Springen naar inhoud

[Natuurkunde PO] Lichtintensiteit

• Log in om te kunnen reageren

Diana_ELA

Diana_ELA

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 17:45

Ik wil de lichtintensiteit van een gloeilamp meten met een lichtsensor, die ik dan via een meetpaneel aansluit op mn laptop (Coach 5).

Hiermee wil ik het verband tussen de lichtintensiteit van een gloeilamp en de afstand v/d sensor tot de lamp onderzoeken.

Als het goed is, wordt de lichtintensiteit v/d lamp minder, als je de sensor verder wegzet. Zo ja? Hoeveel dan?

P.S: dit is een P.O voor Natuurkunde, en ik moet eerst onderzoek doen, dus ik kan de proef zelf nog niet uitvoeren. Kan iemand mij AUB verder helpen?????
Ofwat info geven.

Diana_ELA

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 18:14

Intensiteit is gedefinieerd als vermogen/oppervlakte.

Nu kijk je wat er gebeurt op een bolschil met straal r:

Vermogen = lichtvermogen van de lamp (dus bij bv een 60W lamp is dit door warmteverliezen veel minder dan 60W)

oppervlakte = LaTeX

Dus intensiteit = LaTeX

De lichtintensiteit daalt dus kwadratisch. Afstand tot de lamp x2 = intensiteit /4

Dit geldt enkel voor een ideale puntbron die in alle richtingen evenveel licht uitstuurt. Maar een gloeilamp is daar een heel goede benadering van (je moet natuurlijk niet op 1 mm van de lamp meten want dan gaat de puntbron benadering niet meer op)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2007 - 18:23

Het maakt niet uit of het een ideaale puntbron is, als het maar een puntbron is, en je de afstand loodrecht op de lamp verandert.

Dus, voor elke hoek geldt, meet de lichtbron dichtbij, dit meet de intensiteit van een klein rechthoekje. Ga dan loodrecht naar achteren, en de intensiteit zal een vierde zijn.

Er moet wel helemaal geen achtergrond verlichting zijn. Dus een zwarte wand, geen andere lichtbronnen. Het beste is om de achtergrond verlichting te filteren door het af te stellen met een zwarte plaat voor de lichtbron, maar ver genoeg van de sensor af dat er nog achtergrond licht in kan vallen. Die intensiteit is dan de nul.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2007 - 13:22

svp voortaan vakgebied tags [ ] en het topic in het juiste forum plaatsen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures