Dieselbrandstof.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 193

Dieselbrandstof.

Weet niet of het hier op de juiste plaats word gepost maar ik waag het erop.

Iemand die een personenwagen bezit met een dieselmotor stelde de vraag (in een ander forum) waarom het verbruik van zijn wagen na een tweetal jaar was gestegen van +/- 7 liter per 100 km. naar een 8,5 liter.

Na uiteraard de gewone antwoorden van onderhoud, misschien veranderde rijstijl, enz. was er iemand die met stelligheid aanraadde van toch maar altijd "merkdieselbrandstof" te tanken en zeker niet gaan bevoorraden aan de "witte pompen" die "merkloze diesel" verdelen.

Bij die persoon scheelde dat "zeker" 150 km. meer rijden op merkdiesel t.o.v.

merkloze per volle tank.

Dit lijkt me sterk.

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Dieselbrandstof.

Ligt eraan wat je precies met merkdiesel bedoelt. Als je het hebt over bivoorbeeld de VPower van Shell (anderen hebben ook zo'n variant) dan klopt het wel. Mijn ouders rijden diesel en die hebben destijds het verbruik bijgehouden, voor en nadat ze overstapten op VPower. Ik meen dat het gemiddeld ongeveer 1,5 km per liter brandstof scheelde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 582

Re: Dieselbrandstof.

8,5 of 7 liter is een verschil van 20%. Dat is niet te verklaren met wel of geen merkbrandstof.

gewone diesel bevat een kalorische waarde van 42 Mj/Kg.

Gasolie ofwel rode diesel (maar het is geen diesel , het is iets lichter) tussen de 41 en 39 Mj/Kg. Maar dat mag je niet in je tank gieten, want dat is volgens de belastingdienst niet voor wegverkeer.

Hoger verbruik kan door bijv. rijstijl of veel korte ritten veroorzaakt worden. Als de inspuithoek niet meer goed is kan de dieselmotor ook meer verbruiken.

Vuile injectors, luchtfilter lang niet verwisselt of nat geworden.. Ik noem maar een aantal dingen die zo bij me opkomen.

Dat een auto jaarlijks naar de garage gaat wil ook tegenwoordig niet al te veel zeggen. Ik zou eerst naar het luchtfilter kijken, dat is het makkelijkst.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 12.262

Re: Dieselbrandstof.

Het lijkt me heel sterk dat er zo'n groot verschil is tussen de diesels die je bij diverse pompen tankt. Er kan wel een beetje verschil in samenstelling zijn, maar zeker geen 20% verschil in energiewaarde.

Als het tussen pomp A en B 20% scheelt zou ik 1 van de pompen ervan verdenken met zijn meter te hebben gerotzooid, zodat die netjes op 60 liter staat terwijl er maar 55 is getankt oid.

Op zowel samenstelling van brandstof als het werken van de meters is echter wel controle, dus het lijkt me sterk dat zoiets werkelijk voorkomt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Dieselbrandstof.

allerhande verliezen kunnen ook bijdragen op een verhoogd verbruik (wiellagers, bussen van de krukas en drijfstangen, versleten koppeling/boite, andere banden, ...)

Reageer