Springen naar inhoud

Sportrolstoelen en schuin geplaatste wielen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

remy_iz

    remy_iz


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 15:57

Sportrolstoelen hebben schuin geplaatste wielen voor betere stabiliteit en wendbaarheid.

Maar wat is de natuurkunde hierachter?

Waarom kan je met schuin geplaatste wielen beter / sneller een scherpe bocht maken?

En hoe zou je per wieldiameter een hoek kunnen bepalen waaronder je deze wielen plaatst om tot een zo groot mogelijke wendbaarheid te komen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 17:51

Ik dacht dat het gewoon makkerlijker was voor de armen om je zo af te zetten. Dus meer een ergonomische oplossing.

verder zal de stoel minder snel omvallen, omdat hij breeder is.

Ik zie verder geen voordeel

#3

PdeJongh

    PdeJongh


  • >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 17:58

Ook doordat ie minder snel omvalt, zal iemand die zo'n rolstoel bestuurt, makkelijker meer snelheid durven maken. Doordat het ook nog ergonomisch is, zal dit samen een extra grote snelheid opleveren vergeleken met normale rolstoelen
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

#4

RobertJ

    RobertJ


  • >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 19:14

Plus dat er minder kans is op blessures aan de handen als twee van die rolstoelen tegen elkaar opbotsen.

En als de handen zo dicht op het lichaam zitten wordt het ook een stuk makkelijker om meer kracht te zetten, en dus sneller te kunnen bewegen, draaien en wat al niet meer.
Robert van der Veeke
Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!
"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2007 - 19:19

Sportrolstoelen hebben schuin geplaatste wielen voor betere stabiliteit en wendbaarheid.  

Maar wat is de natuurkunde hierachter?


hoe goed ben je met het samenstellen en ontbinden van (kracht)vectoren?
Als je daarmee overweg kunt wil ik wel een paar plaatjes voor je tekenen om je die natuurkunde te laten zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

remy_iz

    remy_iz


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 20:09

Nou ik studeer werktuigbouwkunde en vroeg mij dit af in verband met een project waar ik mee bezig ben, dus krachtvectoren zijn niet vreemd voor mij.

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2007 - 20:40

Als je werktuigbouwkunde studeert kun je die plaatjes zélf wel tekenen verwacht ik. Zoniet, dan wil ik het alsnog wel doen hoor. :)

schets een rolstoel, met bijvoorbeeld een wielbasis van 1 m en een zwaartepunt van 50 cm midden boven de wielbasis. De zwaartekracht grijpt aan in het zwaartepunt. Pak maar een of andere waarde voor de massa van je rolstoeler. Bereken dan het moment van de zwaartekracht op een arm die loopt van één van de contactoppervlakken naar het zwaartepunt.

Idem voor een rolstoel met een wielbasis van 0,8 m.
Deze momenten leveren een centripetaalkracht als de rolstoeler een bocht wil nemen.

Teken ook in beide gevallen de werklijn van de centrifugaalkracht (parallel aan de wielbasis dus) die op dezelfde armen een moment heeft even groot als, maar in richting tegengesteld aan, het moment van de zwaartekracht.

Op de rolstoeler boven de bredere wielbasis is een véél grotere centrifugaalkracht toelaatbaar voordat het zwaartepunt opgetild zal worden, m.a.w. voordat de rolstoeler zal gaan kantelen in een (scherpe, snelle) bocht.

zelfde reden waarom sportauto's breed en laag zijn. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 22:12

Ik heb eens een aflevering van studio sport gezien waarin rolstoelsporters (rolstoelbasketballer en rolstoeltennisser) te gast waren, daar gingen ze redelijk uitgebreid in op het speciale van de sportrolstoelen.
Qua functie hebben deze rolstoelen de volgende voordelen:
- sneller
- wendbaarder, bij scherpe bochten is er weinig risico dat de rolstoel omvalt wat met gewone rolstoelen wel snel gebeurd
- steviger doordat ze niet opvouwbaar zijn
- zeer belangrijk maar hier nog niet aangehaald; de spaken zijn van buitenaf goed afgeschermd (ik geloof met een groot stuk plastic) zodat jij (of een andere sporter) niet per ongeluk in jouw enthausiasme met jouw handen tussen de spaken komt.

De nadelen zijn dat ze duurder kosten en niet opvouwbaar zijn. Dit alles is in die uitzending zeker gezegd.
Ik ben niet zeker maar ik meen me te herinneren dat ze zeiden dat ze wat onhandiger zijn voor rustige verplaatsingen (functioneel of kwestie van gewenning?).


Hier is een plaatje van een typische sportrolstoel voor bijvoorbeeld basketbal, tennis en rugby (jawel, rolstoelrugby bestaat ook, spijtig genoeg kunnen ze niet tackelen [rr] )
Geplaatste afbeelding

Dit is er één die zo'n beschermende afscherming heeft (belangrijk voor ontwerper om daar rekening mee te houden):
Geplaatste afbeelding

Ze zouden wendbaarder zijn doordat ze een grotere stabiliteit hebben tijdens het nemen van bochten. Ik weet niet hoe dat komt. Als een voertuig een te scherpe bocht neemt dan gaat het voertuig (door een gebrekkige centripetale kracht) op de buitenkant van de wielen staan. Zou het niet kunnen dat het feit dat die wielen schuin naar binnen staan er voor zorgt dat het bij een (te) scherpe bocht het contactoppervlak van het wiel met de grond groter is en de rolstoel hierdoor minder snel omvalt? In de normale stand (bij gewoon rechtdoor gaan) is het contactoppervlak van het wiel immers toch kleiner wat een kleinere weerstand zal geven en dus een grotere snelheid door de grotere netto voorwaartse kracht?
Met andere woorden, door de schuine stand van de wielen is het contactoppervlak in normale stand kleiner wat resulteert in een grotere snelheid (minder rolweerstand door minder wrijving met de grond door het kleinere contactoppervlak), bij een scherpe bocht als een normale rolstoel dreigt om te vallen is het contactoppervlak door de schuine stand van de wielen juist weer groter waardoor het 'plakkende' rubber zorgt voor een betere grip en het gebrek aan de centripetale kracht nog opgevangen kan worden.
Graag een sceptische analyse van deze alinea van oa Jan. :wink:


Misschien interessant, voor athlethiekwedstrijden gebruiken ze zo'n rolstoel:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding


@mods, wat mij betreft geen probleem maar mocht het zo zijn dat deze fotoformaten te groot zijn en het forum hierdoor zou vertragen of de forumgrootte (geheugen) te groot wordt dan mogen jullie de grootte van de foto rustig aanpassen. Zelf weet ik niet hoe het moet maar ik leer natuurlijk graag bij.

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 februari 2007 - 16:08

Met andere woorden, door de schuine stand van de wielen is het contactoppervlak in normale stand kleiner wat resulteert in een grotere snelheid (minder rolweerstand door minder wrijving met de grond door het kleinere contactoppervlak), bij een scherpe bocht als een normale rolstoel dreigt om te vallen is het contactoppervlak door de schuine stand van de wielen juist weer groter waardoor het 'plakkende' rubber zorgt voor een betere grip en het gebrek aan de centripetale kracht nog opgevangen kan worden.  
Graag een sceptische analyse van deze alinea van oa Jan.  


Je voelt dus al dat het aan alle kanten rammelt??? :)

zoek de rammeltjes, ik heb er vandaag geen tijd meer voor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 februari 2007 - 16:21

Is het niet gewoon zo dat doordat het grondoppervlak vergroot is, het meer moeite kost om het zwaartepunt over het scharnierpunt te tillen?

Zeer amateuristisch paint-tekeningetje dat volgens mij wel duidelijkheid schept:

Geplaatste afbeelding
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2007 - 00:25

http://www.wetenscha...d=276696#276696

Ger's schetsje geeft precies aan wat ik hierboven zei. Nou alleen de krachtvectoren en hun resulterende momenten er nog in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures