Praktische vraag ivm kachel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Praktische vraag ivm kachel

Hoi,

mijn zus heeft een appartement gekocht, en ze wil dat verwarmen met een kacheltje dat ongeveer 9 KiloWatt (energie? warmte?) produceert. Het zal je wel meteen opvallen dat ik totààl niet thuis ben in deze termen of in het vak natuurkunde, vandaar mijn vraag aan jullie.

Hoe kan je berekenen hoeveel warmte dat kacheltje afgeeft (of zijn dat die kilowatts?), en hoe groot is de ruimte die het kan verwarmen? Of moet ik met meer dingen rekening houden?

Stijn.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Praktische vraag ivm kachel

Die 9 kW is het vermogen van de kachel. Of dat genoeg is, dat hangt niet zozeer van de grootte van de ruimte af, maar vooral van het warmteverlies naar buiten. Daarvoor moet je een warmtetransmissieberekening maken, en om dat te kunnen doen moet je weten hoe de wanden, ramen en daken naar de buitenwereld er uit zien. Je moet dus echt een tamelijk gedetailleerde beschrijving van het appartement hebben en van de bouwkundige constructie.

Berichten: 4.502

Re: Praktische vraag ivm kachel

Als die 9kw het vermogen is dat er moet worden ingestoken, en dat er ook weer uitgaat wrs.moet je een krachtaansluiting hebben van 380 V;kan niet op een lichtnetstopcontact.

Die 9kw komt overeen met de ouderwetse 7500 kcal en globaal goed voor ongeveer 150 m3 tot 180 m3 geisoleerde woning.(globaal dus bij een hoogte van 2,50 mtr een vloeropp.van 60-72 m2)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Praktische vraag ivm kachel

Wel, het gaat om een dubbele ruimte: een keuken en een living. Beide gaan in elkaar over zeg maar, je snapt wel wat ik bedoel denk ik. Er zit dus geen deur of iets tussen.

De muren (naar de andere ruimtes) zijn geïsoleerd, en zijn afgewerkt met ook weer geïsoleerde gyprocplaten (kalkplaten). Verder is er dubbele beglazing etc etc, het is dus allemaal goed geïsoleerd.

Nu zijn de man, waar ze de kachel gaan kopen, dat die kachel waarschijnlijk niet zou volstaan om dat deel van het appartement warm te krijgen... Maar dat konden mijn zus en haar vriend slecht geloven.

Oktagon, jij denkt dus ook dat dat kacheltje de ruimte niet warm zal krijgen? Het gaat om een oppervlakte van ongeveer 90m², en de hoogte zal wel iets zijn van een 230cm. Moest het iets uitmaken: het gaat om een gaskachel.

Groeten
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Praktische vraag ivm kachel

[quote="oktagon"]

Die 9kw komt overeen met de ouderwetse 7500 kcal/quote]

Jij vergelijkt hier vermogen met energie. :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Praktische vraag ivm kachel

Zoals ik al eerder zei, de inhoud van de woning is niet de belangrijkste factor. Het gaat er om wat er achter de diverse wanden zit, en hoe goed de isolatiewaarde van die wanden is.

Het gaat blijkbaar om een appartement. Dat zou kunnen betekenen dat er links, rechts, boven en beneden ook woningen zijn die worden verwarmd. Dan hou je alleen de voor- en achtergevel over als wanden waarover verlies naar buiten optreedt. In dat geval denk ik dat 9 kW voldoende is. Maar als het appartement het bovenste is in het gebouw, dan heb je ook te maken met een dak waardoor warmteverlies optreedt. En dan zal die 9 kW maar net aan genoeg zijn of net te weinig.

Het hangt er natuurlijk ook maar van af welk comfort je nastreeft. Ik heb zelf eens mijn eigen woning doorgerekend in verband met de plaatsing van een nieuwe CV-ketel. Daarbij kwam ik aan 22 kW, met de restrictie dat 20 graden binnen niet meer gehaald kon worden als het buiten meer dan 10 graden zou vriezen. In de eerstvolgende winter werd ik op mijn wenken bediend. Er was in die winter 1 dag met 12 graden vorst. De ketel heeft die dag zonder onderbreking gebrand, en in de woonkamer bleef de temperatuur op 18 graden steken.

Conclusie: je kunt het tamelijk precies berekenen, maar dan moet je wel van elke vierkante meter wand weten wat de de constructie is en wat er achter zit.

Re: Praktische vraag ivm kachel

Als je een kachel koopt die niet voldoet,is dat een zeer dure kachel.Die zul je vroeg of laat vervangen.Ik zou een ietsje meer betalen voor een hoger vermogen.Die zal wat meer vermogen opnemen,maar minder tijd in dienst zijn.Ik heb meer vertrouwen in de ondervinding van een eerlijk verkoper,dan in ellenlange berekeningen.

Reageer