Telescoop, beeld onscherp 2

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Telescoop, beeld onscherp 2

Ik heb onlangs eens mijn telescoop terug bovengehaald. Mijn vader heeft die jaren geleden eens gekocht en we hebben daar veel plezier mee gehad, maar om onduidelijke redenen zijn we die vergeten. En nu heb ik er plezier mee.

Het is een 'elfje', 114 mm speigeldiameter, 900 mm brandpuntsafstand. Het is een Newton-spiegeltelescoop.

Maar onlangs wou ik eens Saturnus bewonderen. Ik keek op mijn hemelkaart, zag een helder puntje aan de hemel op ongeveer de juiste plaats, en richtte. Met het kleinste oculair zag ik een rond schijfje, met daarop de afbeelding van de spider die het kleinste spiegeltje vasthoudt! :)

Hield ik 2 vingers voor de opening, dan zag ik die geprojecteerd op Saturnus! Dit is op z'n zachtst gezegd ongelooflijk storend, maar ook onverklaarbaar. In mijn cursus 'Telescopen en hun gebruik' wordt daar niets over gezegd, en zegt men zelfs dat kleine vlekjes op de spiegel niet zichtbaar zijn in de afbeelding, maar slechts tot contrast verlies lijden.

Kan iemand me dit eens uitleggen?

Ik ben overigens niet helemaal zeker dat het Saturnus was, mijn vingers waren te bevroren en mijn statief te onstabiel om een grotere vergroting te kiezen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Telescoop, beeld onscherp 2

Wat je zag wijst er op dat de telescoop niet goed scherpgesteld was. In het beeld dat je zag, zat daar de vangspiegel mooi in het midden van de lichtschijf? Als dat niet zo is, is de telescoop ook nog niet gecollimeerd.

Maar draai aan de focusknop zodanig dat dat lichtschijfje met die schaduw erin kleiner wordt - dan ben je 'm scherp aan het stellen. Wanneer het zo klein mogelijk is heb je 'm scherp gesteld. Dan zou je (afhankelijk van de vergroting natuurlijk!) geen moeite moeten hebben om Saturnus te herkennen.

Welk brandpuntsafstand had het oculair dat je gebruikte?

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Telescoop, beeld onscherp 2

Het klinkt zelfs zo onscherp dat je wellicht bij daglicht eens zou moeten proberen een (niet al te nabij) object te vinden (boom, kerktoren, huis van de overburen :) ). Gebruik bovendien het oculair met de grootste brandpuntsafstand.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Berichten: 824

Re: Telescoop, beeld onscherp 2

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je wel vertellen waar saturnus nu staat:

Afbeelding

Het is een afbeelding van hoe het er uit zal zien, vanavond om 0:00.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Telescoop, beeld onscherp 2

Ruben Kwast, bedankt maar Saturnus weet ik wel te vinden hoor. Trouwens de lucht ziet er zo bewolkt uit dat ik niet op veel hoop.

Brinx, scherpstellen, dat had ik moeten doen. Maar het werd echt wel te koud. Ik ga me eens een paar dunne handschoenen zoeken.

Reageer