Springen naar inhoud

[Warmteleer] warmteovergangscoefficient

• Log in om te kunnen reageren

rockybalboa

rockybalboa

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 10:56

Jongens en meiden, ik loop stage bij shell en heb wat info nodig.. voor mijn berekeningen heb ik de warmteovergangscoefficient (alfa) waarde nodig van ruw synthese gas, dit is een gas boven de 300 graden met hoofdzakelijk H2/CO erin.
weet iemand er wat van..

bedankt..
groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Smirnovv

Smirnovv

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 13:17

Een warmteovergangscoŽfficiŽnt van een stof kan je niet zomaar definiŽren, denk ik. Het staat altijd in relatie tot het type stroming, de temperatuur van het gas, het materiaal waarlangs het stroomt.
Ce que j'ťcris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 februari 2007 - 15:43

@rockybalboa
Ken je het verband tussen Nusselt (Nu), Reynolds (Re) en Prandtl (Pr) voor stroming in en om pijpen? Dan kun je de filmcoefficient van het gas schatten wanneer je de gassnelheid (ongeveer) en gaseigenschappen weet. En ken je de filmcoefficient voor kokend water? Dan kun je uit beiden, met de warmteweerstand van de pijp en de vervuilingsfactor, de alfa berekenen. De alfa varieert van inlaat naar uitlaat van de koeler. Ik zou het hier allemaal uit kunnen leggen maar daar zijn al duizenden boeken over geschreven. …ťn daarvan heb je waarschijnlijk zelf in de kast staan. En anders hebben anderen bij Shell die wel. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je het uitrekent en niet dat je een getal van het internet plukt want mensen bij Shell kennen ongetwijfeld de typische alfa voor deze toepassing al lang want zij ontwerpen dit soort syngas koelers.
Hydrogen economy is a Hype.

rockybalboa

rockybalboa

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 07:40

jah..
na het plaatsen kwam ik er al achter.. ik heb het berekend met NU, Re en Pr getal.. komt een beetje onrealistisch getal uit.. maar nieuwe dag nieuwe kansen!! ik ga het gewoon weer opnieuw berekenen! bedankt iig jongens..

trouwens.. iemand nog verstand/specificaties over ketelvoedingwater?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 februari 2007 - 10:51

Hangt van de druk af.
Ga naar google en tik gewoon in: ketelvoedingswater specificaties
of in het Engels: "boiler feed water" specifications
Voeg eventueel nog pH en/of TDS toe.
Hydrogen economy is a Hype.

zelfademendgebouw.nl

zelfademendgebouw.nl

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 19:23

De alfa is afhankelijk van de snelheid van het langsstromend medium en de soortelijke massa van het product. Er bestaan formules voor deze vraag.
Wat je kan proberen is het boek Handboek Installatietechniek (ISSO) ISBN 90-5044-094-0 Het boek is waarschijnlijk te duur om te kopen, maar in de bieb kan je het waarschijnlijk wel terug vinden

Sahand

Sahand

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 12:21

beste mensen,
Ik ben met een project bezig. ik zit vast bij een berekening ik zal hieronder uitleggen.

het gaat om een zonnepaneel. daar schijt de zon op. daardoor wordt de paneel warm. hoe kan ik berekenen hoe warm het paneel wordt. ik heb zelf bereken, hieronder zal ik me berekening laten zien.
Ik denk dat deze methode fout is want we hebben hier te maken met een dynamische proces en wat ik hier gedaan heb is statish. de paneel wordt eigelijk gekoeld door de lucht die in de omgeving is en daar heb ik geen rekening mee gehouden.

Gegevens

Qaf = Afgestane Warmte capaciteit door de zon 2200 W/m2
Qopp = Opgenomen Energie door paneel
Qvr = Energie verlies door reflectie
Qop = Opgenomen energie
Qvw = Energie verlies warmte
Qope = elektrische Energie die de paneel omzet
Cg = Soortelijke warmte glas 840 J/kg K
Rg = Reflectie glas 10 %
ρg = Dichtheid glas 2600 kg/m3
ρsi = Dichtheid silicium 2329 kg/m3
Csi = Soortelijke warmte silicium 710 J/Kg K
ƞp = Rendement paneel 6,9 % L = Lengte paneel 1,31 m
B = Breedte paneel 1,11 m
Ap = Oppervlakte paneel
Dg = Dikte glas 0,004 m
Dsi = Dikte silicium 0,00002 m
Tomg = Tempratuur omgeving van het paneel 35 C˚

Er wordt nu berekend wat de oppervlakte van het paneel is.

Ap =L ◊B
Ap =1.31 ◊1,11
Ap =▭(〖1,45 m〗^2 )

Nu berekenen we de energie verlies door reflectie, opwarming van het glas door de zonnestraling en opwarming van het paneel.

Energie Balans
Qaf=Qop
Qaf=Qopp + Qvw + Qvr

Opgenomen Energie Paneel
Qopp=Ap◊Qaf
Qopp=1,45◊2200
Qopp=3190 W

Energieverlies door reflectie
Qvr = Qopp/100 ◊Rg
Qvr = 3190/100 ◊10
Qvr =319 W

Energie die de paneel omzet in vermogen
Qpe = Qopp/100 ◊ƞ
Qpe = 3190/100 ◊6,9
Qpe = 220 W

Energie verlies door warmte
Qwv = Qaf-( Qpe+ Qvr)
Qwv = 3190-( 220+ 319)
Qwv = 2651W

Nu berekenen we de tempratuur stijging als gevolg van die energie die door de warmte verliest.

Qwv = Mg ◊Cg ◊ ∆t
Qwv =( (Lg◊Bg ◊Dg)◊ ρg) X Cg ◊ ∆t
2651 =( 1,11◊1,31 ◊0,004 ) X 2600 ) ◊840◊ ∆t
2651 =12703 ◊ ∆t
∆t= 2651/12703

∆t= 0,2 K

Nu berekenen we de tempratuur stijging in de silicium paneel.

Q= Msi ◊Csi ◊ ∆t
Msi = L ◊B ◊D ◊ ρsi
Msi = 1.31 ◊1.11 ◊0.00002 ◊2329
Msi = 0.068 Kg

2651= 0.068◊710 ◊∆t
∆t= 54,9 Kss

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de opwarming in de paneel kan bereken. hierbij moet er rekening gehouden worden met de omgeving lucht. ik kan de hele paneel beschouwen als een stuk silisium. dat zoou de berekening wel iets makkelijker maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures