken naar leedvermaak televisie. Hoe dommer de mensen doen, hoe beter het programma bekeken wordt. Talpa doet daar vrolijk in, een Talpa eens ongelijk...
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gouden Kooi

Kan wel zijn, maar ik kijk toch liever naar kwaliteits-tv. Mijn ervaring is dat je dat vooral vind op de publieke omroepen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Gouden Kooi

Kan wel zijn, maar ik kijk toch liever naar kwaliteits-tv. Mijn ervaring is dat je dat vooral vind op de publieke omroepen.
Maar ja, laten we nu even naar de gemiddelde WF.nl bezoeker kijken, is dat een gemiddelde Nederlander? Natuurlijk niet, ik denk dat het gemiddelde IQ hier veel hoger ligt dan bij de gemiddelde Talpa kijken.

Voor programma's die de publieke omroep maakt is meestal niet genoeg animo, NPS Kort bijvoorbeeld, prachtige serie hoogwaardige korte films. Er kijkt bijna geen hond na, maar de PO kan dat wel. Talpa maakt commercieel slimmere programma's, sinds er 3 mensen zijn uitgeschopt bij de Gouden Kooi kijken er ipv 300.000 mensen nu 400.000.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Gouden Kooi

Kan wel zijn, maar ik kijk toch liever naar kwaliteits-tv. Mijn ervaring is dat je dat vooral vind op de publieke omroepen.
Kwaliteits-tv?

Wanneer is iets kwaliteits-tv volgens jou, is iets kwaliteit wanneer jouw persoon het leuk vindt of zijn hier objectieve peilers voor te vinden?

Zoals wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Gouden Kooi

Kwaliteits-tv hangt naar mijn mening samen met iets dat een helder beeld geeft, geuanceerd en zonder het uitlokken of opzoeken van excessen. Maar dat is nogal subjectief natuurlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer