[vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

[vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Hallo,

Voor mijn opleiding (hts werktuigbouwkunde) heb ik een opdracht gekregen. Een deel van die opdracht is een manier te bedenken om in de lengterichting doorgesneden en diepgevroren aardbeitjes allemaal op hun platte kant te krijgen.

Mechanisch lijkt me dit erg lastig. Daarom had ik het volgende experiment uitgevoerd:

Ik had de diepgevroren aardbeitjes in een bak water laten vallen, om te kijken of ze door hun vorm wellicht met een bepaalde kant naar boven zouden drijven. Dit had geen resultaat.

Toen ik echter de dichtheid van het water wat ging verlagen door het te mengen met olie had ik wel resultaat. De aardbeitjes kwamen allemaal boven drijven met de gesneden kant naar onder.

Nu is het probleem, olie en water is niet goed te vermengen, en olie op de aardbeien wil natuurlijk ook niemand.

Ik ben dus op zoek naar een manier om

- of de dichtheid van water te beinvloeden, zodat die ongeveer gelijk kan worden aan mijn water/olie mengsel. (+/-0.95kg/ltr)

- of een andere stof met ongeveer zo'n dichtheid die ik hiervoor kan gebruiken. Die stof moet natuurlijk geen nadelige gevolgen hebben voor de aardbeien.

Wie kan mij vertellen of dit mogelijk is?

mvg Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Zou het mechanisch niet lukken met een heen-en-weer bewegende plaat? De aardbeitjes gaan dan schommelen als ze met de bolle kant onder liggen waarna ze vervolgens "omklappen", en liggen stabiel als ze met de platte kant op de bewegende plaat liggen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Je kan methanol aan het water toevoegen: dat verlaagt de dichtheid met zo'n 15-25% (afhankelijk van de water/methanol verhouding). Pas wel op, want methanol is giftig en potentieel kanker-verwekkend.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Hmm, en zou methanol veilig zijn voor gebruik bij voedselproducten?

Raspoetin's idee klinkt goed - gekoppeld aan een systeem dat de aardbeien gedoseerd op een band brengt (zodat ze allemaal de ruimte hebben om om te klappen en elkaar niet blokkeren, zeg maar) lijkt het me prima werken.

Berichten: 597

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

en als de plaat een beetje nat wordt gemaakt, dan blijven ze ook nog een beetje plakken op de afgesneden kant

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

:) Ik weet niet zeker of het werkt, maar misschien kan je lucht door het water blazen.

Raspoetins idee vind ik ook wel een hele goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Ik weet niet juist hoe de aardbeien gesneden worden maar misschien bekijk je best eens hoe ze gesneden worden en kan je ze direct op hun platte kant laten vallen.

Het geen hierboven voorgesteld is van een trilgoot daar moet je natuurlijk de bedenking bij maken dat je aardbeien niet kapot trillen of rotte plekken beginnen te vertonen. Wil je dat vermijden dan kan je natuurlijk beginnen denken aan bepaalde biologische methoden om de "schil" van je aardbeien te gaan versterken :)

Zelf vond ik het idee van water heel goed maar het moet natuurlijk aan onze voedingseisen voldoen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Het geen hierboven voorgesteld is van een trilgoot daar moet je natuurlijk de bedenking bij maken dat je aardbeien niet kapot trillen of rotte plekken beginnen te vertonen.
Volgens de topicstart zijn ze al diepgevroren vóórdat ze gesneden worden. Voor butsen hoeven we dus niet bang te zijn.

In water omkeren gaat niet, want dan ontdooi je je aardbeien weer. In pure gekoelde ethanol??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Waarom laat je ze niet rollen, als ze een halve bol zijn, zullen ze altijd wel op hun vlakke kant blijven hangen. kwestie van juiste afstand en helling berekenen.

De originele vraag was natuurkundig, maar de rest heeft alleen met werktuigbouwkunde te maken, daarom verzet ik het naar alledaags.

Berichten: 4

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties

Even als reactie op het idee van schudden, waardoor ze omkeren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Inderdaad gaan de aardbeien wat rollen als ze op de bolle kant liggen, maar ze omkrijgen door schudden/trillen/glijden is echt niet te doen.

Natuurlijk zijn ze wel zo te schudden dat ze om gaan keren, maar dat geld dan ook voor de voornamelijk wat kleinere aarbeitjes die al op de goede kant liggen.

En idd zijn de aarbeien diepgevroren, dus beurs worden doen ze niet. Ze worden overigens aangevoerd in zakken vanuit een andere fabriek, reeds diepgevroren en doormidden gesneden. Als de vloeistof tegen de 0 graden gehouden wordt kan de aardbei wel een x aantal seconde in de vloeistof gehouden worden zonder te ondooien. (thuis met kraanwater van +/- 4 graden al 15 seconden)

De vloeistof kan daarna mbv lucht van de aarbei gespoten worden.

Doordat er dus volgens mij geen makkelijke betrouwbare manier is om de aardbeien mechanisch om te keren ben ik op zoek naar een vloeistof met een dichtheid van ongeveer 0.95 kg/ltr, die ook nog is met voeding in aanraking mag komen.

Ook heb ik al een test gedaan met lucht in het water te blazen (mbv poreuse steentjes die ook in aquaria gebruikt worden) echter hoe fijn de lucht ook verdeeld wordt de aardbei gaat onberekenbaar gedrag vertonen zoals tollen, zinken en weer drijven enz.

Het lijkt enigzins te werken maar het is zeker niet betrouwbaar genoeg...

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een antwoord op de beginvraag...

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

zout water, maar dat bezorgt je water een iets hogere dichtheid dacht ik.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Een andere vloeistof dan water gebruiken, ben ik persoonlijk voor voedsel niet zo'n fan van. Ik wil je eens aanraden om de mogelijkheden welke temperatuur en luchtdruk variatie bieden. Hier zijn genoeg tabellen van in omloop. Of voor elke mogelijke temperatuur en luchtdruk ook de dichtheid van water bekend is, dat is een kwestie van opzoeken of desnoods zelf bepalen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Water krijg je niet aan een dichtheid van 0,95 kg/L. Maar als het met díe dichtheid werkt, dan moet het toch werken met een lagere dichtheid ook? Pure ethanol kun je makkelijk koelen tot -18°C, het is voedselveilig, antiseptisch, goedkoop, en de dichtheid is ongeveer 0,8 kg/L.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Alweer bedankt voor de reacties.

Of een dichtheid van 0.8kg/ltr ook voldoet weet ik eigenlijk niet. Een aarbei bestaat volgens mij voornamelijk uit water, dus als de vloeistof eromheen een te lage dichtheid heeft zal de aardbei zinken ipv net aan boven/onder het vloeistofoppervlak blijven.

Maar volgens mij heeft benzine ook ongeveer zo'n dichtheid. En dat heb ik wel thuis. Ik zal morgen is een aardbei in een bakje benzine gooien om te kijken wat ie doet.

Mocht het resultaat positief zijn dan ga ik zeker is verder informatie zoeken over ethanol. Ik had er nog nooit van gehoord namelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Mocht het resultaat positief zijn dan ga ik zeker is verder informatie zoeken over ethanol. Ik had er nog nooit van gehoord namelijk.
Ethanol is gewoon de alcohol die in alle alcoholische dranken zit. Met dat zinken heb je overigens een punt. In plaats van met benzine zou je het eens met jonge jenever kunnen proberen (een 35 % oplossing van ethanol in water :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer