Springen naar inhoud

Verband tussen roest en tetanos

• Log in om te kunnen reageren

Kluizenaar

Kluizenaar

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2005 - 17:56

Toen ik klein was zeiden ze dat je tetanos kon krijgen door je te kwetsen aan een verroest stuk ijzer. Klopt daar iets van? Of is het maar een fabeltje?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 14 januari 2005 - 20:34

Tetanos wordt veroorzaakt door een anaerobe bacterie.Die blijft alleen in leven als hij afgesloten is van de lucht,zoals in een diepe wonde.Je wordt niet besmet door het ijzer of door de roest maar wel door de bacterie die er soms kan aankleven en in je wonde achterblijft.Hoe dieper de wonde en hoe vuiler de omgeving hoe groter de kans op besmetting.Laat een wonde steeds goed verzorgen.Als het nodig is,krijg je nog een spuitje tegen tetanos.De bacterie komt vooral voor in de grond.Een mooi mes dat in de tuin ronddoold is even gevaarlijk als een roestige nagel.Het kan geen kwaad je te laten inenten tegen tetanos,je voelt het amper.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2005 - 22:47

TetanUs... :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

• Gast

Geplaatst op 15 januari 2005 - 10:01

Beste Bas,die zonder zonde is .........

Kluizenaar

Kluizenaar

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 12:44

Tetanos wordt veroorzaakt door een anaerobe bacterie.Die blijft alleen in leven als hij afgesloten is van de lucht,zoals in een diepe wonde.Je wordt niet besmet door het ijzer of door de roest maar wel door de bacterie die er soms kan aankleven en in je wonde achterblijft.

Ik dacht al zoiets. Tetanos wordt dus veroorzaakt door een bacterie, en roest is niets anders dan geoxideerd ijzer. Daar krijg je dus niet zomaar tetanos van. Ik denk dat het wel zo is dat verroest ijzer nogal eens wordt aangetroffen in "vuile" omgevingen, waar de tetanosbacterie wordt aangetroffen. Maar als je je kwets aan verroest ijzer moet je dus niet meteen in enorme paniek raken, of het ijzer roest is of niet maakt niet uit, wel of het vuil is.
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2005 - 17:26

Roger,

Als iemand zich de moeite neemt de fouten van anderen te corrigeren, wil dat niet zeggen dat die persoon zelf nooit fouten maakt. Als echter niemand die moeite neemt, blijven fouten bestaan en worden zo door anderen overgenomen.

Een correctie hoeft niet als persoonlijke aanval opgevat te worden. Tetanus is trouwens de gebruikelijke Nederlandse term, terwijl in het Frans over tťtanos gesproken wordt.

• Gast

Geplaatst op 15 januari 2005 - 19:04

Akkoord,beste Eek,voelde me daarmee nu ook niet tot in de ziel geraakt.Hadden we nu allen samen aan tafel gezeten,dan had ik het zelfde gezegd.Met schrijven moet je soms voorzichtig zijn.De lezer kan de uitdrukking op je gelaat niet zien terwijl je aan het schrijven bent.Soms komt het venijniger over dan bedoeld.Mijn excuus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures