[WISKUNDE] Driehoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[WISKUNDE] Driehoeken

Hallo,

Opgave: In een driehoek is er een punt A van waaruit 3 lijnen vertrekken naar de 3 hoeken. Bijgevolg worden er dus 3 kleinere driehoeken gevormd.

Gegeven: De 3 hoeken van de omvattende driehoek en de lengtes van zijn zijdes. Alsook de gevormde hoeken tussen de 3 lijnen vanuit het punt A. Bijgevolg zijn van de kleinere driehoeken steeds 1 zijde en de overliggende hoek bekend.

Gevraagd: Ik zou graag de lengte weten van de 3 lijnen vertrekkende uit punt A.

Oplossing voor zover ik het weet: Volgens mij heeft het iets te maken met de Wet van Snellius en de achterwaarste insnijding. Op Wikipedia is het mooi uitgelegd allemaal, maar nergens vind ik passende info aangezien men steeds uitgaat van het feit dat de 2 aanliggende hoeken bekend zijn. Ik ben al aan het zoeken geweest naar simpele wetten en regels om deze hoeken te bepalen maar steeds loop ik ergens vast. Ik moet ergens iets over het hoofd zien maar weet niet goed wat.

Alvast bedankt,

Zodiak

Berichten: 16

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

Verduidelijkend schetsje misschien? Misschien krijg je dan wel antwoord.
kan de wetenschap het niet verklaren?

bedenk dan zelf iets op basis van de wetenschap, en voeg iets toe aan de wetenschap

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

Inderdaad, dat motiveert mensen (incl. mezelf) om er wat langer over na te denken. En vaak zie je dan zelf ook het antwoord dan eerder.

Berichten: 22

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

ik zal eens proberen iets te fabriceren.

Berichten: 22

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

Zo, ik heb snel iets proberen te maken in paint. Ik ben er geen held in maar ik denki het wel duidelijk is.

Ik zoek dus de lengte van de lijnstukken vanuit X naar zowel A, B en C. Gegeven zijn: de lengtes AB-BC en AC en ook de hoeken A, B en C. Ook de 3 hoeken gevormd in X zijn gekend.

Afbeelding

Groeten,

Zodiak

Berichten: 78

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

mmoeten wij niet eerst een paar gegevens hebben?
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

Hoi Zodiak,

heel goed dat je de moeite hebt genomen om een tekening te maken, dat verduidelijkt het een stuk, als je nu ook nog de hoeken erbij zou kunnen zetten kunnen we je pas goed gaan helpen. We weten namelijk als nog niet wat de hoeken zijn en het praat wat makkelijker als we over wat getalletjes kunnen praten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

Afbeelding
Moet de A niet bij de X staan? A stond immers binnen de driehoek. En nu kom je ook nog met 3hoek ABC.

Ik stel voor, dat de tekening als juist bedoeld moet worden.

Berichten: 22

Re: [WISKUNDE] Driehoeken

Zoals ik het begrijp weet je alles behalve de lengte van lijnstukken XA, XB en XC?

Dan is het dus een kwestie van de sinusregel toepassen.

Reageer