Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Pulsenteller laten aftellen

• Log in om te kunnen reageren

Fanta

Fanta

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 10:51

Ik wil een frisdrank automaat automatiseren. We hebben de koeling systeem en het betaalsysteem al. Alleen de vooraad nog. We gebruiken hiervoor het programma systematic. Dus het maakt niet uit hoeveel systeemboarden we gebruiken.. :wink:

Het probleem:

Ik wil een pulsenteller laten aftellen, ik heb veel dingen geprobeert maar ik kom er niet echt uit. Ik dacht zelf aan twee tellers en een invertor. Maar het werkt niet. Hopelijk kunnen jullie me wat opweg helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 13:57

http://en.wikipedia....dder-subtracter

Dit is een circuit om op te tellen en af te trekken.

Veel ingewikkelder dus als wat je nodig hebt maar zou moeten werken.

Wat je ook kan doen is zelf de logische functie voor -1 proberen te zoeken.

a2a1a0
- 1
-------
b2b1b0

dan is
b0 = not(a0)

a1 moet enkel veranderen als a0 = 0
b1= not(a0).not(a1) + a0.a1

a2 moet enkel veranderen als a0 en a1=0
b2=not(a0.a1).not(a2) + (a0+a1).a2

enz...

voor b10 krijg je al een enorm uitdrukking (want afhankelijk van a0 tm a10), dus dit is misschien niet de ideale oplossing. Je gaat ook veel meer delay krijgen om b10 te berekenen dan b0 (b0 is 1 not poort, b10 zijn enorm veel poorten)

Nu moet je nog dmv bv een D flipflop a = b elke keer je -1 wil doen.

D flipflop geeft aan de output dezelfde waarde als de input op het moment dat de klok hoog wordt. Dus als klok neem je het controlesignaal dat zegt wanner je moet verminderen. Elke keer dit hoog wordt zal de bewerking dus uitgevoerd worden. Je moet alleen goed opletten dat de -1 bewerking voltooid is als je gaat klokken.

Als er nog dingen onduidelijk zijn vraag je het maar

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures