[PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

[PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, ik ben nu bezig met mijn afstudeer opdracht, 2de dag, en ik moet iets ontwikkelen, ik heb geen idee hoe ik te werk moet gaan. Ik weet niet wat voor stappen ik moet ondernemen. Ik moet een auto laten bewegen met ucontroller. Kan ik ergens informatie vinden hoe ik te werk moet gaan? Wat is de eerste stap is etc… ik loop echt vast [rr]

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

Wat wil je weten? Hoe je met een project aan de gang moet gaan (projectmanagement) of hoe je zo'n auto moet laten bewegen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

hoe je het project op gang moet zetten, het probleem is dat ik gobaal al weet hoe het moet maar ik moet 6mnd aan werken dus ik wil echt wlke stap onderdnemen die nodig is...
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

Een project deel je altijd in in fasen. In het kort:
  • Orientatiefase

    De eerste pak 'm beet 2 weken. Je inventariseert alle doelen, wensen, eisen, randvoorwaarden, etc. Je leert je projectpartners kennen, je omgeving, spreekt faciliteiten af, werkt hier en daar mee, etc.
  • Definitiefase

    Hier leg je alles vast. Je maakt een projectplan waarin je alle contactgegevens vastlegd, de doelstelling, de werkwijze, relevante informatiebronnen die je al weet, de planning, de eisen (bedrijf-extern-projectgerelateerd-school) hoe de kwaliteit bewaakt wordt, hoe en hoevaak gecommuniceerd wordt tussen verschillende mensen (bijv voortgang), waar de informatie wordt opgeslagen, budgetaire zaken, welke faciliteiten je hebt, en eventueel aanvullende onderdelen. Dit projectplan is de leidraad voor het project. Iedereen die deelneemt (jij, bedrijfsbegeleiding, schoolbegeleiding, eventuele andere medewerkers) moet hiermee akkoord gaan.
  • Realisatiefase

    Dit is de uitvoering van het project. Hier doe je je daadwerkelijke onderzoek. In je projectplan laat je alle stappen van je onderzoek terugkomen, zodat je weet hoe ver je zou moeten zijn.
  • Afrondingsfase

    De fase waarin je de rapporten schrijft, een toelichting/lezing/presentatie geeft, beoordeeld wordt en evalueert.
Al deze fasen laat je duidelijk terugkomen in je projectplan.

Het verbaasd me eigenlijk dat je gaat afstuderen zonder dat je deze uitleg hebt gehad. In het eerste semester van mijn eerste jaar kreeg ik al college projectmanagement (totaal 10 uur, maar goed). Door de enorme hoeveelheid projecten (2-8 per jaar) is deze aanpak vanzelfsprekend voor me geworden, en het werkt heel prettig kan ik je verzekeren.

Wij hebben destijds het boek projectmanagement van Roel Grit gebruikt. Inmiddels is er een nieuwe druk zie ik:

[boek]9001347037[/boek]

Ik kan je aanraden dit aan te schaffen. Ik weet niet wat voor afspraken je hebt met je afstudeerbedrijf, maar best kans dat je dat gewoon kunt declareren. En anders kost het je maar € 25,95 en dat kan je dan ook nog eens aftrekken van de belasting.

Ik ga trouwens even je titel aanpassen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

Ja ze zijn echt slordig geweest wat dat betreft... ik doe natuurkunde en we hadden meestal experimenten en niet echt projecten, dus ik denk dat het naar hun mening niet nodig was, bij werktuigbouw was dat wel geval. ik ga het zeker aanschaffen... als het goed is heb ik voorlopig veel aan...

dank je wel...
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [PROJECTMANAGEMENT] Aanpak afstudeeropdracht

Graag gedaan :)

Als je zo vriendelijk wil zijn het boek aan te schaffen via Bol.com via bovenstaande link, dan krijgt wetenschapsforum daar een kleine commissie voor. Kost jou niets extra, maar op die manier betalen we o.a. de hosting e.d. [rr]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer