Geloof, Jouw Mening?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3

Geloof, Jouw Mening?

Oke, ik wil heel graag mijn mening over dingen kwijt. Belangrijk is het om je eigen mening te hebben! Laat je mening niet afhangen door anderen. Wees kritisch met wat ik zeg en laat ook even iets horen!

Ik vind geloof in somige delen goed maar ik vind het eigenlijk ook heel slecht! Geloof geeft je een rust gevoel, Belief is Relief om het een beetje leuk te laten klinken. Geloof geeft uit der aard normen aan waarden met zich mee. Een manier van denken. Een levensopvatting.

Oké genoeg nu! Even tijd om een flinke mening te horen!

Geloof is iets persoonlijks en niet iets dat bepalend moet zijn door iemand anders. Geloof is ook iets dat je mag verwerpen omdat het persoonlijk is. Als ik zeg dat cola goed voor je is, mag jij vinden van niet. Je gelooft dus niet in mijn mening.

Geloof is denk ik opgericht omdat er vroeger geen orde was. Iets om mensen bij elkaar te brengen. Het brengt ook mensen bij elkaar maar doordat er meerdere geloven zijn ontstaat er ruzie. Over de vraag wie gelijk heeft.

Als je nu 2000 jaar terug in de tijd gaat hoe leg je dan uit wat een overheid is? Een hogere macht die regels heeft en waarvoor je gestraft kan worden.

Geloof is haast hetzelfde je gaat dan namelijk naar de Hel.

Een samenleving met alleen 1 overheid zonder geloof is voor mij het paradijs.

People may say i'm a dreamer but i'm not the only one.

Wat is een verlosser?

Ook zo *** is dat je ouders kiezen wat je gelooft. Je wordt van je geboorte gedoopt/besneden. Daarna ga je je communie doen of je krijgt een barmitswa. Tegen de tijd dat je het allemaal een beetje in ziet waar je mee bezig bent heb je al een stempel op je hoofd. Ook in je hoofd. Je gedachtes worden beinvloed omdat je elke week iets moet aanhoren of lezen uit een boek. Dit is voor somige niet eens zo slecht...

Misschien moet ik de bijbel lezen maar misschien ook niet! Ik wil namelijk mijn eigen mening hebben. Ik heb normen en waarden van hier tot Tokio en ik geloof niet. Vooral omdat ik het *** vind dat het mensen in groepen verdeelt.

Islam

Bij de islam is het zo dat als je gelooft, dat je na je dood 41 maagden krijgt ofzo. Mannen vinden het dan niet zo erg om elke dag even te bidden. Vrouwen moeten daarom onderdrukt worden. Hoofddoekje. De rest mag ingevult worden. Vrijheid van menings uiting. Prachtig de overheid.

Mijn vraag aan terroristen is of ze nou zelf echt geloven dat het goed is om iemand dood te maken voor hun geloof. Niet-terroristen mogen ook hun mening hierover geven!

Algemeen

Ik denk dat het wel klopt dat als je je best doet om goed te leven bijv. de 10 geboden na te streven. Ook voor je zelf bepalen wat jij denkt dat goed en slecht is. Dan komen we met z'n allen in het paradijs. Ik ga misschien zelf wel een boek schrijven joh. Ik hoop dan dat mensen geloven dat ze zelf kritsch moeten zijn. Tegen kritiek kunnen is ook een hele schone zaak!

Voor vandaag hou ik het weer voor gezien! Ik kan nog uren hierover praten ik vind het belangrijk dat mensen ook hierover nadenken.

Reageer Please! :)
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 481

Re: Geloof, Jouw Mening?

Hans schreef:Islam

Bij de islam is het zo dat als je gelooft, dat je na je dood 41 maagden krijgt ofzo. Mannen vinden het dan niet zo erg om elke dag even te bidden. Vrouwen moeten daarom onderdrukt worden. Hoofddoekje. De rest mag ingevult worden. Vrijheid van menings uiting. Prachtig de overheid.

Mijn vraag aan terroristen is of ze nou zelf echt geloven dat het goed is om iemand dood te maken voor hun geloof. Niet-terroristen mogen ook hun mening hierover geven!

Reageer Please! :)
Ok, aangezien jij het zo graag wilt, reageer ik maar..

Je bent wel lekker aan het praten over allerlei zaken, maar het is duidelijk dat je je niet erg hebt verdiept in de Islam . ( EN ik als Moslim weet denk ik een béétje meer over de Islam dan jij.)

Ga jij maar eens boeken e.d. lezen, of vraag het aan Moslims ipv. steorotypies waar de media voor zorgt.. Want wat je hebt geschreven kan ik als ik het zo lees moeilijk een reactie op geven. Vooral dat stukje over ''Islam'' mog je zeker wel herzien.. Ik heb nu geen zin om alles toe te lichten; wil je er een mening over vormen ga dan meer te weten komen over deze onderwerpen, of schrijf er in ieder geval niet over.. Op niet onderbouwde argumenten reageren, is een beetje zinloos.

Berichten: 3

Re: Geloof, Jouw Mening?

Ik haal dat stukje wel weg maar dat kan ik niet doen omdat je op heb gereageerd. Naja ik heb er ook geen verstand van! Zo zie ik het als ongelovige. Ik vind Christendom en Jodendom net zo slecht het is niet zuur bedoelt. Ik ga denk ik ook boeken lezen! maar dat duurt een beetje lang
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 3

Re: Geloof, Jouw Mening?

Leg het anders gewoon uit! Misschien heeft het wel te maken met cultuur. Zo'n reactie had ik heus verwacht maar ik wil gewoon graag een uitleg hierover. Ik wil eigenlijk geen boeken lezen omdat ik het tijd verspilling vind en ik vind het geloof eigenlijk gewoon ***! Het is zo'n zure groepsverdeling van de mensen! Men... Er is veel oorlog hierover geweest! Ik vind dat onzin. Ook de Israel kwestie is gewoon zuur laat lekker iedereen wonen waar die wilt! Wat maakt dat geloof nou uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Geloof, Jouw Mening?

Oké genoeg nu! Even tijd om een flinke mening te horen! Reageer Please! :)
:) Ik vind je grappig! En ook wel een beetje lief! Ik ben blij dat je een eigen mening hebt en dat je open staat voor kritiek. Als je heel graag je mening over iets kwijt wilt, kun je die inderdaad het beste uiten. Ik vind het dapper van je dat je tegelijkertijd luistert naar wat anderen van jouw mening vinden. Op die manier ontwikkel je die van jezelf! Succes!
zonder vrijheid geen waarheid

Berichten: 481

Re: Geloof, Jouw Mening?

Leg het anders gewoon uit! Misschien heeft het wel te maken met cultuur. Zo'n reactie had ik heus verwacht maar ik wil gewoon graag een uitleg hierover. Ik wil eigenlijk geen boeken lezen omdat ik het tijd verspilling vind en ik vind het geloof eigenlijk gewoon ***! Het is zo'n zure groepsverdeling van de mensen! Men... Er is veel oorlog hierover geweest! Ik vind dat onzin. Ook de Israel kwestie is gewoon zuur laat lekker iedereen wonen waar die wilt! Wat maakt dat geloof nou uit!
Hmm... Het geloof kwestie is complex.. en met loze kreten als '' het is gewoon k*t'' doe je de geloofwaardigheid van je argumenten geen goed aan.

Zoals ik al zei, ik kan moeilijk over de beginselen van het geloof posten, maar er zijn enkele factoren die je zo een beetje over het hoofd ziet..

1) Geloof biedt houdvast aan mensen

2) Geloof zorgt ervoor dat die mensen geen zonden doen

3) Geloof zorgt voor uniforme waarden en normen in die maatschappij

4) Als je een mening wilt vormen over een geloof ( bijv. Islam) bestudeer dan niet de Moslims, maar de Islam!

Bijv. Volgens de Islam is het volledig verboden om onschuldigen op te blazen.. Hoe leg je dit uit aan de terroristen? Want zij zijn weer geindroctineerd door anderen en krijgen te horen dat als je x aantal ongelovigen opblaast, je naar de hemel zult gaan e.d.. Maar volgens de Islam is het schenden van de mensenrechten ( en we kunnen dit verlennen naar dierenrechten zelfs) volstrekt fout.. Hieronder valt dus stelen, doden, pijn doen, je niet aan je beloften houden, liegen, bedriegen, bedreigen .. en weet ik het allemaal !

Met andere woorden, als nou ( iig alle Moslims) zouden leven zoals het hóórt ( wat dus om een of andere reden niet gebeurt) zouden allerlei negatieve incidenten waarin Moslims ( of in ieder geval gepresenteerd als Moslims) voorkomen geshiedenis worden.

Hans, ik snap best je frustratie, omdat jij de geloven ervaart zoals het wordt praktiseerd.. Maar bedenk ook dat het geloof voor vele goede dingen heeft geleid..

In Nederland is het effect van het geloof minder..

Neem een discreet voorbeeld: Voor ongelovigen is het enige ( om het maar bot te zeggen) wat hen tegenhoudt van misdaad de wet.. Als de wet er niet is, dan doen ze veel sneller een misdaad.. Bij gelovigen is er een wet erbij: een wet die er altijd is, en die alles ziet wat je doet..

Je kan zeggen ''wat een onzin'', maar het is en blijft een geloof,- maw. het is niet met formuletjes te verklaren :wink:

Berichten: 614

Re: Geloof, Jouw Mening?

Je wilt dus een pittige mening horen Hans, die niet zo goed Nederlands kan.

In de natuur geldt het recht van de sterkste. In de natuur is de mens de sterkste. Mensen willen onderling weten wie de sterkste is.

Het instrument waaraan dat af te meten is heet: geld.

En de rest? Dat is allemaal bijgeloof, daar moet je niet intrappen.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Geloof, Jouw Mening?

-slotje-, op verzoek van de TS. Mocht 1 van jullie toch nog door willen gaan: prima, stuur me maar een pb en hij is weer los!
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Geloof, Jouw Mening?

en weer los, op verzoek.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 325

Re: Geloof, Jouw Mening?

Kijk ik wil niks vervelends kwijt over een geloof. Ik vint dat je zelf moet weten over het geloof. Maar als het echt zo is dat de man in de islam 41 maagden krijgt en de vrouw helemaal niks, is het wel oneerlijk verdeeld. En daarbij komt inderdaad ook dat er veel oorlog is dankzij het geloof. Dus er zijn maar weinig echte gelovigen. Derest doet ook maar waar hij/ zij zin in heeft. Dus inderdaad het geloof is niet slecht. De mensen die zeggen dat ze geloven en zich niet aan de regels houden zijn slecht. Wat ik dus wil zeggen is dat in allebij juillie meningen wel iets zit. Ikzelf geloof niet. Maar alle geloven hebben ook negatieve kanten. Maar ook goeie.

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: Geloof, Jouw Mening?

Herodotus schreef:Je wilt dus een pittige mening horen Hans, die niet zo goed Nederlands kan.

In de natuur geldt het recht van de sterkste. In de natuur is de mens de sterkste. Mensen willen onderling weten wie de sterkste is.

Het instrument waaraan dat af te meten is heet: geld.

En de rest? Dat is allemaal bijgeloof, daar moet je niet intrappen.
:) Volgens mij heb je maar weinig geld op zak, Herodotus.
zonder vrijheid geen waarheid

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Geloof, Jouw Mening?

Deze chat topic van filosofie/theologie/ethiek verplaatst naar WSF cafe.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Geloof, Jouw Mening?

En daarbij komt inderdaad ook dat er veel oorlog is dankzij het geloof.
Hier ben ik het niet mee eens. Oorlog zit gewoon in de mens, verdeel een groep mensen in twee groepen en je krijgt ruzie. Dat geldt voor religies, voetbalsupporters, steden, streken, landen, culturen, politieke partijen etc. In feite zijn we gewoon rivaliserende kuddes apen.

Religie wordt hierbij echter vaak als argument gebruikt omdat er in feite geen goed argument is. Kijk bijv. naar israel. Twee volkeren die naast elkaar leven maar elkaar niet kunnen luchten of zien. Ze willen een reden hebben om elkaar het land uit te jagen, dus gebruiken ze het geloof maar als argument.

Ik vind geloof opzich prima, want het biedt een heleboel mensen steun. Maar mensen moeten wel redelijk na blijven denken. En geen argumenten gaan gebruiken als: "In de bijbel staat dat..."
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Geloof, Jouw Mening?

Ik zal eens zeggen wat ik over geloof denk.

Geloof is als iets goed begonnen en later toen de mensen slimmer werden werd het als een machtdinges gebruikt.

De slimmerikken konden met behulp van "het geloof" de "dommerikken" in bedwang houden (ik spreek nu over vroeger he, middeleeuwen en al) en het geloof was een manier voor de slimmerikken om snel rijk te worden door niets te doen.

Later in het eind van de middeleeuwen kwamen een ander soort slimmerikken DE HUMANISTEN en die begonnen KRITISCH na te denken.

Zij begonnen de wetenschap die er toen al was verder te ontwikkelen tot een niveau waar de kerk van bang werd en al want de kerk zou al zijn macht verliezen omdat die nieuwe denkwijzen en al te veel aan het geloof aan het knagen waren.

vb De werel is rond en de wereld is er langer dan 6000 jaar etc etc

Dit is volgens mij geloof: een ouderwetse manier om veel geld te verdienen zonder er een klop voor te doen. (niet alle gelovigen zijn zo'n crapuul he begrijp mij niet verkeerd en er zitten zeker goede boodschappen achter.)

en over het voorgaande bericht: ik zal eens iets zeggen en je moet er maar over denken zoals je wilt. het is mijn mening.

Alle oorlog en dergelijke dingen zoals koncentratiekampen genocide en alle andere morbide zaken. Als dat allemaal bestaat (en dat is zo moestet er hier mensen zijn die het nog niet weten) dan is Onze heer de schepper ofwel (volgens mij) crapuul of een grote leegaard of hij bestaat niet.

Godsdiensen hebben goede bedoelingen en horen juist zo'n morbide dingen te voorkomen en dat lukt dus niet echt goed, dus stap ik over naar een andere methode.

Ik heb gesproken.

iedereen mag mijn mening bekritiseren wat hij wil, ik sta altijd open voor kritiek.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Geloof, Jouw Mening?

De discussie over Dawkins is afgesplitst: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=55329 . (jouw laatste post gaat daar ook nog naartoe, Math-E-Mad-X, hoef je nu dus niet overnieuw te typen.) Edit: done.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer