Springen naar inhoud

Territoriaal gedrag

• Log in om te kunnen reageren

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 12:31

Is het hele racisme-verhaal een dwaalspoor? Zijn de oorzaken van oorlogen en onvrede tussen groepen mensen een uiting van territoriaal gedrag eerder dan een hekel hebben aan andere bevolkingsgroepen?
In deze context zie ik hebzucht ook als een afgeleide van territoriaal gedrag. Het willen hebben wat een ander bezit. Dit kan land zijn, maar ook geld b.v.

Had Hitler echt een hekel aan Joden of had hij simpelweg veel geld nodig om zijn oorlog te financieren en zocht hij een legitieme reden om dit af te pakken van een bevolkingsgroep die over het meeste kapitaal beschikte?

Graag uw mening.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2007 - 12:18

Ik ben zelf van mening dat vooral angst de oorzaak is van vele conflicten. Waarbij angst een breed spectrum kan hebben. Angst voor machtsverlies, angst dat de eigen veiligheid in het geding komt, angst voor het onbekende (onbegrip). Algemeen: als we ergens geen grip op hebben dan vormt dat potentieel een bedreiging.

P.S. ik vind trouwens deze topic veel beter in het psychologie forum passen. Verplaatst.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2007 - 13:40

Het "racisme-verhaal" is geen dwaalspoor. "Territoriaal gedrag" lijkt me dat in deze context wel... Zoals al eerder gezegd in andere topics: de mens is een instinctzwak wezen. Het evolutionair ingebakken territoriaal gedrag kan je terugvinden op kleinere schaal. In veel conflicten primeren angst of hebzucht. Hebzucht is hier minder aan de orde.

Racisme grondt in angst, je zou het dan ook kunnen zien als een fobie, uitgaande van de definitie: een angstreactie die niet in verhouding staat tot het gevaar van de stimulus.

Om even in te gaan op de vraag over Hitler: zijn ideaal was het sterke, Arische ras... Als dat geen racisme was, weet ik het ook niet meer. Anti-joodse gevoelens waren in die tijd legio en het was dan ook helemaal niet moeilijk om die angst in zijn voordeel te gebruiken. In de grote depressie van de jaren '30 waren complottheorieŽn geloofwaardig. (Let wel, je ziet ze nu in de VS weer de kop opsteken!) Op basis van het ideaal, en met het oog op verrijking van het ras, kon de oorlog gestart worden. Het was mooi meegenomen dat de vervaardiging van wapentuig en de industriŽle uitroeiing van bevolkingsgroepen (een unicum in de geschiedenis) de kas spijsden.

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 februari 2007 - 00:15

Ik ben zelf van mening dat vooral angst de oorzaak is van vele conflicten. Waarbij angst een breed spectrum kan hebben. Angst voor machtsverlies, angst dat de eigen veiligheid in het geding komt, angst voor het onbekende (onbegrip). Algemeen: als we ergens geen grip op hebben dan vormt dat potentieel een bedreiging.

Daar schaar ik me achter. Ik zou zelfs nog iets verder willen gaan en suggereren dat er maar een soort angst bestaat en dat is de angst dat "de anderen" niet van ons houden. Deze komt in mijn ogen weer voort uit het groeiproces.
We leren iets en zien in dat wat we in het verleden gedaan hebben verkeerd was. Daar schamen we ons voor en we kunnen niet goed overweg met dat gevoel...we houden iets minder van onszelf door dit gevoel. Daardoor worden we bang dat "de anderen" ons ook zo gaan zien. We projecteren blijkbaar min of meer dit gevoel van schaamte...of van "wat-minder-houden-van-onszelf" op "de anderen".

Best vreemd om onszelf zo te bekijken.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2007 - 19:54

Ik denk dat er wel verschillende vormen van angst zijn. Als er een brullende leeuw voor me staat ben ik bang omdat ik fysiek bedreigd wordt, niet omdat ik denk dat Ūe niet van me houdt. Of.... wacht eens... mischien heb je toch wel gelijk...ik weet wel zeker dat ik denk dat Ūe niet van me houdt...nee, ik denk dat ik op zo'n moment waarschijnlijk helemaal niets..whatever, kom hier ff nie uit.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures