Springen naar inhoud

[Scheikunde] Chloorgas met Silicium mengen

• Log in om te kunnen reageren

Bnj

Bnj

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 09:15

Hallo,

Ik kom niet uit de volgende vraag. Het zijn allemaal vragen zoals deze, dus als ik hier een beetje op weg geholpen kan worden, begrijp ik de rest waarschijnlijk ook :)
Er kan SiCl4 gemaakt worden door Chloorgas te leiden over een hoeveelheid vaste Si. Bij verwarming ontstaat dan SiCl4, dat verontreinigd is met eveneens ontstane stoffen Si2Cl6 en Si3Cl8. De kookpunten van deze drie verbindingen zijn resp. 57, 245 en 210 graden celcius.

a: Zijn de genoemde siliciumverbindingen moleculair of ionogeen. Motiveer je antwoord en licht toe of het overeenstemt met de kookpunten
b: geef de structuurformules van de genoemde verbindingen en ook de namen.
c: hoe verklaar je de verschillen in kookpunt tussen de verschillende verbindingen?

Het zijn allemaal van dit soort vragen, dus als ik er n heb, kan ik de rest zelf maken. Ik wil het maar niet echt begrijpen lijkt het Rolling Eyes

Alvast bedankt en mvg,

Eddy.

Edit mod Mrtn: je zit een heel end in de buurt met je tag, maar de volgende keer tch liever met rechte haken eromheel alsjeblieft :)
Bij deze voor je gedaan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 16:35

aangezien silicium een niet-metaal is is het in ieder geval geen zout (ionogene stof),
dus dan is het een moleculaire stof,

het verschil tussen moleculair en ionair:

moleculare stoffen zijn in vaste toestand dof en bros en hebben een vrij laag smelt en
kookpunt. ze geleiden geen electrische stroom. bij kamertemperatuur zijn veel
moleculaire stoffen gasvormig of vloeibaar.

enkele voorbeelden;

aceton
suiker
zwaveldioxide
koolstofdioxide
alcohol
fructose

zouten (ionaire stof) zijn dof en bros, ze hebben een vrij hoog smelt en kookpunt. ze geleiden in gesmolten
of opgeloste toestand. tevens bestaat een zout uit een metaal en een niet-metaal, dat worden
dan ionen genoemd, vandaar de naam ionaire stof

enkele voorbeelden;

natriumchloride ( NaCl)
kopersulfaat (CuSO4)
zilverjodide (AgI)
strontiumnitraat ( Sr(NO3)2)

dan nog de griekse namen voor de getallen (heb je nodig bij opgave b):

1 is mone
2 is di
3 is tri
4 is tetra
5 is penta
6 is hexa
7 is hepta
8 is octa
9 is nona
10 is deca

voorbeeld: CCl4 is koolstoftetrachloride

en opgave c zou ik even niet weten.

ik hoop dat je het nu een beetje snapt

Bnj

Bnj

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:10

Oke dankjewel voor je reactie. Maar als het dus een moleculaire verbinding is, stemt dit niet overheen met de smeltpunten (vrij hoog).

Hoe kunnen de hoge smeltpunten dan verklaard worden? Zijn het polaire verbindingen waardoor ze een hoger smeltpunt hebben dan apolaire verbindingen?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:12

Idd, het zijn polaire bindingen die voornamelijk worden samengehouden in een rooster door elektrostatische krachten. Vermits deze heel sterk zijn is er veel energie nodig om deze atomen vrij te krijgen uit hun rooster.

rxr

rxr

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:16

Als een moluculaire stof h-bruggen kan vormen dan is het wat hogere smelpunt te verklaren. Ook de groote van de moducul heeft er mee te maken ( van der waals krachten )

Bnj

Bnj

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:32

Idd, het zijn polaire bindingen die voornamelijk worden samengehouden in een rooster door elektrostatische krachten. Vermits deze heel sterk zijn is er veel energie nodig om deze atomen vrij te krijgen uit hun rooster.

Oke en de smeltpunten van de Si2Cl6 en Si3Cl8 verbindingen zijn dus hoger omdat er meer polaire verbindingen optreden.

Als een moluculaire stof h-bruggen kan vormen dan is het wat hogere smelpunt te verklaren. Ook de groote van de moducul heeft er mee te maken ( van der waals krachten )

Dat klopt, maar in dit geval kan hij geen h-bruggen vormen aangezien er geen waterstof wordt toegevoegd in de reactie.
Maar wat je zegt over die vanderwaalskrachten, die worden dus groter als het molecuul groter is. Dat verklaart dus ook de hogere smeltpunten van de Si2cl6 en de Si3Cl8 verbindingen. Bedankt voor de reacties allemaal!

Oh nog een vraag: Chloor is elektronegatief toch? Dus delta -. Dus al heb je SiCl4 en je moet de structuurformule tekenen heb je dus een Si atoom waarbij je delta 4+ moet zetten en dan 4 chloor atomen eromheen waarbij delta - staat. Klopt dit?

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:36

Disclaimer: Ik ben bij lange na geen scheikunde-expert.

Er kan SiCl4 gemaakt worden door Chloorgas te leiden over een hoeveelheid vaste Si. Bij verwarming ontstaat dan SiCl4, dat verontreinigd is met eveneens ontstane stoffen Si2Cl6 en Si3Cl8. De kookpunten van deze drie verbindingen zijn resp. 57, 245 en 210 graden celcius.

Kan het hier niet zo zijn dat de Si-Si binding erg sterk is? Het lijkt er namelijk op dat moleculen met een relatief hoger aandeel Si-Si bindingen (0 van de 4 bindingen bij SiCl4, 1 van de 7 bij Si2Cl6, 2 van de 10 bij Si3Cl8) een hoger kookpunt hebben.

Voor de duidelijkheid: ik veronderstel dat de structuurformules van deze verbindingen analoog zijn aan die van koolwaterstofmoleculen waar C de rol van Si speelt en H de rol van Cl: dus methaan(CH4), ethaan (C2H6) en propaan (C3H8).

Bnj

Bnj

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:44

Dit moet overigens zijn: 57, 210 en 245. Foutje van mijn kant.

Kan het hier niet zo zijn dat de Si-Si binding erg sterk is? Het lijkt er namelijk op dat moleculen met een relatief hoger aandeel Si-Si bindingen (0 van de 4 bindingen bij SiCl4, 1 van de 7 bij Si2Cl6, 2 van de 10 bij Si3Cl8) een hoger kookpunt hebben.

Voor de duidelijkheid: ik veronderstel dat de structuurformules van deze verbindingen analoog zijn aan die van koolwaterstofmoleculen waar C de rol van Si speelt en H de rol van Cl: dus methaan(CH4), ethaan (C2H6) en propaan (C3H8).

Ik zou het niet weten, maar het klinkt aannemelijk. Dit icm de polariteit zou de oplopende grotere smeltpunten verklaren.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2007 - 18:01

Het feit is dat de Si binding "neutraal" zijn en enkel de Cl bindingen een polaire reactie teweegbrengen En(Cl)>En(Si). Cl trekt dus relatief sterker de gebonden elektronen naar zich toe. Vermits alle Cl atomen dat in dezelfde richting doen krijg je dus altijd maar een sterk dipool moment bij toenemende aantal Cl atomen.

Bnj

Bnj

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 18:09

Het feit is dat de Si binding "neutraal" zijn en enkel de Cl bindingen een polaire reactie teweegbrengen En(Cl)>En(Si). Cl trekt dus relatief sterker de gebonden elektronen naar zich toe. Vermits alle Cl atomen dat in dezelfde richting doen krijg je dus altijd maar een sterk dipool moment bij toenemende aantal Cl atomen.

Dank je voor je reactie. Klopt dit dan?

Oh nog een vraag: Chloor is elektronegatief toch? Dus delta -. Dus al heb je SiCl4 en je moet de structuurformule tekenen heb je dus een Si atoom waarbij je delta 4+ moet zetten en dan 4 chloor atomen eromheen waarbij delta - staat.

Klopt dit?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2007 - 18:14

Ik heb nog nooit delta 4+ gebruikt. Gewoon een delta + bij Si en delta - bij Cl is voldoende vermits dat eigelijk geen echte ladingen zijn en ook niet vast kunnen bepaald worden.

Bnj

Bnj

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 18:28

Ik heb nog nooit delta 4+ gebruikt. Gewoon een delta + bij Si en delta - bij Cl is voldoende vermits dat eigelijk geen echte ladingen zijn en ook niet vast kunnen bepaald worden.

In het boek doen ze het wel zo: bijvoorbeeld bij H20 bij O 2delta - noteren en bij de beide H's delta+ noteren.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2007 - 19:43

Dan doe je het best zoals je boek je vertelt en dan is het correct wat je vertelde :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures