Beleid m.b.t. bepaalde topics

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Beleid m.b.t. bepaalde topics

Na een korte tijd actief te zijn geweest op dit forum, kan ik in ieder geval één conclusie trekken: dit forum is enorm succesvol. Velen voelen zich hier thuis en hebben er baat bij (ik ook), en het is duidelijk dat men er plezier in heeft om dit forum te bezoeken en er een steentje aan bij te dragen. Gezien het succes vraag ik me alleen af of dit forum niet op een gegeven moment "volloopt", d.w.z. dat er op een gegeven moment zoveel informatie op staat, dat de site bij het laden te langzaam wordt en dit mensen uiteindelijk gaat frustreren. De reden dat ik dit aankaart is omdat ik toch ook wel topics tegenkom die volgens mij wel weer verwijderd kunnen worden omdat ze niets bijdragen aan de algemene informatievoorziening en de laatste reactie op zo'n dergelijke topic alweer een tijdje geleden heeft plaatsgevonden. Voorbeeld van zo'n topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=707. Maar hoe verwijder je dit, zonder mensen te beledigen, wat is jullie beleid in deze? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

Er is een verschil tussen wat opgeslagen is en wat opgestuurd wordt.

Per bezoeker wordt alleen het nodige opgestuurd vanaf de server. De rest blijft gewoon daar en het maakt dus niets uit aan data verkeer of er veel of weinig opgeslagen is. Natuurlijk is er een grens, en als die bereikt wordt zullen we wel berichten gaan archiveren, beginnende met de oudste. Maar die grens is nog ver te zoeken. Vergeleken met andere fora's zoals fok forum hebben wij maar een procent van wat hun aan berichten hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

Alle berichten worden opgeslagen in een sql-database. Deze is nu ongeveer 100MB. Eigenlijk maakt het niet uit hoe groot deze database wordt dus opruimen (pruning) is niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

Dat is in ieder geval heel geruststellend. Toch moet het me van het hart dat de overzichtelijkheid van de site door de hoeveelheid topics (nieuw onderwerp) afneemt. Dat ligt volgens mij niet aan het feit dat er heel veel bezoekers zijn die niet eerst de zoekfunctie gebruiken alvorens iets te plaatsen. Het is meer dat er heel veel vragen op heel veel gebieden zijn die allemaal onder een bepaalde noemer geplaatst moeten worden. Dat lukt aardig maar als je bijvoorbeeld "Niet Technische Wetenschappen" neemt vergeten mensen bijvoorbeeld wel om aan te geven onder welke richting/noemer/naam/categorie ze hun nieuwe onderwerp willen plaatsen. Het beheer heeft in de algemene post aangegeven dat dit wenselijk is maar blijkbaar leest niet iedereen deze algemene post. Hier wordt eigenlijk nog het meest duidelijk dat wellicht een extra sub-level op zijn plaats is. Op dit moment heeft "Niet Technische Wetenschappen" drie pagina's, en dat is nog te overzien, maar er komt een moment dat niemand meer het geduld heeft om bijv. 10 pagina's te doorzoeken. Dan ben je als bezoeker echt afhankelijk van de (overigens geweldige) zoekfunctie om alles te vinden wat te maken heeft met een bepaald onderwerp (bijv. filosofie).

Alle hoofdonderwerpen (Wiskunde, Natuurkunde, etc.) hebben een aantal sub-onderwerpen en die zou je het liefst in categorieën kunnen onderverdelen. Ik neem sterk aan dat dit niet gedaan is omdat het eenvoudigweg niet kan m.b.t. de programmatuur. Mocht dat op een gegeven moment wel mogelijk zijn dan is het weer enorm veel werk om alle inmiddels geplaatste posts naar de juiste plek te verplaatsen.... Daar komt bij dat bij elk hoofdonderwerp een moderator nodig is die verstand van zaken heeft en de posts (onder een bepaalde topic) naar de goede sub-categorieën kan leiden, mits de topic/posts niet goed geplaatst zijn. (Dit laatste is overigens geen motie van wantrouwen t.ov. de huidige moderatoren, zo te zien (en ik ben persoonlijk niet de aangewezen persoon om dit echt goed te kunnen beoordelen) zit dit wel goed.)

Kijk, ik vind de bedoeling van deze site ontzettend belangrijk. Hoe overzichtelijker deze site is, hoe meer deze kans heeft om ook inderdaad van nut te zijn voor de bezoeker. Neem nu bijvoorbeeld de Huygens-Cassini topics. Die bevinden zich op dit moment bij "Wetenschappelijk Nieuws" en Sterrenkunde forum en Ruimtevaart forum". Dat komt volgens mij omdat sommige bezoekers geen nieuw onderwerp willen plaatsen (in lijn met de forum-regels) en anderen zich ervan bewust zijn dat het bestaande onderwerp in bewoording alweer verouderd is en een nieuw onderwerp op zijn plaats is. Je zou in dit voorbeeld onder één noemer Huygens-Cassini (onder het hoofdonderwerp "Sterrenkunde forum en Ruimtevaart forum") moeten hebben waar alle topics/onderwerpen geplaatsts kunnen worden. Zo'n hoofd-onderwerp als "Wetenschappelijk Nieuws" is volgens mij verwarrrend omdat het de discussies afsplitst. Eigenlijk zou je hier standaard de sub-onderwerpen/topics meteen op slot moeten zetten. Je moet de keuze van plaatsen zo simpel mogelijk maken voor de bezoeker, volgens mij. Anyway, mocht het op een gegeven moment zo zijn dat het mogelijk is om sub-categorieën te plaatsen, dan wil ik best wel helpen met het (ver)plaatsen van de bestaande data. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

Sorry, maar ik snap echt je punt niet. Wat is nu je doel; wil je alleen post lezen over een bepaald onderwerp en zorgen dat de rest onzichtbaar is?


Eerst zeg je dat men alleen op de zoekmachine is aangewezen, vervolgens dat die zoekmachine heel goed is. Wat is het probleem dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

Syd schreef:Sorry, maar ik snap echt je punt niet. Wat is nu je doel; wil je alleen post lezen over een bepaald onderwerp en zorgen dat de rest onzichtbaar is?


Eerst zeg je dat men alleen op de zoekmachine is aangewezen, vervolgens dat die zoekmachine heel goed is. Wat is het probleem dan?

Ik bedoel:

Dat subonderwerpen de overzichtelijkheid ten goede komen:

Hoofdonderwerp: Niet-Technische Wetenschappen

Subonderwerpen: Filosofie, Geografie, Psychologie, enz. enz. (die moeten nu door de mensen handmatig worden ingevoerd als ze een "nieuw onderwerp" aanmaken).

Onder de sub-onderwerpen dan de topics/vragen, onder de topics de posts.

Voorbeeld:

In je multomap op school gooi je toch ook niet alle vakken in 1 map bij elkaar zonder tabbladen? Da's niet overzichtelijk.

Waarom overzichtelijkheid?

Als je weet wat je zoekt is de zoekfunctie genoeg.

Als je alleen maar komt kijken om te zien wat er zo allemaal geschreven is, omdat je dat leuk vindt, en het je interesseert, dan wordt het op den duur behoorlijk moeilijk om alles door te spitten, begrijp je? Dan biedt een extra onderverdeling meer overzicht.

P.S.:

P.S. mijn vorige post is een goed voorbeeld ervan dat teveel informatie bij elkaar, zonder verdeling, niet overzichtelijk is. Vergelijk met deze post. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

phpBB forums ondersteunt (in ieder geval niet zonder MOD) geen subfora.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

Veertje schreef:Dat subonderwerpen de overzichtelijkheid ten goede komen:

Hoofdonderwerp: Niet-Technische Wetenschappen

Subonderwerpen: Filosofie, Geografie, Psychologie, enz. enz. (die moeten nu door de mensen handmatig worden ingevoerd als ze een "nieuw onderwerp" aanmaken).


Ik zie niet in hoe dat tot meer overzichtelijkheid zou leiden. Er zijn zoveel subonderwerpen. Het idee was juist; er zijn erg veel subonderwerpen dat er niet overal een forum gemaakt kan worden, anders krijg je evenveel fora als topics. Bij een aantal subonderwerpen is gebleken dat er wel aardig wat topics voor zijn, dus die hebben een apart forum gekregen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Beleid m.b.t. bepaalde topics

phpBB forums ondersteunt (in ieder geval niet zonder MOD) geen subfora.


Ok, duidelijk. Thanx!

Reageer