Springen naar inhoud

Dim-schakelaar uit, geen stroom meer?

• Log in om te kunnen reageren

ster100

ster100

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 17:22

Veel mensen hebben thuis een dim-schakelaar tussen stopkontakt en lamp. Maar als ze de dim-schakelaar uit zetten houdt de stroom dan ook op te stromen? Zo niet, dan verspelen we met zn allen een hoop energie, toch?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anandus

anandus

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 17:50

Ik weet niet precies wat dit met biologie te maken heeft, maar een dim-schakelaar kan je volgens mij het beste vergelijken met een kraan, hoe meer je dicht draait, hoe minder erdoorheen stroomt.

En helemaal dicht is dan helemaal dicht, I suppose.
(Maar pin me er niet op vast, ben een bioloog, geen electriciën :shock: )

ster100

ster100

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2005 - 17:57

Foutje, ik had het bij sectie natuurkunde moeten plaatsen, pardon. Kan de moderator het daar naar toe plaatsen a.u.b.?

• Gast

Geplaatst op 13 januari 2005 - 18:02

In een dimmer zit ook een gewone schakelaar ingebouwd.Je zou een klik moeten horen bij het inschakelen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2005 - 18:25

In een dimmer zit ook een gewone schakelaar ingebouwd.Je zou een klik moeten horen bij het inschakelen.

Dat is volgens mij niet bij alle dimmers zo. De dimmer die jij noemt ken ik wel, je voelt hem soms ook alleen maar klikken. Dan heb je veel van die schuifdimmers die niet klikken, en dan heb je nog dimmers waarop je tevens kunt drukken om de stroom te onderbreken.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2005 - 09:16

Foutje, ik had het bij sectie natuurkunde moeten plaatsen, pardon. Kan de moderator het daar naar toe plaatsen a.u.b.?

Ik vond het nog beter bij alledaagste wetenschap passen. :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2005 - 09:53

roger schreef:

Dat is volgens mij niet bij alle dimmers zo. De dimmer die jij noemt ken ik wel, je voelt hem soms ook alleen maar klikken. Dan heb je veel van die schuifdimmers die niet klikken, en dan heb je nog dimmers waarop je tevens kunt drukken om de stroom te onderbreken.

De meeste dimmers werken met een thyristor, die een stukje uit de sinus van de wisselstroom hakt en daarmee dus minder energie "doorlaat"

Die thyristor kan ook volledig sperren en dan werkt het net als een schakelaar en gaat er (bijna) geen energie verloren. Een schakelaar is dus strik genomen niet noodzakelijk.

Wanneer je zou dimmen door een weerstand in serie met de lamp te zetten, ga je een gedeelte van de enegie omzetten in IR licht: warmte dus en verspil je dus energie (ja, ik weet dat je dat ook anders kan bekijken)

• Gast

Geplaatst op 14 januari 2005 - 14:21

Thyristor ?Wat je bedoeld is een triac.Met één thyristor kun je maar een halve cyclus regelen,tenzij je werkt met nog een diodebrug.Met één triac (triode-AC-switch) is de zaak veel eenvoudiger en heb je minder componenten nodig.Bij een dimmer in nulstand loopt er nog een zeer kleine te verwaarlozen stroom.Om wille van de veiligheid hou ik toch meer van een kring die echt onderbroken is.(open schakelaar)

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 10:50

Thyristor ?Wat je bedoeld is een triac

Klopt, maar een triac is eigenlijk en stelsel van 2 antiparalell geschakelde thyristors, het ging om het principe.

Bij een dimmer in nulstand loopt er nog een zeer kleine te verwaarlozen stroom.

Ik zei dan ook:

dan werkt het net als een schakelaar en gaat er (bijna) geen energie verloren. Een schakelaar is dus strik genomen niet noodzakelijk.

Ik ben het dus wéér met je eens :shock:

• Gast

Geplaatst op 15 januari 2005 - 11:01

Voel me wéér stukken beter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures